R

rattalskare

så var det dags för sista april igen och då blir det en pålåga för ronja (bearded collie) hon är sju år och jag har haft henne sedan ett år tillbaka hon blir så flåsig och himla rädd när det smäller så vi kan inte ha henne lös på flera dagar och ibland veckor för att det smäller :cry:

är det någon annan som har samma problem med sin/sina hund/hundar :confused:
 
tydligen e min hund oxå rädd för smälare å sånt men eftersom jag inte haft han så länge så vet jag inte hur han reagerar.... :confused:
förra ägaren sa att han va väldigt skott rädd...ja det återstår å se... :crazy:
 
Stackars er och era hundar!
Finns två dagar om året då jag är tacksam över att min hund är döv! :angel:

Eller nää ibland är det utomhus rockkonserer på sommare då är det också kul! :D
 
Nä, Doris gillar o titta på raketer. På nyår stod hon i fönstret och kollade. Vid ett gick vi ut, då var det inte så många i närheten som sköt. Jag vill inte att hon ska få någon dålig erfarenhet. :)
 
Nja, den äldre kan bli lite stressad men inte så farligt. Och nu när vi har flyttat ut på landet så märker de inte av smällarna. :)
 
Min hund VAR rädd men inte så länge!

Ring veterinären!
Hon kan få lugnande så sover hon hela natten!!
Det är bäst för rädda hundar!!
 
ja vi provad med att ge henne lugnande men då dog hon nästan :crazy: hjärtat stannade och hon höll på att dö :cry: men tack och lov så överlevde hon
 
Säker på att vet inte gjorde fel eller hon var allergisk mot det medlet??

Det är ju ingen liten hund så det borde ju gå bra...

Annars kan du prova med att proppa bomull i öronen kanske??
 
Jag har hört att musik med
tydlig bas (dunka, dunka)
ska vara bra.
Någon som prövat?
 
Jag fick tips av min uppfödare att låta hunden leka med ballonger. Selma tycker det är jättekul, speciellt när hon lyckas ha sönder dom. :)
Men det kanske är svårt att göra så på en vuxen hund som redan "lärt" sig att bli rädd..
 
Det jag har fått lära mig är att skotträdsla är till en viss del medfött tyvärr, det ärvs från föräldrarna till hunden. Och är inte hunden skotträdd behöver man heller inte träna den att vänjas vid skott. Visst kan en skottsäker hund bli skotträdd vid en obehaglig upplevelse men då hjälper nog inte förebyggande träning heller.

Min hund Ebba utsatte jag för skott (pistolskott) första gången när hon var 10 månader, hon reagerade inte alls. Medan Nelly alltid har reagerat på skott från det hon var liten, och hur mycket jag än försöker vänja henne så blir hon bara "van för stunden", det vill säga hon stänger av sig. Nästa gång hon utsätts för det är det samma sak, så att vänja henne gör nog inte saken bättre, kanske bara sämre. Hon är inte livrädd, för hade hon varit det hade jag inte ens provat vänja henne, men hon blir lite orolig när det smäller.

Jag har hört en teori om att hundar har någon slags funktion i öronen som kan stänga av det ljud som ett skott framkallar, en sådan hund är skottsäker. Men på grund av avel har detta "lock" avlats bort och då får vi skotträdda hundar...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 941
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 941
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp