Jaha, mera dagmammasoppa

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Minns ni att jag skrev om min dagmamma som lämnade barnen ensamma? Hennes chef har nu pratat med henne om saker som jag berättat, och vill att vi ska träffas för att "reda upp missförstånd" eller hur han nu uttryckte det. Jag känner att jag fått nog, efter att ha försökt prata med henne i 1,5 år om saker som hon låter barnen göra och som inte funkar när de kommer hem (kasta saker, slå folk i ändan etc) och vill byta dagmamma. Jag har idag blivit ifrågasatt av henne för min absoluta åsikt att det inte är okej att barnen leker 20 m från 90-vägen där alla kör 110 och det går mycket tung trafik, medan hon befinner sig i köket 80 m därifrån. Före jul var alla föräldrar inbjudna på glögg hos henne, och när hennes karl kom hem började alla barn busa hejdlöst och det gick sedan inte att "få ner" sonen ur detta ens när vi kommit hem, vi fick handgripligen ta loss honom från folk som kommit på besök. Detta har varit problem tidigare och hon är väl informerad om det, på samma sätt som hon varit informerad om att det när han var 2,5 inte var någon bra idé att låta honom kasta saker runt omkring sig hela tiden, den gången slutade det med att han kastade upp hennes kattunge i taket och jag tog hem honom eftersom det var fruktlöst att försöka föra någon konstruktiv dialog med henne om något av de beteenden han hade. Iallafall blev jag väldigt orolig över att han så snabbt var tillbaka i gamla spår, och ringde för att tala om att jag inte var säker på att det skulle fungera som vi hade tänkt oss efter jul när han skulle vara hos henne på heltid. När hon ifrågasatte att det skulle bero på henne och bad mig motivera, sade jag som det var, att det hade startat med buset, och hon talade idag om för mig att hennes man väntat hela julen på att jag skulle ringa och be om ursäkt.

Jag begriper inte hur det ska vara möjligt att föra ett konstruktivt samtal med henne alls. Ska jag ens gå med på något samtal? Hon vill absolut ha det denna vecka, vilket innebär att sambon måste ta ledigt från jobbet och vi tappar inkomst + att vi måste betala barnvakt för tiden vi är borta. En hel del av det som jag sa till hennes chef är sådant som fler föräldrar upplever och jag vill inte sitta där ensam och stå för det, för hon kommer att försöka vända det till att det här är saker som absolut inte förekommer hos henne och att problemen ligger i hemmet (det lustiga i det är att en vecka hemma tar bort mycket av problematiken) och jag tror inte att ett samtal kommer att lösa speciellt mycket. Det känns som om dagmammans syfte med ett möte är att bevisa för mig att det minsann inte har något med henne att göra, och då är det ju helt bortkastad tid dessutom. Jag har en "massakrerarkompis" som har erbjudit sig att följa med på mötet bara för att röra om ordentligt, och just nu känns det faktiskt som den mest lockande lösningen, främst därför att jag då kommer att kunna skratta gott efteråt :devil: . Naturligtvis kommer jag inte att ta med mig henne, jag är alldeles för omtänksam om folk för det. Men jag börjar fundera på om det är något allvarligt fel på mig som inte tycker att det är lämpligt att pojkar lär sig leka genom att klatscha folk i ändan. :confused:
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Men de andra föräldrarna kan ju inte heller vara nöjda? Sy ihop ett möte med fler föräldrar så blir det tydligare vilken sida som är trovärdig. Då vinner du också lite tid, eftersom det inte kan ske med så kort varsel.
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Åh herregud! Jag hade inte ens försökt resonera utan bytt så fort jag kunde. Kanske skicka dit "Nanny-akuten"!

Allvarligt talat så skulle jag vara livrädd att lämna mitt barn hos en sån människa. Dessvärre tror jag inte att vad ni och chefen än säger kommer göra nån skillnad, hon kommer inte ändra sig.
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Tyvärr så tror jag att det hela kommer att resultera i att problemet individualiseras, som du befarar.
Jag tycker att du ska gå på mötet men försök att vara "taktisk". Det är ingen idé att du gör dig ovän med dagmamman utan försök att få ett byte till en annan. Vem vet vad som kan komma efter som hon blir riktigt sur?
Jag tror heller inte att du kan få något stöd från någon av de andra mammorna, folk brukar inte ställa upp när det gäller...
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Jag har fördelen med att min mamma är dagbarns mamma till min flicka och vi har samma syn på uppfosting m.m så det känns himlans skönt !

Jag hade inte tvekat för en sekund jag hade tagit med mig min masakrerar kompis som du sa eller bara stuntat i henne å skaffat en annan dagmamma!!
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Byt innan det händer något riktigt allvarligt!! Hur kan denna människa få fortsätta att passa barn för kommunens räkning??? Om hon brister på så många underliga punkter finns det, enligt mig, inte en chans i världen att hon kan ändra sig såpass att det kommer att funka. Hon verkar onekligen ha en minst sagt konstig inställning till barnuppfostran och till sitt yrke.
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Är de andra föäldrarna nöjd? Eller sitter de bara o nickar och ser på?

Jag hade struntat i mötet och bytt dagmamma så fort det bara går...
Jag håller med de andra som svarat.
Byt innan det händer något allvarligt! Hon verkar ha lite konstig inställning till hur barn ska uppfostras... :devil:
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Info:

Idag har min sambo varit och pratat med dagmamman i mer än en timme. Och tydligen är det så att hon har lättare att höra saker som kommer från en karl, för honom lyssnade hon på. Han tyckte att han fått henne att förstå saker om både säkerhet och min sons behov av att få hjälp att få plats i gruppen, och orsakerna till att han reagerar med våld. Det ironiska i saken är att hennes egen dotter är hemma från skolan idag för att hon är ledsen över att hon inte riktigt har någon plats i sin klass, och att saker har hänt där medan hon varit hemma och varit sjuk. Ändå kan hennes mamma inte se att andra barn kanske upplever samma sak hemma hos henne... Sambon fick dessutom reda på att vår dotter är den som uppför sig värst hos henne, vilket förklarar det fullkomligt horribla beteende hon kan visa upp när vi inte är hemma, eller när vi har besök som hon inte känner väl. Till mig har hon bara sagt att våra barn är så bra, och att det inte är några problem etc, etc, en "sopa-under-mattan-attityd" som driver mig vansinnig. Hur som helst har de bestämt att min sambo och hon ska träffas varje vecka för en avstämning hur saker har gått under veckan, och det känns som om en stor tyngd har lyfts från mitt bröst. Jag hoppas härmed att jag slipper uttala mig till henne öht hädanefter. PUNKT.
 
Sv: Jaha, mera dagmammasoppa

Va skönt att ni kommit lite till "klarhet", men va tråkigt att det inte "fungerade mellan er två" också...

kanske känner hon "konkurrens", om en annan kvinna går in och ifrågasätter hennes sätt att sköta barnen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 369
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 431
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 018
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp