Jaha så kan det gå ....

Sv: Jaha så kan det gå ....

Håller man på med sådant skit så får man väl samtidigt också tåla konsekvenserna, tycker det är alldeles för många som skyller på andra.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

I sak håller jag med.
Men, i specifika fall skulle jag ju inte uttala mig på det viset om jag inte var hundra procent säker.

När det gäller dig själv är det mycket enklare än om det gäller din häst som faktiskt är utan "vakt" både hemma och på tävling nästan 20-22 timmar om dagen.

Hittills har jag inte varit på en enda tävling där boxar varit plomberade när jag kommit eller där okända eller medtävlande inte kunnat ge min häst precis vad som helst under många timmar av dagen.....eller jag kunnat ge någon medtävlares häst vad som helst för den delen.

Jag tävlar inte internationellt, men faktum kvarstår.....på många av de tävlingar jag varit på har det varit dopingkontroll. Hur ska jag kunna garantera att min häst inte fått något av någon som inte gillar konkurrens?
Hur ska jag kunna bevisa att jag inte är ansvarig?

Trots att jag är hundra procent säker på att jag vet vad jag använder på och i min häst skulle jag vara så himla rädd på dopingkollen. Jag är nästan paniskt rädd att något skulle visa sig. Han tar gärna emot godis av vem som helst och gillar att peta i sig saker som ligger och skräpar som påminner om godis.

Även om många dopningfall givetvis är medvetna så är, och kan, några vara av helt annan karaktär. Det har i några fall bevisats.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Hur ska jag kunna bevisa att jag inte är ansvarig?

Man är väl alltid ansvarig? Nu har jag inte tävlat på nivå där det krävs dopingkontroll men visst står det i TR att man som ryttare/kusk alltid har det yttersta ansvaret? Men jag har som sagt aldrig varit på den nivån i någon gren så jag kan vara ute och cykla.

Sen om det rimligen går att genomföra eller inte har det nog inte tagits hänsyn till.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Det är samma för alla tävlande. Man är själv ansvarig för sin häst. Är man rädd att den ska få något av någon förbipasserande etc så får man väl vakta? Det finns ingen regel vad jag vet som säger att du inte får vara 24/7 i boxen hos din häst? Man kan dessutom hänga upp skynken etc som hindrar hästen från att sticka ut huvudet och få godis av de som passerar. På den typen av tävlingar jag rör mig (reining) så har jag nog aldrig sett att främmande människor ens klappar andras hästar inne i stallet, än mindre ger godis.
Min egen häst tävlar internationellt och där förekommer dopingkontroller. Boxarna är nästan alltid plomberade dessutom vilket ska garantera en ren box. Skulle det visa sig att hon är dopad så får jag ta på mig det. Jag har brustit någonstans. Många vet ju inte heller att det blir kvar på fingrarna exempelvis om man själv stoppar i sig en huvudvärkstablett och sedan kanske man direkt ger hästen mat. De kan ju mäta oerhört lite substanser i blodet numera.

Det är alltid tragiskt att höra om dopingfall, och i det här specifika fallet kan jag inte uttala mig då jag inte alls är insatt i körsporten och vet därmed inte vem personen är.
Jag tror faktiskt inte att det är särskilt vanligt förekommande att folk får sina hästar dopade av konkurrenter. Det är ju inga direkta pengar att tala om i de flesta sporter. Utom möjligen inom trav och galopp kanske där det kan vara enorma summor som står på spel.

Verkligen tråkigt, men det är verkligheten om man tävlar...
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Du är alltid ansvarig för att din häst håller sig fri från doping, ja. Men verkligheten är i många fall en annan.
Vi som kör kan vänta oss dopingkontroller även i de lättaste klasserna, vilket ju är väldigt bra.
Men trots snart sju års tävlande och tillsammans med årets SM har jag ännu inte varit med om några plomberade boxar. Med den obligatoriska kontrollen (om du blir uttagen) borde plomberingen också vara obligatorisk.

Den enda gången vi som tävlingsstall blev skilda från allmänheten, med gula band runt handleden, var i år på Vaggyd, men först efter att alla hästar kommit och första tävlingsdagen var igång. Trots det är det ju ingen som kollade på dem eller stod vid grindarna.

En vanlig boxgardin är ju knappast något skydd för den som verkligen vill göra något.

Sedan tror jag inte pengar är allt, eller ibland ens prioriterat. I så fall skulle ju ingen tävla alls, eller ens dopa sin häst. Att dopa sin egen häst eller någon annans måste väl ända ha samma prioriteringsskala.
Varför skulle någon dopa sin egen häst för prispengar som inte finns? Jag menar om frågan är; varför någon skulle någon konkurrent dopa någon annans häst för prispengar som inte finns.

Jag har varit med där kuskar inte vill gå till domaren och säga till när deras poäng är felräknade i lätta klasser för att de då skulle tappa några placeringar. De vill hellre leva på falska poäng än att vara ärliga, trots att man inte ens får tillbaka sina anmälningspengar. Så, ära, trots fusk är mer värt än pengar i de flesta fall.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Är man rädd att den ska få något av någon förbipasserande etc så får man väl vakta?

Många vet ju inte heller att det blir kvar på fingrarna exempelvis om man själv stoppar i sig en huvudvärkstablett och sedan kanske man direkt ger hästen mat. De kan ju mäta oerhört lite substanser i blodet numera.
...

Jag är alltid rädd att han ska få i sig något men att vakta på det sättet har jag inte möjlighet att göra. Har ni andra det, eller litar ni verkligen på folk?

Jag visste inte att typ paracetamol kan "smitta" så lätt. Jag brukar ofta knapra huvudvärkstablett under en tävling. Menar du verkligen att det ska ge sådana utslag att man kan bli anklagad för doping?

Det är väl därför nolltolerans inte riktigt är verklighetsförankrat? Jag menar, om jag måste ha två tabletter för att få någon effekt så kan man väl inte anta att hästen känner av det lilla som går att smitta över på det här sättet?
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

*kl*

Det kommer mer i denna saken.
Hon håller inte på ned 'sånt skit', men har just det yttersta ansvaret för att ingen annan håller på med 'sånt skit' med hennes häst. Precis som alla vi andra är ytterst ansvariga för vad som händer med våra djur.

Däremot är det enligt sveriges grundlag INTE tillåtet att döma en person för ett brott som inte går att bevisa att denne inte har gjort.
Man kan dömas till böter för att man är ytterst ansvarig, men det är inte tillåtet att ge tidsbestämda domar. (inkl avstängningar under vissa tidsintervaller)
De flesta länder i Europa har en likalydande princip och FEI har inget mandat att döma utanför något lands grundlagar!
I norge har de rivit upp beslut pga detta, det kommer även att ske i flera andra länder inkl. Sverige.
Jag tror på Susanne ! Av en jäkla massa orsaker.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

*kl*

Det kommer mer i denna saken.
Hon håller inte på ned 'sånt skit', men har just det yttersta ansvaret för att ingen annan håller på med 'sånt skit' med hennes häst. Precis som alla vi andra är ytterst ansvariga för vad som händer med våra djur.

Däremot är det enligt sveriges grundlag INTE tillåtet att döma en person för ett brott som inte går att bevisa att denne inte har gjort.
Man kan dömas till böter för att man är ytterst ansvarig, men det är inte tillåtet att ge tidsbestämda domar. (inkl avstängningar under vissa tidsintervaller)
De flesta länder i Europa har en likalydande princip och FEI har inget mandat att döma utanför något lands grundlagar!
I norge har de rivit upp beslut pga detta, det kommer även att ske i flera andra länder inkl. Sverige.
Jag tror på Susanne ! Av en jäkla massa orsaker.

Rättar mig själv då jag hittade ett fel i texten:
Det är alltså enligt Sveriges grundlag INTE tillåtet att döma en person för ett brott som inte går att bevisa att denne har gjort.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Hoppas det här bidrar till en ökad säkerhet i stallarna på tävlingsplatsen. Orimligt att vi ska vara ansvariga men samtidigt helt försvarslösa inför vad andra utsätter hästarna för.

Men visst måste dopinglagar ligga utanför? Det är inte första gången någon döms för doping. Om det skulle vara olagligt att bli dömd för doping så skulle reglerna kring det ha ändrats för länge sedan.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Det är samma för alla tävlande. Man är själv ansvarig för sin häst. Är man rädd att den ska få något av någon förbipasserande etc så får man väl vakta? Det finns ingen regel vad jag vet som säger att du inte får vara 24/7 i boxen hos din häst? Man kan dessutom hänga upp skynken etc som hindrar hästen från att sticka ut huvudet och få godis av de som passerar. På den typen av tävlingar jag rör mig (reining) så har jag nog aldrig sett att främmande människor ens klappar andras hästar inne i stallet, än mindre ger godis.
Min egen häst tävlar internationellt och där förekommer dopingkontroller. Boxarna är nästan alltid plomberade dessutom vilket ska garantera en ren box. Skulle det visa sig att hon är dopad så får jag ta på mig det. Jag har brustit någonstans. Många vet ju inte heller att det blir kvar på fingrarna exempelvis om man själv stoppar i sig en huvudvärkstablett och sedan kanske man direkt ger hästen mat. De kan ju mäta oerhört lite substanser i blodet numera.

Det är alltid tragiskt att höra om dopingfall, och i det här specifika fallet kan jag inte uttala mig då jag inte alls är insatt i körsporten och vet därmed inte vem personen är.
Jag tror faktiskt inte att det är särskilt vanligt förekommande att folk får sina hästar dopade av konkurrenter. Det är ju inga direkta pengar att tala om i de flesta sporter. Utom möjligen inom trav och galopp kanske där det kan vara enorma summor som står på spel.

Verkligen tråkigt, men det är verkligheten om man tävlar...

Det är oerhört vanligt att folk klappar på hästarna i stallet, tyvärr. Däremot tror jag inte heller att det är vanligt med sabotage på så sätt att man dopar någon annans häst. Skulle det vara någon som saboterar genom att dopa en annan kusks häst så väljer man nog någon av de vassaste konkurrenterna och förhandsfavoriterna. Den dopingdömda kusken kvalar inte in i någon av de kategorierna. Dessutom hade hästen två olika ämnen i kroppen, verkar vara ett ganska avancerat sabotage isf.
Den andra svenska kusken däremot hade internationella vinster tidigare på säsongen och var en av medaljkandidaterna på förhand.
Den senare kusken har flera gånger fått vagnarna saboterade, så sabotage på utrustning förekommer, även här i Sverige.

När man löser licensen så accepterar man reglerna för tävlandet och det inkluderar naturligtvis även dopingreglerna. Som du säger, det här är verkligheten om man väljer att tävla.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Hoppas det här bidrar till en ökad säkerhet i stallarna på tävlingsplatsen. Orimligt att vi ska vara ansvariga men samtidigt helt försvarslösa inför vad andra utsätter hästarna för.

Men visst måste dopinglagar ligga utanför? Det är inte första gången någon döms för doping. Om det skulle vara olagligt att bli dömd för doping så skulle reglerna kring det ha ändrats för länge sedan.

Det är just det som är grejen. FEI har ingen rätt att upprätta 'lagar' som strider mot enskilda personer länders grundlagar.
Det har rivits upp liknande beslut i andra länder och Sverige är näst på tur.
Dömd för doping kan man bli, det är straffen som kommer att synas i kanterna.
Dagsböter är en sak men tidsbestämda straff som avstängning och uteslutning på platser är det inte. All straff som sträcker sig över tid = en form av frihetsberövande.
En person KAN alltså enligt svensk lag INTE dömas till något som det inte går att bevisa att denne är skyldig till och dessa lagar har inte FEI rätt att hävda sig över.
Egentligen väldigt logiskt om man tänker efter.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Kan du inte länka till de fall som du nämner där man rivit upp domslutet? Skulle vara intressant att läsa.

Hon är inte förhindrade att göra sitt jobb, hon är bara förhindrad att göra jobbet på anläggningar tillhörande föreningar som bedriver verksamhet inom SvRF:s ramar samt är förhindrad att delta på aktiviteter arrangerad av förening ansluten till SvRF. Rätt stor skillnad faktiskt.
Föreningar anslutna till SvRF måste följa deras regler och de i sin tur följer FEI:s regler i fall som tex detta. Aktiviteter som sker på dessa anläggningar sker på privat mark där deras regler gäller. Följer man inte dessa regler så får man inte vara med, inget konstigt alls. Deras mark, deras aktivitet, deras regler.
 
Sv: Jaha så kan det gå ....

Ja jag hade också varit intresserad av de fall som du pratar om.
Det är ju så att kusken har ansvaret och hästen hade bevisligen förbjudna ämnen i kroppen och Susanne har inte kunnat tala om hur de har kommit dit alltså anses hon som "skyldig" och kan dömas av FEI.

Samma sätt att en chef som har ansvaret kan dömas till påföljd även om det är någon anställd som har ställt till något i sitt jobb.

Är också övertygad om att Susanne inte aktivt gett hästen något av de här dopingpreparaten men det hjälper liksom inte.

Vi har varit i dopingbox flera gånger och man är helt utelämnad till arrangörerna och man vet aldrig vad som finns i boxen eller hur de gör med proverna. Om någon har ont uppsåt så vill jag säga att det är lätt att utföra dem både i samband med dopingtagningen eller i samband med uppstallningen. Att kunna vakta sin häst 24 timmar om dygnet kräver nog då att man antingen har hästskötare anställd och någon form av elektronisk övervakning men jag tror faktiskt inte det räcker för tillfället kan ändå finnas.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 420
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: 95johsv
·
Lantbruksdjur "Sedan den 25 augusti har sju vildsvin hittats döda inom ett begränsat område i Fagerstatrakten. Prover från ytterligare ett vildsvin är...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
17 139
Senast: cili
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 825
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp