Jagar bilar!

M

Mön92

Sticker ut huvudet - nu när elhalsband är förbjudna kan någon komma med förslag hur man får sin hund att sluta jaga bilar? "Jappan" älskar nämligen denna "sysselsättning".

Vill tillägga att vi ALDRIG har använt eller ens tänkt tanken på att använda elhalsband (tidigare). Det borde finnas speciellt utbildade "dressörer" som med licens fick använda det och som folk skulle få anlita. Då skulle det ju i alla fall bli under kontrollerade förhållanden. Eller??

Vi älskar vår vovve och vill för allt i världen inte att hon skall bli överkörd.

Hon är LYDIG i allt, förrutom då det gäller bilar. Hon blir som i "trans" - helt okontaktbar.

Har vi inte fått bukt på det hela innan nästa sommar får vi väl stängsla in hela tomten.

Råd och tips, tack!

:bump:Helen :bump:
 
Håller med dej, det borde finnas el-halsband o få tag på nånstans, även om inte en själv använder det.

Min "lille" amstaff pojke är likadan som din, fast han jagar cyklar. Det är inte det roligaste,.. :(

prata med våran tränare på brukshundsklubben,
han sa att man kunde prova att försöka ha kontakt med hunden (genom godis eller nåt), hela tiden, så fort det kommer en bil eller cykel(kopplad till o börja med). Om hunden ändå gör utfall, så skulle man rycka i kopplet, korta drag fast hårt om du förstår...

Om du har hunden lös sen, när hon har fattat att den inte är såå kul som hon tror, så ska det nog funka bättre!

Jag håller på o provar med min, så vi får se om det funkar..

Lycka till! :)
 
Jag jobbar stenhårt med att vrååååla NEEEEJ och rycka i kopplet när hon gör sina utfall. Inte bryr hon sig speciellt om det. (Annars lyssnar hon gärna och vet mycket väl vad "Nej" är).

En endaste gång har jag lyckats distrahera henne. Vi satt ute på altanen, hon i koppel tyvärr som vanligt, då en bil kom i full fart. Då kastade jag kaffet på henne. Supersnopet!

Vi MÅSTE ha bort detta "jaga-bil-beteende", hon är alldelens för värdefull för att få utsätta sig för bilfaran.

:bump:Helen :bump:
 
Varför sätter ni inte bara upp ett staket då?
Sen kan du ju ändå träna på bilar.
 
Jag är väl egentligen inte rätt person att svara, eftersom jag själv resignerat och satt upp fårstängsel istället för att ta tag i problemet... :o

Men vill man träna med halsband så finns det ju vanliga tillåtna "sprayhalsband" med fjärrkontroll (min mamma har ett sånt till salu förresten :idea:). Jag har provat det och det fungerar bra om man inte har en alldeles för tuff hund.

Ett alternativ är att låta nån du känner köra förbi och när hunden rusar ut -antingen öppna bildörren och ryta "nej" (om det är tillräckligt) eller ha en passagerare med sig som slänger ut en hink vatten. Det förstnämnda har en bekant provat på min tik, det fungerade jättebra i en vecka eller så, sen glömde hon episoden...

Det är jättejobbigt med hundar som jagar bilar, jag vet. Min tik har lugnat sig med det nu, men hon jagar efter cyklister och joggare istället och då nyps hon...inte roligt! Därför fick det bli ett staket trots allt, jag kan inte ha full koll på vad hon gör varje sekund.
 
Man hoppas ju alltid att det skall komma några bra tips (som man inte har provat sen tidigare). Vi skall ge det tid tills nästa sommar då fårstängelnät (EL!!) kommer upp. Fast vete fåglarna hur många sådana man måste sätta upp för att stängsla in gården - åtskilliga.

Fler tips?

:bump:Helen :bump:
 
Min förra hund fick jag sluta jaga cyklister genom att göra så här.
En kompis till mig kom hem och tog min cykel. Jag hade förberett med att hänga en stor ica-kasse med vatten på styret.
Jag kikade genom fönstret så jag var beredd när min kompis tog min cykel och cyklade förbi min tomt. Precis då säger jag till hunden *ska vi gå ut* och öppnade dörren.
Min hund flög iväg efter cyklisten (min kompis). Och när min hund var i jämnhöjd med henne så tvärnitar hon, skriker åt hunden och slänger påsen med vattnet på henne.
Hon blev rädd och sprang hem (kompisen jagade henne en bit). På gården stod jag och ömkade henne och tyckte jättesynd om henne för vad hon råkat ut för. Ömkar man så gör man situationen värre. Hade jag uppmuntrat henne och sagt *det var inget farligt* och lekt med henne hade jag fått fel effekt och hon hade fortsatt jaga cyklister.

Hon jagade aldrig en cyklist mer, lite intresserad kunde hon vara men då räckte det med ett nej så bröt hon.

Så mitt tips kan vara att göra samma sak, men att ni kör bil istället för cykel. Men se till att den som hjälper dig vet vad h*n gör, för det måste vara i rätt läge att kasta vatten på hunden.
 
I sann doktor phil anda så kan man ju då fråga sej varför en hund som vet innebörden av nej fortsätter med sitt beteende och struntar i Nej .
vad mera intressant är varför man då fortsätter med sitt nej och börjar rycka också .
Idag på jobbet (jag jobbar inom hemvården och var ute och gick med en blind gammal man) så såg jag en tjejjävel som slog sin Dobbermann med änden av kopplet för att den drog iväg med henne .
Inte hjälpte det heller ,jag tycker att det är samma arbete som med hästar i princip .
Folk säjer nej och slår en gång ,samma "fel" inträffar och man upprepar nej och slag...som att det ska hjälpa mer tredje eller sjuttonde gången ?

En jobbarkompis nu tvååriga dotter tog av sej bilbältet förut ,det hjälpte inte att säja till henne och hur mycket kan man göra när man kör ,så en dag tvärnitade hon bilen och ungen flög ner på golvet (i trettio på privat gårdsplan) Men det behövdes nånting så hon själv tänker till .

Fortsätt kasta kaffe på henne ,eller helst såsom Grana gjorde .
Själv har jag aldrig haft en hund som kutar efter nånting annat än får ,men det var lätt avhjälpt eftersom hund :devil: själv sprang in i eltråden :angel: :devil:
 
Tror att jagandet har med understimulering och stress att göra.... :bump:
 
Jag tycker Granas tipps är jättebra: Vi har kört en liknande variant också med cykel- ömkningen är väldigt viktig så hunden förstår hur otroligt farligt det är. ;)
 
Understimulering och stress...... :confused:

Jag vet inte riktigt det... Är arbetslös och kan därför hålla på rätt så mycket med henne :D. Tyvärr kan hon bara "apportera" inomhus :angel:, då jag inte kan ha henne lös! Har tänkt att fara till djuraffären och köpa ett "Flexi-koppel" :idea: så att vi kan börja leka utomhus - trots bilarna. :D Leta godis och sådant gör vi också på dagarna. Sedan när barnen kommer hem tar de henne med på promenader och/eller joggingturer. Dessutom har vi varit ute och plockat bär i sommar (hon älskar åkerbär och tycker rätt så bra om blåbär. Hallon är ett annat favoritbär) och nu är det svamp som gäller.

Hundar får hon träffa lite då och då, en viktig social bit tycker jag. Likaså intrycken ifrån att vara i folksamlingar tar på och hon blir trött. (Det går inte motionera henne trött.)

Så understimulerad tror jag inte riktigt på....

:bump:Helen :bump:
 
Jo, när vi är ute i skogen och plockar bär/svamp är hon alltid lös. Då är hon i 99% av tiden i hälarna på oss, för där finns bären har hon kommit på. Det gäller att vara snabb, för annars är hon framme och knycker "just det bäret man själv skulle ta". På vårt åkerbärsställe går hon däremot fram som en slåttermaskin, för åkerbär är det bästa hon vet i bärväg!

När pojken är ute och joggar är hon också lös.

Men nu har jag köpt ett 5 m långt Flexikoppel. Det skall vi inviga idag med att leka apportleken utomhus.:rofl: Får bara inte kasta så långt!:D

:bump:Helen :bump:
 
Vi gjorde likadant med en BC vi har( en omplaceringshane på 4 år som uppfödaren sålt som sällskaps hund till den första ägaren)!!!! :mad:, känd kennel t o m!
Men iaf, när han kom jagade han allt som rörde sig, bilar, cyklister, gående mm.
Mamma körde bilen å hunden sprang ju naturligtvis efter, hon tvärnitar när hunden e jämsides å kastar en hel hink med vatten över hela hunden. :D, hunden kutar hem å sitter skakandes på trappan. ( han
hatar å få vatten på sej).
När det gällde cyklister och gående så tog vi hjälp av ett par kompisar som hade en sprayflaska full med vatten å sprutade på hunden så fort han sprang efter. det hjälpte alldeles utmärkt.
Vi låter honom valla varje dag å han tittar inte ens efter "jagobjekt" längre.
Hunden har inte jagat en enda bil/cyklist eller gående på 2 år. kan gå med han lös inne i centrum utan problem.
Mkt av jagandet kan bero på stress och understimulering.
 
Nu är min lilla vovve lycklig! Hon har fått apportera!! UTOMHUS!! Skitkul, enligt henne. Hon skällde hela tiden när hon satte iväg efter bollen. (Tolkade det som "mer, mer, mer....") Hon SÅG i alla fall överlycklig ut.

:bump:Helen :bump:
 
Missat något ?

Jag har inte sett något om att det från i år skulle vara förbjudet med elhalsband. Någon som kan tala om i vilken författning det står.
PL
 
Re: Missat något ?

Detta gäller såvitt jag kan se fortvarande: Elhalsband på hund bör inte användas annat än av personer som
genomgått utbildning som rekommenderats av Statens jordbruksverk.
Innan elhalsbandet tas i bruk bör kontakt tas med televerket för besked om
hals bandet är godkänt för användning.


Obs att det står bör.
PL
 
Re: Missat något ?

Ditt inlägg ger intryck av att du alltså tycker vem som helst ska springa omkring och använda elhalsband, bara för att det står "bör" i jorbruksverkets lagar.
Underbart :mad:
 
Re: Missat något ?

Det var det dummaste jag hört, om du har något att komma med så svara på mitt inlägg istället. Jag har en hel del synpunkter på användand av elhalsband men det var inte det jag tog upp i mitt inlägg.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 836
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp