Bukefalos 28 år!

Jaha... det va inte magsår..

M

metall

Det va sandkolik.. Så nu står våran ögonsten på djur sjukhus.. suck. Verkar ha varit en vanlig åkomma hos hästar pga mild o regnig höst. nu undrar jag hur jag bäst ska förebygga så det inte händer igen :confused: . Ska det behöva bli så drastiskt att jag måste köpa en munkorg eller kan det möjligen räcka med loppfrön? Hur har ni med samma problem gjort?
 
Sv: Jaha... det va inte magsår..

Loppfrön (de har något konstigt namn psyfil...?). De bildar ett slem i magen (man ger det torrt ovanpå maten, det får vara i kontakt med vätska max 15 min) som tar med sig sanden och jorden ut ur magen. Man ger en kur då och då om man har en jordätande häst. Mängderna har jag glömt, sök här på forumet.
 
Sv: Jaha... det va inte magsår..

Ush sandkolik :( det är där jätte många hästar som får under hösten/vinter/vår då där inte är gräs så hästarna äter jord/sand när dom nafser i jorden.

- Ge grovfoder i hagen, inte direkt på marken, men ligge det i tx. en murbalja.

- Ge linfrö eller lopp frö 2-3 gångar i vecken, det "dra" med ut sand från tarmen.

- Hold kol på om din häst har sand i tarmen.

plock op ca 2 hästbajs knolar.

Ligg dom in en frysposa med vatten och bland ordentligt.

Häng posen upp, så att det ena hörnat af posen hänger neåt.

Låt hänga ca 15-20 min.

Ligger där sand i botten av posen har hästen sand i tamen, ge då linn frö och hol koll på "bajset"

Lite sand kan "få ligga" tills du ger linn eller loppe frö en av dom närmaaste dagarne.

Lycke till
 
Sv: Jaha... det va inte magsår..

Jag ger mina loppfrö dagligen i förebyggande syfte, ca 2-3 dl/häst.
Loppfrö anses bättre än linfrö eftersom loppfröna kapslar in grusen.
Har funderat på en sak, det borde ju finnas grus i träcken dagligen eftersom loppfröna tar det med sig ut! Det är ju ett tecken på att det fungerar, eller?
 
Sv: Jaha... det va inte magsår..

Tack... Har beställt både loppfrön på Granngården och munkorg genom ridsportaffär.. Kommer att känna mej som veckans rötägg när jag sätter på den men är så rädd att det ska hända igen för vi kunde mist henne. Munkorg fanns inte inne i hennes storlek för dom hade sålt massor i höst:crazy: Måtte hon bli bra å få komma hem snart.. Saknar hennes välkomstgnägg :cry:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 301
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 293
Senast: Lindsen
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Senast: Liten
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 228
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp