Jaha, sá blev det en mardröm till slut....

P

Pirayan

Har ett sto som för ca ett ár sedan blev triangelmärkt p g a ett dáligt läkt benbrott.
Dá hon är en korrekt, vacker, ridbar och mycket trevlig häst med bra stam, sá beslöt jag mig att betäcka henne. Var sá glad att jag kunde ha henne gáendes hemma utan ridbarhet, dá jag nu har mitt eget stall.

Sagt och gjort, jag betäckte med Flemmingh. Allt gick bra och hon tog sig pá första försöket.
Kontrollerades vid 90 dagar, även för en flytning och dá skrevs fölförsäkring.
Hon har alltsá sedan 90 dagars kontrollen haft en liten brunaktig flytning som jag vid flertal tillfällen frágat veterinären om.
Jag har fátt svaret, även efter kontroll att det inte är nágot problem. Ultraljud var det inte tal om dá jag blev informerad om att det inte gick att se nágot i det skedet....

Stoet har varit pigg och glad och växt runt magen.
Tisdag kväll sá borstade jag henne vid 20-tiden pá kvällen och fodrade vid 23 och allt var lugnt.
Klockan 7 pá morgonen, onsdagen, alltsá igár, sá gár jag ut för att fodra och hittar dá en död bebis. *Snyft*
Hon var beräknad till den 16:e Juli och sá händer detta: helt som en bomb frán klar himmel.

Har pratat med en hästgynekolog i Sverige som säger att flytningen kan vara ett tecken pá en infektion som har orsakat placenta avlosnning och slutligen kvävt fölet.

Känner mig nu ledsen och besviken och undrar förstás om jag ska vága prova igen.
Denna häst betyder väldigt mycket för mig, men om hon inte kan användas som ridhäst och inte heller inom aveln (om hon nu skulle ge fina föl) ja, dá vet jag inte vad jag ska göra.
Visst är det väl för tidigt att dömma ut hennes avelkvaliteter efter ett försök, speciellt eftersom det stár sá mycket pá spel, men jag är sá rädd att detta ska hända igen.
Meningen var att spara fölet som min nya ridhäst, om vi hade passat ihop förstás.
Kan även säga att jag alltid haft otur med mitt hästliv och därför blir ännu mer orolig för framtida avel.
Detta är första gángen jag skulle fá eget föl.

Att han var en ädel, väldigt vacker hingst gick redan nu att säga. Sá hemskt!

Snälla ni som har erfarenhet om "problem märrar", aborteringar eller bara vill bolla med lite tankar.
Kan behöva sá mycket goda rád och uppmuntrande ord som möjligt.
 
På ett försök kan du nog inte döma ut stoets kvaliteer som avelssto. Hon kanske var en bit upp i åren och det kan ju ha varit virusabort som hon fått och därför kastat.

Har du bara tid och råd att behålla stoet för ytterligare ett försök så skulle jag göra det.

Obducerades fölungen?

Lill / Stall Nöbbeled
 
Har inget klokt att säga utan vill bara skicka en tröstkram till dig och stoet
 
Jag tycker inte heller du skall dömma ut henne efter detta. Utan se till att få en ordentlig undersökning på henne och försök igen. Lycka till.
 
Tråkigt det som hände. Jag tycker nog du skall prova igen. Svårt att säga efter en gång. Lycka till!
 
Jag håller med de andra som redan skrivit ! Ge inte upp ! Om stoet inte har ont eller lider av sin skada så skulle jag inte döma ut hennes förmåga som avelsmärr. Gör en ordentlig undersökning samt en obduktion av fölungen så att ni kan få reda på vad som gick snett.
 
Tack för era tankar och uppmuntrande ord.
Detta är verkligen inget man hoppas ska hända nágon annan.
Det var som att gá i dimma hela dagen efter att jag hittade "fölungen".
Normalt fodrar alltid min sambo morgon málet, men just igár var det ju jag.... Det är väl ocksá konstigt?
Fick ocksá ett mail, igár av alla dagar, frán "Lady" om att hon fátt sitt fina Flemmingh-föl. Kul att det gátt bra!

Ja, det lutar ju át att betäcka igen, men vem ska man lita pá...?
Om hon nu fick eller hade infektionen pá hingsstationen borde, eller skulle de dá inte ha sett det? Kan man köra henne till sammma station igen?
Vágar man betäcka med samma hingst? Kan det vara fel i den kombinationen?
Nágra rád om hur man ska behandla stoet nu? Hon már bra, har lite hárt juver med vätska och flytningar som ser normala ut.
Har tagigt bort kraftfodret och rört pá henne lite extra.

Vad tycker ni att vet. har för skuld i detta eftersom flytningarna förmodligen var dáliga symptom?
 
Angáende virusabort sá trodde inte vet. att det var det. Hon var ju förutom flytningarna, om de nu var negativa, symptomfri.

Fölet öppnades bara och det enda som konstaterades var att det varit dött i nágra dygn.
Om detta dilemma nu berodde pá t ex virusabort, är det dá inte riskfyllt att betäcka henne pá nytt i ár dá?
Har fátt olika rád frán olika háll....
Att jag inte ska göra nágot för ens nästa brunst (om hon nu verkar ok) och dá ska jag göra ett cytologiskt och ett bakteriellt prov.
En annan säger att jag inte ska göra nágot för ens om en mánad och varför testa henne för nágot om hon inte visar nágra dáliga symptom....

Är det inte rutin att kontrollera stoet före insemination?
Om sá är fallet sá máste väl det átminstone vara gjort med en första gáng betäcknings märr innan de seminerade första gángen? I sá fall kan hon ju i alla fall inte ha gátt med infektion sedan dess.....
 
vore jag du skulle jag försöka ta reda på varför fölet dog och sedan agera utifrån det.
Ett försök till måste ni väl kunna göra, förutsatt att hon är frisk?
 
Ja, jag har försökt att fá veterinären att ta prover, men hon sade att i detta fallet var det sá solklart att det berodde pá placenta lossning (varför kunde hon dock inte tala om).

Det är sá svárt ocksá att vara pástridig när man inte talar spráket sá bra och inte har nágon erfarenhet.
Jag har ju ocksá ringt till erfarna människor för att frága om rád och orsak.
Självklart ska hon ges en chans till, men jag vet inte om det blir i ár eller om det kommer att bli av mig.
Dock lutar det át det hállet.
Det är ju bara det att jag haft sá mycket trákigheter inom hästeriet och undrar ibland om det är signaler som talar om för mig att jag borde sluta. Ja, man blir ju till slut trött och ledsen pá allt elände. :crazy:
 
Verkar dessvärre som att det är jag själv som skriver mest.....
Är det ingen mer som har nágra goda rád eller upplysningar?
Det mottages tacksamt!

Kan det vara sá att det finns "dáliga" kombinationer mellan hingstar och ston? Menar inte att tvá hästar inte exteriört passar ihop, utan att t ex kobinationen kan orsaka problem med fölet?
Undrar om det finns en risk att använda samma hingst igen....
Om detta skulle hända igen med samma hingst, dá kanske man dömmer ut stoet för avel men det kanske är kombinationen som inte är bra.
Ja, lite luddigt.Hppas att ni förstár vad jag menar.
Har väl blivit lite medtagen och virrig av det här, speciellt eftersom det är första gángen.
 
Beklagar förlusten av ditt föl.

Jo, det finns väl ston och hingstar som inte har någon "personkemi" men det brukar visa sig genom att stoet överhuvudtaget int eblir dräktigt. Det har man ju hört att ett sto inseminerats gång på gång med en hingst utan att ta sig och när man sedan bytt hingst så har hon tagit sig på en gång. Jag tror däremot inte att fölet dör nästan fullgånget p.g.a något sådant utan du har väl haft otur helt enkelt. Människor kan ju också få placentalossning så det är inget unikt hos häst.
Jag tycker du ska betäcka om ditt sto, gillar du Flemmingh tror jag at du utan problem kan ta honom igen. Se bara till att stoet är sköljt och testat innan det (för att minska riskerna).
 
Tack Zoya!

Var ocksá lite fundersam om det där med "kemin", eftersom hon tog sig pá första inseminationen.

Undrar bara om det här med att skölja.... Har fátt rádet här, att inte göra nágra extra undersökningar och átgärder om det inte uppstár problem.
Nágon har sagt att börjar man med den karusellen att skölja osv dá blir det bara en ond cirkel. Om hon nu inte skulle visa tecken pá infektion försás....
Ligger det nágon sanning i det tro?
 
Det man sköljer med är ju en steril koksaltlösning, så hur den i sig skulle kunna orsaka en infektion förstår jag faktiskt inte. Jag hade absolut tagit ett bak.prov på henne för att se om hon behöver behandlas för ngn ev. infektion. Ser allt bra ut på provet så är det ju bara att seminera henne.

Skulle hon ha bakterier så måste hon behandlas först, annars så är riskerna stora att hon inte blir dräktig alternativt förlorar fölet igen. Vid ultraljud så ser de om hon fått vätska i livmodern efter seminering och då kan man behöva ge förebyggande behandling.

Jag tycker absolut att du ska göra ett nytt försök med henne. Det här kan ju ha varit maximal otur och nästa gång går allt vägen. :) Byt veterinär om du inte känner förstroende eller att du inte blir tagen på allvar.
 
Hej Mia,

Ja, det lutar át att betäcka om henne, om jag kan fá mig mig sambon át det hállet efter alla trákigheter som hänt...

Bör hon alltsá sköljas nu trots att hon inte visar nágra tecken pá problem?
Ska ringa en klinik vet. som gör hembesök och frága om rád. Om det kan vänta sá tar jag hit honom efter páskhelgen för att göra en ordentlig koll.
Fick ju rádet frán Sverige att bakt. test och cytologiskt máste göras när hon brunstar? Är det sá och varför?
 
Börja med att ta bak.provet på henne och utgå ifrån det. Det måste tas när hon är brunstig för att annars är inte livmodermunnen öppen så de kommer in i själva livmodern. Det är ju miljön där inne som är det intressanta. :D :o

Ser allt bra ut från odlingen så är det bara att seminera alt. betäcka nästa brunst. :bow:
 
Tack sá mycket för svaren. :bow: :bow: :bow:
Jag ska i alla fall kolla henne sedan fár jag se hur det blir med betäckning i ár. Hon är väldigt gojsig i vulvan nu.... massa brunaktigt slem och skorpor pá benen.
Antar att det är normalt ett tag efterát. Det luktar inte illa och hon har ingen temp.
Nágot annat som är bra att tänka pá med stoet? Hur länge ska fodret hállas nere o s v?
 
Beklagar verkligen din förlust

Otroligt sorgligt, och massor av frågor.

Har du möjlighet att ringa någon duktig stogynekolog i Sverige och reda ut alla begrepp med? Jag kan i alla fall varmt rekommendera Lena Nyström i Hässleberga. Hon har ställt upp och svarat på alla mina frågor, och jag skulle bli otroligt förvånad om hon inte tog sig tid för dig.

Massor av tröstkramar!

:) Krocket
 
Re: Beklagar verkligen din förlust

Tack sá mycket Krocket! Ja, det känns svárt....

Har ju varit i kontakt med en gynekolog i Sverige och jag fár áterkomma till henne igen. Det är ju bara sá svárt när de inte kan titta pá hästen. :smirk:
 
Re: Beklagar verkligen din förlust

ang abortvirus så är det inte så att man MÅSTE upptäcka att stoet fått det, det går ofta obemärkt förbi, men syns tyvärr vid kastning eller föl som dör inom 2 dygn...så jag förstår inte vad din vet menade..

Jag skulle försöka igen... :)
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag...
Svar
4
· Visningar
842
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Sá, jag var alltsá och röntgade min häst idag, 9,5 mánader efter att hon fick benbrott i knätrakten (fibia tuberosity). Allt har gátt...
Svar
9
· Visningar
1 496
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp