Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Antiqua

Trådstartare
Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt sto kastade ju dagarna innan jul.
Nåja, jag har tagit mig i kragen och börjat kika på nått nytt att betäcka med i år. Men det är banne mig inte lätt!
Här finns ju många erfarna personer, och nån kanske kan ge mig lite tips, bu eller bä liksom;)

Hästen min:
Engelskt Fullblod, 14 år.159 cm hög. Stammen finns här:
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=323319

Hon är väldigt "mjuk" i sitt sätt och psyke.Lugn, lätt och snäll att hantera. Inte alls sådär stissig och nervös som fullblod enligt ryktet kan vara.Är lättlärd och älskar att lära sig nya saker. Hon är blixtsnabb i sitt tänk, och tar mycket egna initiativ.( Ibland bra initiativ, ibland i mitt tycke mindre bra:D ). Hon är väldigt "vaken" och nyfiken.
Postivt inställd till det mesta. Löser uppgifter hon ställs inför med "ett glatt leende". En väldigt vänlig själ med stort hjärta.
Jag gillar dessa egenskaper, och ser dom gärna i avkomman.

Har hon däremot gett sig faan på att det är nåt hon inte vill/ogillar, då kan hon vara otroligt bestämd! Hon tittar argt på mig och kan liksom stampa ner hoven, "vill inte vill inte vill INTE!" (hon ser iofs rätt söt ut då).
Vi kan ha långa långa diskussioner ibland huruvida vi ska ta stigen till höger eller vänster, huruvida vi ska över diket eller inte, osv..Men när hon efter övertalning ger sig så är det med ett glatt humör ändå liksom. Och hon är aldrig dum, hon visar vänligt men bestämt bara "vill INTE"!
I ridningen är hon rätt het, men oftast skötsam och rolig att rida. Men ibland har hon dagar då livet enbart går ut på att springa. Skritt, trav och korta galopper är för mesar. Fort ska det gå. Där kan vi också ha livliga diskussioner ang. tempot. Hon gör inga dumheter så,förutom att hon kan lägga in några rådjursskutt. Men det blir jobbigt när hon är på detta humör och hela skogsturen går ut på att att få henne att skritta. Krävs massa sysselsättning då. Dessa "ryck" får hon inte så ofta, men ändå.
Vill ha en hingst som kan mildra ovanstående "symptom". Jag behöver så att säga ingen som spär på ytterligare om ni förstår vad jag menar.:cool:

I övrigt har hon god hoppteknik (har dock bara hoppat 110 med ryttare då matte är för feg för att hoppa högre), men traven kunde vara mer "schvung" i.
Jag vill ha en trevlig allroundhäst för eget bruk, träna och ev. låta nån annan tävla lättare klasser på (även här saknar matte nerver:D )

Så- mina funderingar (ett halvblod ska det vara):

Akribori?.. Förra året stod jag i valet och kvale mellan honom och Marwin. Det blev Marwin.

Qualle?Gillar honom, men han rekommenderas till större ston?
Mig gör det inget om det inte blir en jättehög avkomma, 160-165.Men har min för kort rygg??

Lambourgini?

Sandakan?

Så här ser hon ut, min tös:

JNKOHRFPRMKNE.jpg

JMNOMRPQLRNOE4.jpg

JMNOMRPRRNPPF0.jpg


(Den grå var hennes bästis,Knoll och Tott, gick inte att få hagbilder på dom ensamna:D )

Förslag vill jag ha!:bow:
(vet att forumet överhopas av trådar av detta slag, men...*blink blink*)
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Empire verkar ju vara en MKt fin hingst o passa till alla typer av ston. Han har utomlands fått fina avkommor. jag skall def använda honom om jag hittar superbt avelsto:love:
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Ska kolla på honom:bow:

*funderar mer*, Silvano?

Och jag ser att jag stavat Qalle Qualle. Tokigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Okej, tack för infon!
Då behöver jag ju inte fundera mer på honom iaf.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Hip Hop?
Empire är nog inte heller fel.
Även om han lär få många avkommor, så kan det vara spännande att se hur Corlensky ligger på xx?
mvh
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Det enda exteriöra jag kan se på bilderna är att hon ser ut att ha en aning brett ansatt hals, men inget som stör, annars tycker jag att hon ser fin ut. Nu är detta mina åsikter! Jag vet att det finns fler.

Qalle är jag inte helt övertygad om huruvida det är en fantastisk avelshingst eller ej, det får tiden utvisa. Kanske ett lite väl burkigt alternativ till ditt sto? Jag vet att han har fans, och jag duckar genast ;).
Akribori är inte heller en av dem, mycket för att han inte visat att han faktiskt kan något alls. Men välstammad är han, det kan jag inte ta ifrån honom. Men inte behöver du väl välja en hingst som bara är snygg?
Lambourgini tycker jag är en mycket tjusig herre, med många kvaliteter och intressant stam, inte alls ett dåligt alternativ. Vet inte hur han är i temperamentet. Men det finns det ju andra som vet. De jag har läst om har varit mycket nöjda med sina avkommor.
Sandakan är en annan vacker hingst som meningarna går isär om. Jag tror jag hade väntat något år att betäcka med honom, tills avkommorna visat om de duger eller inte.
Highlight, om honom har jag hört ryktas att han lämnar hästar med bra psyke, som både kan hoppa och rör sig trevligt. Det samma gäller den andra skimmelhingsten(Camaro M?) som står på samma stuteri (minnet, hjärnan vaknar inte idag).

Men det finns ju verkligen många intressanta hingstar att välja mellan, och står du med ett ädelt sto så finns det ju så många fler ;). Det kommer många nya intressanta till våren, och om du vågar chansa på en av dem, eller vill ha en äldre beprövad är bara att fundera lite på.
Ulrika
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Tack snälla för ditt svar!

Jag pratade lite med hon på hingsstationen där Lady stod förra året, och hon rekommenderade inte Akribori på henne. Självklart upp till mig att välja men hon trodde att han kan spä på hennes "jobbigare" och bestämda sidor.

Qalle gillar jag som sagt, men har varit lite lite tveksam till honom då han ser ut att ha rätt kort rygg. Kankse inget bra alt.

Higlight ska jag kolla närmare på:d
Lambo ligger kvar på min lista, vill gärna höra från er med erfarenheter från honom eller avkommor från honom.

For Feeling då, kan det vara nåt?

Stabilt och trevligt psyke vill jag ha, det är för mig viktigast.

Väntar med spänning på att nya katalogen ska komma, men inte kommer det bli lättare då precis. Vore enklare om det fanns 10 hingstar att välja mellan;)
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

När jag var och kollade på Flyinge fick jag ingen "wow" känska av For Feeling. Dessutom tror jag att han har lite väl brett ansatt hals, iallafall om det var jag som skulle betäcka ditt sto. Men det är ju en prioriteringssak, vad man tycker är viktigt. En hingst som jag tyckte verka vettig var Cathageno. Lite tråkig trav, men härlig utstrålning och verkade riktigt bra i huvudet. Beror ju på vad du letar efter. Men du vill ju ha en allroundhingst. Finns ju en del att välja mellan egentligen. Och ännu fler blir det efter bruks ;)
U
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag tror på Lambourghini, otroligt snäll och go kille. Har haft honom som alternativ till mitt fullblodssto som är rätt vass i temperamentet.

Har också funderat på Empire, då förra årets unge e.Emmerton (dom har samma pappa) blev mkt lyckad och är lugnet själv.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

kollade på stammen och min dam har rätt lik din.

Jag har funderat en del på lambo, om du söker på mig eller honom här i avel hittar du en rätt ny tråd om honom. Fastnade för att han verkar nedärva både hopp och bättre gångarter. Lite rädd för hans breda hals ihop med din hade jag nog varit dock.


Jag har även tittat på QE och Qalle men även jag är rädd för för kort rygg.

Camaro har jag också tittat på men inte på närmre håll.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Nactus är känd för att lämna stabila allroundavkommor.. Tror han kan vara super på ditt sto.
Ulrika
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Om du vill ha en hingst med stabilt o bra psyke o med hög ridbarhet ska du välja en hingst med Florestan blod i.
Du har ju tex Figaro R, bruksprovsvinnare 2005. Fick 10 10 av testryttarna.987910=43p.
Sen vet jag att någon här på buke(tror det var Gylle) som sett fler Florestanavkommor på bruks (?) i löshoppning o tyckte de hoppade bra.
Undvik weltmeyer blod som är hårt.

Jag har ett sto hemma med Weltmeyer blod, hon är efter Warsteiner
o jag ville ha in "mindre bestämda åsikter" o högre ridbarhet.
Har en Figaro unge vid sidan som är mycket trevlig.
Helt annorlunda än sin mamma i den åldern.
Hon ska ha en till Figaro avkomma i april.
Blir den lika trevlig så ska jag se mig om efter en ny med Florestanblod i.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Tack alla för svar!:bow:

Ska definitivt kika vidare på Lambo. Även på Hiphop (en jobbkollega väntar fölis efter honom i april, hon har nog också lite åsikter) Figaro och Nactus då.
Qalle har jag strukit, liksom Akribori.
Lambo är jag bra sugen på, men det är ju detta med min tös halsansättning..hmmmm...

Jag ska försöka välja ut ett 5-tal hingstar och sen ska jag ringa hingsstationen och bolla lite, hon har ju ändå träffat min häst och fått en uppfattning om hennes psyke och hennes exteriör. Och hon har ju stenkoll på alla hingstar, så det borde vara en bra hjälp:)

Men man blir ju knasig, ju mer man kollar runt desto snurrigare och jobbigare blir det att sålla.
Tänk om man var lika petig med sig själv när man väljer partner:rofl:
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

FF är väl inte kvar i år, har för mig att jag hört det.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

For Feeling är tillbaka hos sin ägare i Tyskland.
 
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag skulle satsa på en kvalitetshingst som har bevisad god nedärvning. Don Romantic, De Noir och Briar funkar med fullblod. De som du har varit inne på tycker inte jag håller måttet. Ska du betäcka, välj någon som är elitpremierad eller motsvarande, eftersom du inte vet hur stoet nedärver sig! :idea:
Trakehner kan du också fundera på, förslagsvis Szkopul! Då kan du regga avkomman i trakehnerförbundet om du vill. Herzensdieb kommer på import i år, men han kanske har lite för mycket energi för att passa med ditt sto. Donnerhall brukar lugna ner och förbättra gångarterna om du vill ha dressyrinriktning.

Ja, det är mina åsikter!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaha,dags att ge sig in i hingstdjungeln igen.

Jag hade inte valt någon av de du föreslagit. Ingen av dem har hitills gjort eller lämnat något som imponerat på mig.

Jag håller med Sara-Ida att du ska välja en äldre prestationshingst med bevisad förärvning. Kolla gärna de elithingstar vi har.

Någon har nämnt Camaro M och Highlight. De bästa förslagen hittills enligt mig.

Kolla även Florestan-hingstar och Rubin-Royal. Båda lämnar dubbeltalanger med STOR ridbarhet!

/C
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp