Bukefalos 28 år!

Jaha, tips om knepiga bett...?

Arwyn

Trådstartare
Det är så att jag har en lite knepig häst. Hon vill, som jag har förstått det, ha knepiga bett, eller åtminstone många att variera sig mellan, för efter ett tag blir hon "immun". Jag är mycket för milda bett, men det tror jag inte att hon är. Det är en stor och tung häst, och blir lätt lite för mycket häst för mig, om ni förstår. Jag har upptäckt att hon fungerar bättre på skarpa bett, där jag kan ha en mjukare hand och inte behöva ta i henne så mycket. Vi har provat alla de "vanliga", klassiska tränsbetten, hack, kandar, myler, pessoa och nu rider jag henne på pelham, vilket har fungerat bra ända tills nyligen, då hon har börjat protestera mot det. Jag har provat alla varianter, delta, vilket inte fungerade alls, två tyglar, vilket fungerade ännu sämre, och bara en tygel, som hon har gått kanon på tills nu då... Min fantasi börjar tryta :(
 
Varför inte testa ett rakt tränsbett? Gärna med fasta ringar också. Vad gör hon när hon vill byta bett? Strular i munnen under ridning eller redan när du sätter på tränset?
 
Har du kollat hennes tänder?

Min pålle varieras mellan: hack, vanligt tränsbett, rakt tränsbett. Dessa två bett ligger anatomiskt bra i hans mun enligt tandläkare men han går allra bäst när man varierar lite. Har för mig att någon tandis sagt "variation är bäst för en hästmun" eller något i den stilen. Hur som helst så måste det ju vara bra att variera bett litegrann eftersom tryckpunkterna ändras.

Ponnyn går på tvådelat smalt och har alltid trivts på det. Har en fö mkt okomplicerad mun. Hennes tänder hade aldrig raspats när jag tog ut tandläkaren och hon hade ingenting som behöve jämnas till i princip. Hon är även så trevlig att det går att rida henne i vanlöig grimma :)
 
Kanske man skulle prova... Hu, det blir dyrt, det här!!!
Hon är aldrig strulig när jag ska tränsa, eller om jag bara rider ut henne på lång tygel eller så, utan det är när jag börjar ställa krav på henne. I dressyren blir hon framtung och lägger sig på bogarna, och iiingen drivning i hela världen hjälper! Hon är helt enkelt inte eftergiven någonstans! I hoppningen börjar hon kasta med huvudet och helt enkelt... uppträder irriterat! Det är alltså bara när jag tar i henne... Enligt min tränare beror det inte på min ridning (jo, kanske ibland, men inte generellt.).
 
Jodå, hon kollas en gång om året, senast i oktober (tror jag?), och då såg det fint ut.
Jag tror inte riktigt att det är fysiskt, det låter mest bara som hennes stil, eller vad jag ska säga. När hon blir less på något säger hon till, att nu är det dags för något annat, så är det med allt! Suck, märrar...
 
rakt bett är ett jättebra tips. samtliga hästar i mitt stall trivdes bra på det.

rider du på samma bett hela tiden (alltså endast ett bett i taget, när hon tröttnar på det, byter, när hon tröttnar på det byter) eller byter du under tiden? hon kanske vill ha lite variation.. om du nu inte redan har det, t.ex. att du rider 6 dar i veckan, 3 dar på rakt bett och 3 dar på pelham?
 
min häst går på hack-raktpelahm-rakttränsbett. funkar jättebra! jag har börjat trivas riktigt bra på hacket nu..
 
Jag har ju alltså provat hack, men det känns som om hon inte har någon respekt för det. Dessutom är det ju i hoppningen och dressyren det är knepigt, i skogen går hon på allt, och eftersom hon är stor som finlandsfärjan så blir hon för otymplig på hack. Har inte så mycket erfarenhet av något annat bettlöst. Förslag? för- nackdelar?
 
Problemet du har är INTE bettet. Det är att hon inte respekterar varesig handen eller bettet (vilket du själv märkt). Och att det fungerar ett tag på ett nytt bett (som t ex nu senast pelham) är för att hon inte hunnit "vänja" sig vid det.

Jag hade samma problem med mitt kallblodssto. Gick inte att få "håll" på henne i hoppningen och dressyren. Jag bytte till pelham och jag kunde rida med små kramningar av tygeln i några månader, sen vräkte hon sig på det med. De blir helt enkelt okänsligare i munnen. Och tillslut så kommer du till ett lägga där det är slut på bett.

Du måste få henne att RESPEKTERA bettet och din hand. Lättare sagt än gjort dock, jag vet. Men min dam blev tillslut ridbar på tränsbett, men det tog några år att träna mig till det. Tyvärr hade jag ägnat för många år att betsla upp, annars hade det gått fortare.

Så du löser inte dina problem med bettbyte, du löser det med träning. Och det kan du göra på ett 'snällt' bett..
 
Håller med Alexandra. Du säger ju själv att hon hamnar på bogarna och lägger sig på bettet och det kommer då inte spela någon som helst roll i längden vilket bett du har.

Det brukar bli en liten skillnad precis när man byter bett men hästen kommer snart på hur det fungerar och blir likadan igen.

Vad du behöver är helt enkelt att lära dig rida hästen bakifrån.
Du har en väldigt mesig tränare må jag säga , kanske är den tränaren rädd för att mista dig som elev om hon säger något "elakt" vilket inte är helt ovanligt tyvärr.

Antingen säger du till din tränare att du behöver hjälp för att det beror på din ridning och du VET om det och att du tål kritik eller så får du byta till en tränare som verkligen VILL lära dig att rida!!
 
Fast jag tror att ni har missuppfattat mitt problem, det är inte så att hon ignorerar min hand eller springer ifrån, hon blir inte stark på det viset att hon försöker undvika min hand. Hon är INTE okänslig.
Det enda bett jag har sagt att hon inte respekterar är hackamore.
Jag fick idag en föklaring som jag inte vet riktigt vad jag ska tro om, eftersom jag aldrig riktigt hört atals om det, men av (utbildad) person fick jag förklaringen att hon helt enkelt skiftar tryckpunkter ofta (eller nåt), och det bästa man kan göra ar att byta bett ofta. Ha tre bett man skiftar mellan med jämna mellanrum. Hon sa också att orsaken till snabbt skiftande tryckpunkter kan bero på just att man byter bett ofta. Hennes råd till mig var att välja ett bett som jag trivs på, och som hästen har trivits på en längre tid, och gnata på lite med det, men kanske välja ett annat bett till skogsridningen, eftersom hon går bra på allt där.

Tro mig, detta handlar inte om att betsla upp, jag har kontroll på henne på ett helt vanligt tränsbett, hon blir inte jobbig i själva ridningen, men hon ger starka signaler om att hon inte trivs med ett bett där mina tygelhjälper ibland blir för skarpa. När jag rider på ett skarpare bett (som pelham) är reaktionen annorlunda, men i det fallet tror jag det handlar om att jag måste mjukna min hand, även om jag nu råkar ha en hyfsat mjuk hand, för reaktionerna kommer i regel i samband med landning efter ett hinder, som om hon vet att "snart kommer det ett tygeltag", och när hon börjar kasta med huvudet innan jag ens hunnit ta i henne, så blir jag nog lätt lite för hård i handen.

Så visst handlar det i just detta fallet om min ridning, fast inte att jag inte rider henne bakifrån och fram, utan att jag tenderar att bli lite låst i vissa tillfällen.
Jag har nu bestämt mig för att göra som min "rådgivare" sa, och fortsätta på pelham, men lägga till ett delta för att göra det lite "mildare", tills jag lärt mig att mjukna i min hand, även när hon blir hård.
 
Men ett delta gör väl inte pelhamet mildare? Snarare tvärtom , eftersom du inte kan välja bort stångverkan... :confused:
 
Jag förstår inte hur du kan inbilla dig att du känner min ridning bättre än min tränare efter att ha läst några rader om just detta problem. Dels så har du inte sett mig rida och kan därför inte avgöra om vart i min ridning problemet skulle rida, och du har framför allt inte träffat min tränare eller sett på någon lektion, så jag tycker inte att du står i position att påstå att hon är mesig.
Jag kan ta kritik, men i det här fallet är det oviktigt om du har rätt eller inte, för här har du uttalat dig om saker du inte vet speciellt mycket om, och dömt min ridning utan att se mig rida, något som är väldigt vanligt här på buke, tyvärr.
I egenskap av många år på hästryggen, och i egenskap av privattränare, så vet jag med säkerhet att min tränare aldrig skulle låta bli att berätta något så viktigt för mig med risk för att jag skulle bli "sårad", eller nåt.
 
Hm, tror du missat lite information i ursprungstråden... :smirk:
Jag har på sista tiden alltså ridit med bara en tygel fästad i den nedre ringen...
 
Ops! :o
Ursäkta, det var så längesen jag började läsa den här tråden...

Ja, då är det ju skillnad såklart! :)
 
Det är en stor och tung häst, och blir lätt lite för mycket häst för mig, om ni förstår.

I dressyren blir hon framtung och lägger sig på bogarna, och iiingen drivning i hela världen hjälper! Hon är helt enkelt inte eftergiven någonstans! I hoppningen börjar hon kasta med huvudet och helt enkelt... uppträder irriterat! Det är alltså bara när jag tar i henne...

När hon blir less på något säger hon till, att nu är det dags för något annat, så är det med allt! Suck, märrar...

Samtligt ovan är taget ur dina inlägg. Kan du igen försöka få mig att tro på att det där är en häst som accepterar bettet och din hand?


det är inte så att hon ignorerar min hand eller springer ifrån, hon blir inte stark på det viset att hon försöker undvika min hand. Hon är INTE okänslig.

Om hon hamnar på bogarna så lyssnar hon inte på din hand utan lägger sig på den.


jag har kontroll på henne på ett helt vanligt tränsbett, hon blir inte jobbig i själva ridningen, men hon ger starka signaler om att hon inte trivs med ett bett där mina tygelhjälper ibland blir för skarpa.

Nyss var det ju för mycket häst för dig och svårt att få håll på? Och om hon inte trivs på ett bett där dina tygelhjälper blir för skarpa är det ju FORTFARANDE inte bettet det är fel på? Och din hand blir väl inte mjukare av ett skarpt bett? Enda sättet handen kan upplevas som mjukare på etts karpt bett är att du behöver ta mindre för att få lika mycket kraft och det då känns som hästen svarar fortare.

Jag fick idag en föklaring som jag inte vet riktigt vad jag ska tro om, eftersom jag aldrig riktigt hört atals om det, men av (utbildad) person fick jag förklaringen att hon helt enkelt skiftar tryckpunkter ofta (eller nåt), och det bästa man kan göra ar att byta bett ofta.

Om hon inte hänger sig på din hand uppstår inga tryckpunkter att tala om. Och om det nu är tryckpunkter (intressant fenomen förresten..) så skulle du ju kunna variera mellan tre MILDA bett, t ex ett rakt tränsbett, ett tredelat tränsbett och ett tvådelat tränsbett. Alla de ger olika tryckpunkter/tryck på olika ställen. Ett pessoa eller ett pelham fungerar genom ökat tryck på samma punkter, så byta mellan dessa är rätt menlöst.


När jag rider på ett skarpare bett (som pelham) är reaktionen annorlunda, men i det fallet tror jag det handlar om att jag måste mjukna min hand, även om jag nu råkar ha en hyfsat mjuk hand, för reaktionerna kommer i regel i samband med landning efter ett hinder, som om hon vet att "snart kommer det ett tygeltag", och när hon börjar kasta med huvudet innan jag ens hunnit ta i henne, så blir jag nog lätt lite för hård i handen.



Återigen, det har ju INGET MED BETTET att göra!!


Jag har nu bestämt mig för att göra som min "rådgivare" sa, och fortsätta på pelham, men lägga till ett delta för att göra det lite "mildare", tills jag lärt mig att mjukna i min hand, även när hon blir hård.

Du gör som du vill, men har du problem med hård hand så är ju pelham INTE någon smart lösning, det kommer bara göra henne okänsligare i munnen..
 
Har inget konkret förslag till dig men kan trösta dig med att andra oxå behöver byta bett ibland ;) Mammas häst är svårt i munnen, mestadels pga sina exteriöra brister, hon är överbyggd, har kort lite tjock hals och blir lätt framtung. Temperamentet hjälper ju heller inte upp mkt, stoig och fullblodsnerver :crazy: Men, med lite (positiv) vilja och en kanontränare går det mesta dock så kvarstår problemet med munnen. Hon kan gå kalas ett tag på ett bett men blir sedan mer och mer "seg" i munnen, irriterad, biter och gnager på bettet och riktar all sin uppmärksamhet på att gå emot handen och bråka med bettet. Vilket ju gör att hon lättare hamnar på framdelen igen och hon börjar stressa och dra.

Hade hon varit min häst (hade hon iofs inte blivit för jag klara inte av henne) hade resten av problemen garanterat berott på mig och min alltmera okänsliga hand, men jag vet med all säkerhet att min mor aldrig varit hård i handen eller på ngt vis straffat henne i munnen. Hon fortsätter försöka och klagar istället på sin brist som ryttare för visst ågr hästen bättre med tränaren under dessa perioderna, men så är det ju med allt! Ingen är så perfekt som man hade velat vara för sin hästs välbefinnande.

Så iaf, i dessa lägena hjälper det mkt att byta till ett annat bett. Byte senast häromdagen (inte ofta bettbyte, ngn gång per år kanske) och det var som att vända på en hand! Glad, positiv, sög lungt på bettet och fick massa skum i munnen. Ställde om sig på ngt steg pga en liten kramning + mjuk skänklehjälp. Travade energiskt men balanserat i nedförsbackarna och lade sig inte det minsta i handen eller blev framtung. Tuggade och bet inte på bettet eller vräkte sig usinnigt mot det, inte spänd, framtung och ovillig att böja.

Fö så bytte vi från tredelat till rakt syntetbett, har aldrig gått på hävstång/bettlöst (mamma vågar inte rida bettlöst ;) ). Kan gå ngn gång på rakt om man vill ha skarpare (ex terrängträning då hon gärna tar ut sin energi på att bocka...).
 
Fast det där, när bettbyte 1 - 2 ggr/år gör susen kan mycket väl bero på bettet. Iaf om man får tro tandläkarna, som hävdar att alla bett ger bettskador på alla hästar i sinom tid, och att alternera mellan två bettyper gör att det belastar munnen på olika sätt.

I klartext om man har ett bett hela tiden ger det skador/ömhet, och byter man bett trycker de på andra ställen och hästens mun får avlastning.

Jag har iofs aldrig haft minsta bettrelaterat märke i valackens mun, så det är nog rätt individuellt, men jag kan köpa grundtanken. Och säg då att hästen får ont av monoton bettbelastning och man byter bett (eller höjer/sänker bettet man har ett hål) så kommer det ju på en ny plats och trycker inte där det t ex är ömt.

Å andra sidan att en häst som är öm i munnen skulle hänga sig mot det som gör ont är ju lite motsägelsefullt..
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 608
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: FailGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp