Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

biffen

Trådstartare
Lång historia:

Plattfotat fullbod, ömmar på grus o skos med sulor.
Hade för 2 år sedan en bra (utbildad) hovis som tyvärr slutade pga ryggen.
Hästen blev bättre och kändes mindre underlagskänslig hela tiden med denna hovslagare.

Nästa hovis blev ett andrahandsval (den första var fullbokad o rekommenderade denne) Också utbildad och med en del fortbildning också..
Hästen får i början många tappskor och blir även sömtryckt några gånger av honom men det gav sig, och jag är inte den som byter rakt av på grund av något misstag särskilt inte i tider av hovslagarbrist..
Tyckte dock att hästen inte blev "sig själv" utan kändes mer känslig än tidigare. Under förra sommaren tyckte jag även att han började se obalanserad ut (olika stora ballar mm) men jag trodde ändå att vi var på rätt väg.. Men gav upp och bytte hovslagare på hösten.. han blev bara sämre..

Denna som jag har nu har rättat till balansen, hästen kändes mindre påverkad av underlaget nästan direkt efter första skoningen! Denna är en äldre hovis som gick utb. för många år sedan, har skott på galopp o trav o ridhästar och har massor av erfarenhet. Jag kände mig så lättad att det fungerade!

Inte märkt något somhelst av ömhet under perioden före förra skoning, ingen puls ingen värme - och jag är noga med att kolla. Hästen hade satts igång på allvar efter den långa vintern och kändes jättefräsch!

Men för fyra veckor sen skoddes han om igen - och hästen ser och känns direkt mer känslig.. Han är skodd med filtsula och vanliga skor.
Hovslagaren såg en lamellbreddning och sa att han kan haft en "känning" - dock bara på tre ben, det fjärde benet är ett ben han haft en skada på.. jag trodde på belastningsfång.. men som ovan - hästen har känts hur bra som helst.:confused:
Vi pratade om att han troligen skulle vara öm i några dagar efter denna skoning.
Han var det, blev aningen bättre men långt ifrån som innan! Dock inte halt utan mer lite småseg och ovillig på grusvägen. På gräs betydligt bättre, men inte bra.
Därför ringde jag ut honom, och vi (han) bestämde att vi skulle prova sätta PG-beslag på honom. Sagt o gjort.. men han är nu ÄNNU sämre!

Har film från i förrgår när han travar i gräshagen (såg honom trava o galoppera på grus senast i em utan hälta men med viss försiktighet) och nu stapplar han i princip fram... kotar över och avlastar sig..
Vi skulle avvakta till imorgon för att se om han blir bättre, men jag mår så dåligt

Det måste ju komma från hovarna? Eller? Ingen puls vare sig före skoning eller efter skoning. Ingen värme... vilket indikerar att det sitter nån annanstans men när det blir så radikal förändring av skoning så vill jag ha det till att det är i hovarna det sitter.

Strålben? Hovben? Fång? Något annat??

Det känns så jobbigt när man försöker få något att blir bättre och så blir det tvärtom... :cry::crazy:
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Men du säger det ju i princip själv. dvs svaret.
Om hovis diagnosticerat att den haft fångkänning (avskyr termen känning - den HAR haft fång), som är synlig på 3 hovar av fyra, så är det ju fång den lider av? :crazy: Fy vad trist! :crazy:

Behandla den som en fånghäst direkt och sen in till klinik bums.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jo, det är säkert så... :( .. nu ger jag upp.. jag behöver bara ventilera...

Det enda jag tycker är så konstigt är att det blir så radikalt mycket värre med andra beslag?
OCH att han var sååå fin innan den skoningen där han såg lamellbreddningen?
Och att ingenting tyder på ömhet i sulan (han är kollad med visitertång idag), ingen puls, ingen värme..


Du vet det berömda hoppet och halmstråna...
men det är ju "vanligt" med "ovanlig" fång numera...
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Stackare. :(

Men det är ju inget konstigt det du beskriver. en häst med akut fång ska ju skorna av på helt. Beslag kommer ju senare i skedet isåfall, just nu har den antagligen akut fång och då mår den dåligt av skorna.

åk in med hästen, det kommer bara att göra det lättare än det du befinner dig i nu!
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jo, ska givetvis göra det jag kan.
Men tankekvarnarna mal ju ändå "så länge"

Vad är skillnaden mellan en oskodd hov och en med PG??
Hästen stod helt opåverkad på gången innan skon slogs på..
borde den inte ömma utan skor om det är fång?
Han har varit sömtryckt förr, och reagerat starkt - bort med den sömmen som för ögat såg rätt ut och hästen blev nöjd..
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det är klart att allt är möjligt.

för egen del hade svaret dock varit enkelt. Hellre säker före osäker. Hade min häst haft fång och sen hade diffusa symptom och inte rör sig okej kort tid efter, hade jag åkt in och kollat, inget tal om saken.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Det känns så jobbigt när man försöker få något att blir bättre och så blir det tvärtom... :cry::crazy:

Du skriver ner vad både jag och många av mina kollegor många gånger tänker. :crazy:

Fullständig koncentration från din sida om själva hovarna och den(dom) hovisarnas utförda arbeten. Ingen klocka som ringer att det "kan" finnas andra förklaringar till problematiken. Absolut inte ens en antydan om din egen påverkbara inverkan som kan spela en mer avgörande roll, typ miljö,ridning,utrustning,utfodring, hantering, dagligvård, lyhördhet för ev. trauma och avvikande rörelsemönster.

Jag har sett det förr och kommer se det igen, höra det igen. Jag har ingen skuld i detta utan det är någon annan som brister i kunskap.

Redogör gärna här dina egna vidtagna åtgärder, förändringar och främst tillkallande av veterinär/klinikbesök så man lättare kan förstå ditt eget engagemang och friskrivande av egen åverkan till ett försämrat ai hos din individ.

Jag vet att det är hårda ord och många har väldigt svårt för att först analysera sina egna brister utan snabbt söka skulden på andra.

Tro mig,, det är ytterst svårt att som hovis ha den dagliga kontrollen på en häst i sin kundkrets,, lika omöjligt att vid varje skotillfälle ta på sig ansvaret för denna individs dagliga hovstatus.

P.S. PG på ett som du skrev "plattfotat fullblod" låter i min värld som både tryck över sula och främst stråle från själva plåten. PG= plåt och gummi.

Mitt råd är att du omgående kontaktar en veterinär i stället för att fundera på skoningen.

Önskar dig lycka till.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jag tar faktiskt inte åt mig ett enda dugg, för är det något jag är bra på så är det att anklaga mig själv - det räcker så bra med det. Jag är närmast överanalytisk gällande denna häst och allt som förändras. Hur han rids och används, vad han äter, hur han rör sig etc. etc.

Jag dokumenterar, fotograferar, memorerar och pluggar och läser så mycket jag kan.
Jag är utbildad hästmassör och har även gått kurser i sadelinprovning.
Jag rider så centrerat o i balans som jag klarar - har gått kurser i CR.
Frågar och har bra dialoger med veterinärer. Är nojig för minsta lilla.
Analyserat foder, vet vad han har för behov för att vara perfekt i hullet.

Dock inte sagt att jag är ofelbar, men att jag verkligen försöker göra allt jag bara kan!!!

Därav min stora besvikelse nu. För efter en skada - som jag lyckades med veterinärs hjälp - återställa hästen - Kontrollerad ua och med beröm godkänt av veterinär - och en lång kall vinter, försiktig igångsättning med häst som känns bättre än på länge - en vanlig "rutinskoning" och allt vänds upp och ned.

En dialog med hovslagare och vi bestämmer att prova en ny variant och resultatet blir än värre, vilket jag inte alls hade hoppats på.
Klart att jag reagerar på just skoningen då?

Eftersom det är som natt o dag i jämförelse? Jag har fortfarande fullt förtroende för min nuvarande hovis och jag vill bara ha input.

(Och JA - självklart höra en solskenshistiora - om något litet som gav stort problem o var lätt att lösa.. jag vill ju hoppas, vilket är rätt mänskligt - vill även skriva av mig och kanske få något till livs av nytta på samma gång.)


Jag har inte skyllt på någon, jag försöker bara ta historiken gällande hovarna, där jag anser att hovslagarna har en del.

Jag har verkligen KÄMPAT för denna häst, och det är väl mänskligt att tycka att det är surt, eländigt och jäkligt typiskt när det kändes så bra..

Stråltryck eller att han känner av sömmarna är vad jag hoppas på.. men oddsen är låga förstår jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

P
.S. PG på ett som du skrev "plattfotat fullblod" låter i min värld som både tryck över sula och främst stråle från själva plåten. PG= plåt och gummi.

Jag trodde inte ens man satte PG på såna:confused: Det kan ju inte göra saken bättre?



Biffen, vad trist!

Har du hållit hovarna fuktiga? Min blir mer känslig i sulan om hovarna får bli torra.

Kanske kan vara fång, men ja, det är ju inte så hemskt vanligt på fullblod som inte är äldre och får det av andra orsaker som sjukdomar belastning osv. Men om han haft en skada så kan det kanske vara överbelastning?
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Ang PG, jag var skeptisk, men ville han prova så visst - jag är inte hovslagare.
Han har haft sulor även tidigare. Det den första hovslagaren gjorde var dock att skåla ur hoven så mycket han vågade och slå på den hårdaste sulan (blå) och det gjorde honom i princip obekymrad.

Han har aldrig reagerat på visitertång dock, utom den gången han hade en hovböld vbak - måste vara fyra-fem år sedan nu.

Jag känner ju hans känslighet på underlaget. För en månad sedan var han bra, dagen innan han blev omskodd. Sen inte riktigt bra.

Hovarna är torrare nu när sommaren kom.. försöker fukta dem och olja in dem när de är fuktiga och skydda så gott jag kan.

Skadan är hans enorma lymfangit som han fick för två år sedan. Som gav bölder - jättelika sår och blev utdömd..
Men såren läkte trots allt (som vet inte trodde skulle gå och gav mig massa cred för ett jättejobb) och nu återstå förstås en del ärr och ärrvävnad och ibland en lättare svullnad i kotan som går bort med rörelse. Min teori var att han kanske avlastade det benet - då den hoven inte hade någon breddad lamell. Det som förvånar mest är då att han inte avlastat benet när det var som värst svullet och inte fick dessa problem då.

Har för tre-fyra år sedan även behandlat kotledsinflammation fram (ännu en "skäms"diagnos) denna hälta/ovillighet uppkom efter sommarbete med vila och har inte dykt upp efter detta.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

En dialog med hovslagare och vi bestämmer att prova en ny variant och resultatet blir än värre, vilket jag inte alls hade hoppats på.
Klart att jag reagerar på just skoningen då?


En "dialog" kan enligt min erfarenhet resultera i att antingen får hovslagaren förtroendet från hästägaren (med helhetsbilden) eller så får hovslagaren "nog fasen göra som hästägaren säger" Vad som skett här har inte framkommit men en sak är säkert,, individen är inte bekväm och har så under lång tid inte varit, snarare uppvisar ett mer negativt resultat.

Jag skulle vilja att du backade bandet,, skev mer ingående om historik, fallbeskrivning och främst övrig expertis kontroll av denna individ. När och med vilka intervaller denna har besökt klinik för hältutredning så snart du själv tagit notis av avvikande rörelsestörning. Vilka utredningar som gjort,vilka behandlingar som satts in och vilka förändringar dessa utredningar föranlett dig att vidtaga.

Jag ser fortfarande ingen stans att du delgivit hur veterinär/klinik har tagit del av denna individs trauma,fallbeskrivning eller behandlingsplan.

Varför undanhåller du den mest viktiga informationen för att kunna ge dig svaret på din grundfråga??
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Angående att skåla ut sulan så mkt "man vågar" på en plattfotad hov brukar i ett senare läge visa sig påverka själva hovbenet (främst hovbens spetsen). Sulan ska vid skoning naturligtvis renskäras fråm gammalt "dött" sulhorn, allt utöver detta kommer leda till ett tidigare skyddande sulhorn som blivit underminerat och inte läggre skyddar utan snarare blottas.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

KL

Coari, jag har en fråga angående hovslagare och dennes/deras yrkesroll,
tar upp den här eftersom Du skrev i något av inläggen om fullt förtroende för hovslagaren etc.

Vilket ansvar har en hovslagare för att göra rätt och vilket ansvar har denne när han/hon gör fel?

Har funderat massor (överdriver litet:-) ) över detta då jag ser eller numera i alla fall vill se hovslagaren som en konsult, kunnig i hästens hovar, anatomi (benställningar) och hovens sjukdomar samt kunnig i vad man kan göra och vad man inte kan göra, vilka effekter olika ingrepp, verkningar, skoningar har.

Tyvärr enligt min bittra erfarenhet så överensstämmer inte denna "konsultroll" med verkligheten. Anledningen till att jag kallar det konsultroll är dels kraven på kunnighet dels sättet hovslagare tar betalt (samtliga som jag anlitat ligger bra mycket högre i timpenning än en vanlig hantverkare utan mera som en konsult).

I de fall då hästägaren inte "lägger sig" utan ger förtroendet till hovslagaren, har man då inte rätt att förvänta sig att denne levererar en fullgod vara, dvs ett korrekt utfört arbete. Samma sak borde väl även gälla veterinärer och alla andra yrkesgrupper som säljer sin kunskap. I annat fall kanske litet ödmjukhet inför sin egen okunskap och en ursäkt till hästägaren att man faktiskt inte vet vad som behöver göras?

Tack på förhand.

devere
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter för närvarande, ska jag i detalj allt som hänt denna häst under de 10 år jag haft honom? Upprepade lymfangiter med mycket svår smärtpåverkan, så svälld att vet. trott att han haft benbrott några gånger, är väl det mest anmärkningsvärda...
Har ringt ut jourvet för detta vid säkert 5-6 tillfällen. Penicillin, smärtillande och rörelse och massage för cirkulation har varit receptet för att få honom frisk igen.

Röntgad både här o där, inga påvisade fel. Hältutredd så snart han varit i behov av det, dvs. mer påverkad än "bara" hovöm på knöggligt underlag..

Böjd o kollad ua ett antal gånger då jag åkt i onödan. Genomgådd av div ET o tandläkare ua.

Han har skotts och verkats av erkänt mkt duktig hovis (som lärde upp den som skålade) och fått av den svindyra "plasten" *minns ej namnet - trött* insprutat mellan hov och sula. För att jag var nojig över hans hovar.. det kostade dock mer än det smakade trots upprepade försök.
Han är korrekt i benen förutom något inåttåad fram. Inga gallor.

Det var nuvarande hovis förslag med PG, för att jag tyckte att han var lite ömmare än vanligt, jag hade tänkt mig lite hårdare sulor bara, filtsulorna är rätt mjuka. Jag litar på yrkesmän, tills motsatsen bevisats. Den förra som gjorde att han fick rejäl obalans i hovarna - mitt ansvar som ägare var då att inte låta honom sko honom fler gånger.

Jag tycker liksom devere att detta är problematiskt, då man ska lita på yrkesmänniskor, för de är ju trots allt utbildade. Man berättar för dem hur läget är och de gör en bedömning av det de hör och ser.
Trots att jag känner hästen bäst, har de såklart sina idéer om vad som är bäst och jag har både hört och sett flera varianter som har samma mål. Men när man ser att saker blir värre, måste man ju agera eller hur? Sen kanske man blir idiotförklarad på ett forum på internet för att man har egna teorier, och man vill fundera runt problem med andra som kanske har upplevt något liknande, erfarenheter, från nätet eller inte, är alltid värdefulla.

Om du funderar över nuvarande "trauma" så är han behandlad på konstens alla vis, tagit av skorna, fått smärtstillande, står på så djup bädd jag kunde få till och fick även "bomullstossor" med silvertejp och han mår mycket bättre. Han skoddes alltså med PG.n vid 18-tiden idag.. de satt inte på många timmar.

Jag vill verkligen bara väl - sen undrar jag vad du vinner på att försöka få mig att tro att jag är en dålig hästägare - för vet du vad - det är jag inte. (och hur du kan dra sådana slutsatser efter att ha läst en frågeställning från en något stressad hästägare i "kris" som vill älta och kanske få lite lugnande tips, det begriper då rakt inte jag. Det känns som om du fått mycket kritik - eftersom du verkar ta det personligt när jag "kritiserar" hovslagare - vilket jag aldrig gjort, mer än konstaterat och berättat lite historik om min häst och hans hovar)
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Aha det var helt enkelet bara sula, eller missförstår jag?

Den blå hade min känsliga valack ngn period men den funkade inte så bra, minns jag, det som skyddade då han behövde sula var mera de mjukare, den blå är ju rätt hård?

Ja jag minns den där historien när du skrev om det, med såret:crazy: Men som du säger det skulle ju ha synts då tycker man, inte nu.

Min valack blev ju mera öm på gamla dagar, (efter att under många år inte ha behövt sulor alls) och fick först sula som inte funkade, men då visade det sig vara fång:crazy: som först kom smygande och som berodde på att han fått cushings syndrom:cry: De första symtomen missade även hovisen samt veterinär, kanske just för att fång är relativt ovanligt på fullblod?

Så ta ändå det där med fångtanken på allvar. på min var det främst en liten ömhet i en framhov allra först, sen blev det ömhet även i den andra, innan vi insåg att det var fång.

Men jag hoppas verkligen att det inte är det.:crazy:
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

En häst som är extremt plattfotad kan ibland inte klara av att ha PG beslag eftersom det trycker för mycket i sulan, dom kan heller inte klara av att ha mjuka sulor som du haft. En del måste ha sulor som INTE sviktar, plåtsulor med andra ord. Har en kompis som hade ett fullblod som var extremt plattfotad, som den du beskriver. Den hästen fick en fraktur på hovbenet pga av sviktande sulor. Tålde ingenting. Lång rehablitering och sedan plåtsulor, och hästen blev helt ok.
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Skodde om för fyra veckor sedan - då var han fräsch innan.
Fick då filtsulan och nya skor.

Hästen kändes inte som innan. Jag ger det lite tid, eftersom hästen är helt oöm på gräs/sand etc.

Ger upp efter tre veckor o ringer hovis som föreslår PG. Jag säger att jag hellre provat en hårdare sula, men övertalas att prova, och varför inte - en hårdare sula blir det ju då, fast med lite stötdämpning.

Hästen skoddes så med PG igår. Ser obekväm ut, men blir bättre innan hovis åker hem och han ber mig avvakta för att se om han blir bättre.
Efter några timmar är han dock befriad från dem och slutar avlasta sig på det sätt han gjorde strax innan. Han har dock fortfarande ont o behandlas.

Denna häst får ju kraftigt ont när han har tappskor, så han har givetvis ont oavsett just nu, men behandlas ändå just nu som en fånghäst.

Min "känsla" är att han behöver luft under både sula och stråle för att må bra. Och ett skydd - sula - för grus som kan sticka upp. En distans och sedan något hårt. men vad vet jag????

Coari:

Tycker du är snabb att kritisera hästägarna, har ju sett samma fenomen i många trådar, och hovslagarna gör så gott de kan och är utan ansvar om det inte är någon skopåspikare utan utbildning eller "hovvårdare".

Hästägarna har undermåliga hagar, matar sina hästar tjocka och rider som krattor - därför har hästen ont i fötterna..
Det har absolut inget med den jag betalar för att få den hjälp jag behöver, med min hästs hovar som den ska lägga 600 kg/4 ben i vila på... dygnet runt.
Dessutom, anser min hovis att hästen ska till veterinär är min förhoppning att han talar om det för mig om jag inte har förstånd att begripa det själv!
Jag ska som lekman lita på den yrkesman jag anlitar...
JAG har inte flera års utbildning, fortbildning och mångårig erfarenhet av att sko hästar, så vem är jag egentligen att ifrågasätta? För att ha egna idéer är inte alltid så populärt trots att jag känner hästen.

Jag har inget emot någon av mina hovslagare, jag inser att de inte kan allt och att de även är människor som inte vet allt eller som misslyckas med vissa hästar. Det är mig givet. Jag betalar dem glatt ändå. Hovslagare emellan är det dock extremt populärt att kritisera den andre hovslagarens arbete..Det är rent hemskt hur mycket skit de kan berätta om andra hovslagares jobb. Jag väljer att inte lyssna, för jag fattar att det inte är så jäkla enkelt alla gånger.

Att förakta sina klienter, konkurrenter och att anse att man är i princip ofelbar.. det är.. ja jag vet inte..
Var finns den ömsesidiga respekten och förmågan att lyssna och förstå? Och att förstå när man inte har tillräckliga kunskaper och hänvisa vidare till någon annan som kanske kan bättre?
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Jag har samma tänk, att det ska vara en icke sviktande sula. Har fått förslaget med plåt tidigare, men aldrig provat.

Blir det en längre konvalecens/boxvila för denna häst får han vandra vidare.. han har nog haft sina liv.
Hans höger bak sväller om han står på box för länge, han står lindad nu, men jag vet att han behöver röra på sig för att cirkulationen ska vara som den ska där..
 
Sv: Jaha blev det fel nu igen??? Hovproblem eller?

Därav min stora besvikelse nu. För efter en skada - som jag lyckades med veterinärs hjälp - återställa hästen - Kontrollerad ua och med beröm godkänt av veterinär - och en lång kall vinter, försiktig igångsättning med häst som känns bättre än på länge - en vanlig "rutinskoning" och allt vänds upp och ned.


Stråltryck eller att han känner av sömmarna är vad jag hoppas på.. men oddsen är låga förstår jag..

Men det ÄR ju inte skoningen du borde reagera på utan faktumet att hästen haft ett fånganfall.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 761
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp