Bukefalos 28 år!

Gnist

Trådstartare
Telefonen ringde igår och när jag svarade, så var det Rix's uppfödare på tråden :eek:

Efter en del småsurr, så kröp anledningen till samtalet fram....

---------------------------------------------------------------------------------




Han ska hjälpa en valpköpare att hiva en halvsyster till Rix, snart 3 år och skjutet 4 älgar för under fjolåret. Anledningen: Hon är inte tillräckligt bra enligt ägaren, som har en till jämte, som är bättre = ska satsas på.

Alternativen för denna lilla tjej är då avlivning eller ges bort och eftersom uppfödaren vet att vi jagar mycket och tar bra hand om hundarna, så ringde han upp oss och vill alltså att vi ska ta hunden (kostnad = noll kronor)

Hon är ännu inte HD-röntgad/ögonlyst, så det lär vi göra under våren/sommaren.

Så det är nog rätt klart att hundbeståndet utökas med ytterligare en hund här i ödeskogen :angel:

Hon hörs ha samma stabila lugna psyke som sin betydligt äldre halvbror dessutom :banana:

Bilder lär komma när hon är hämtad, om inget dyker upp i sista sekund som sätter käppar i hjulen för det hela..
 
Sv: Jahaja

Jämthundsantalet i er flock har ökat drastiskt sista året :D

En fråga bara....i och med att jag aldrig kommit i den situationen att jag ägt många hundar så vet jag inte vad som gäller. Får man äga hur många hundar som helst eller kommer man till en gräns när man måste ha en massa tillstånd mm? Hur fungerar de? Nyfiken......... :)
 
Sv: Jahaja

From 10:e vuxna (över 1 år) hunden behöver man tillstånd från kommunen för hundarna.
 
Sv: Jahaja

*raderat*

Gnist hann före :-)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jahaja

Jämthundsantalet i er flock har ökat drastiskt sista året :D

Jo, det har ju det :crazy: :eek:

Men det blir nog bra detta. Jakt finns det så att det räcker till alla hundarna och nu kan ju Rix få en lite lugnare höst och inte jaga heldagar + eventuella eftersök.

De svåra eftersöken är det ju alltid han av hundarna (som är tränade för eftersök), som får ta då han är den med mest erfarenhet och efter en heldags jakt sliter det på en gammal hund att dra på ett svårt eftersök :cool:
 
Sv: Jahaja

Visst är det svårt att säga nej ;)
Förstår inte hur lätt man kan utöka djurantalet :angel:

Lycka till!

Kom på, men det är väl inte dåligt att de skjutit 4 älgar för henne under förra året? Jag kan inget om det, men det lät bra tyckte jag.
 
Sv: Jahaja

Kom på, men det är väl inte dåligt att de skjutit 4 älgar för henne under förra året? Jag kan inget om det, men det lät bra tyckte jag.

Det är rätt bra för en så pass ung jämte, så den andra hunden lär ju vara exceptionellt bra då kan man anta...
 
Sv: Jahaja

Grattis! En till gör väl ingen skillnad? ;) Jämthundar kan man ju inte se sig mätt på, synd att jag inte jagar.
 
Sv: Jahaja

Visst är det så och duktiga jämthundar, som är trevliga och med bra stam som man får bara så där, är man ju dum om man tackar nej till ;)

Vi hade faktiskt en del överläggningar här hemma om huruvida vi skulle ta in denna tik, men när alternativet för henne var avlivning, så var valet rätt enkelt ändå :cool:

Att det dessutom är en halvsyster till vår Rix, gjorde ju inte saken sämre heller :angel:
 
Sv: Jahaja

Vissa erbjudanden är ju för bra för att tacka nej till! En "klar" jakthund utan problem och med en stam man gillar, det vore ju korkat att avböja.

Lycka till med henne och se till att lägga ut bilder snart så att vi som drömmer om jämthundar någon gång i framtiden får njuta lite! :D
 
Sv: Jahaja

Ok det är så det ligger till.......lär aldrig gälla mig för jag kommer aldrig att äga 10hundar ;)

Ser fram emot att få se bilder på nyförvärvet!!!

PS. hur är läget....kommer det rödrävar snart???:bump:
 
Sv: Jahaja

Ok det är så det ligger till.......lär aldrig gälla mig för jag kommer aldrig att äga 10hundar ;)

Ser fram emot att få se bilder på nyförvärvet!!!

PS. hur är läget....kommer det rödrävar snart???:bump:

Säg inte det du ;) Rätt vad det är, så sitter du där med ett gäng :rofl:

Och som sagt; bilder kommer så fort hon är hemma :angel:

Småfrysarna verkar inte ha någon större brådska ut, men idag har hon krafsat lite (läs: ytterst minimalt) bland filtarna, så jag hoppas det sätter igång snart :love:
 
Sv: Jahaja

Oj va kul :D Ännu en jämte :love: Älskar deras utseende :) O Rix är ju hur vacker som helst!! kan tänka mig att hon är jätte vacker med :D
När ska ni hämta henne? :)
 
Sv: Jahaja

Inget bestämt ännu, men blir det som jag vill så finns hon här hemma innan helgen :angel: :D
 
Sv: Jahaja

Min avundsjuka har inga gränser :eek: :o
Du har hur många fina hundar som helst,
och jag har ingen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
och sen får du en jämthund till råga på allt.
Tror jag ska grina en sväng faktiskt :o :D

Jag har ju bara en hund, vet du hur orättvist
det här är.
Den här hunden har jag dessutom ärligt snott
av en kompis.
(hallå, hon har tre hundar - jag har ingen...
så det är ju rätt logiskt att hennes golden ska vara här :angel:
eller hur???)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 165
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp