Jäklars vad jag är bra på hundar

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag kommer på mig själv gång på gång på gång på gång att jag alldeles för ofta tänker att andra hundägare "borde göra si" eller "borde göra så". Jag får bita mig i läppen för att inte säga något - för jag vet ju att jag inte är något proffs, trots att jag lyckats väldigt bra på egen hand med min kalv.

Men så tänker jag såhär: Nej, jag är inget proffs, men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och min "kunskap". Dock så vill inte alla ha/ta emot den hjälpen. Och det som jag uppfattar som ett problem kanske den personen inte upplever som ett problem.

Hur gör ni? Är ni likadana som jag? Hobbyproffs på heltid...

Sv: Jäklars vad jag är bra på hundar

Hihi, samma här. Fast det är aldrig nära att jag säger något, men jag är duktig på att tänka ut precis hur andra ska göra.

Jag är rätt bra på att klaga på pojkvännen också, säger åt honom när jag tycker han gör fel och sen gör jag exakt samma sak.. :p

Jag känner typ samma sak.
Fast jag kniper igen.
Men det tar emot... :angel:

Jag tycker man ska påpeka saker eller komma med tips om man känner att det är nödvändigt. Men man kankse ska tänka på HUR man framför det, så personen i fråga inte känner sig dumförklarad eller nedtryckt. Det är trots allt dennes hund och man vill ju inte känna som hundägare att ngn annan är bättre på att ta hand om ens egen hund.

Men säger man tex: Om du tycker att ..... är jobbigt har jag ett tips som kanske kan få bort....... .

Eller: Sådär vet jag andra hundar som gjort, de gjorde si och så, det kanske du kan prova?

Då kankse den positiva klangen lyser igenom till hundägaren:D

Istället som endel säger "så kan du ju inte göra, det är fel, du ska göra såhär"
Då finns det folk som abra hittar på ursäkter och försvarar sig istället för att ta åt sig av tipsen.:)

Men det kan ju vara lite svårare om det är ngt i den dagliga miljön eller skötseln av hunden som är helt fel....svårt det där.

Jag håller med. Men om problemet innebär en tydlig säkerhetsrisk tycker jag inte man ska vara rädd för att vara frank/rättfram.

Jag säger inte mycket alls jag. Jag tänker nog mer. Ungefär som när jag och Julie var ute och gick igår och helt plötsligt kommer en främmande hund springandes lös och flyger på henne. Hon försvarade sig efter bästa förmåga tills jag lyckades få tag i nackskinnet på den andra hunden och slita bort den.
Kändes bara så typiskt när hon varit så osäker på främmande hundar efter att ha blivit påflugen av grannens labrador förut.
I säna lägen önskar man att man kunde säga nåt. Ungefär som att om eran hund flyger på förbipasserande hundar så borde ni överväga att ha koppel på den eller nåt.

Kalaspinglan skrev:
Jag kommer på mig själv gång på gång på gång på gång att jag alldeles för ofta tänker att andra hundägare "borde göra si" eller "borde göra så". Jag får bita mig i läppen för att inte säga något - för jag vet ju att jag inte är något proffs, trots att jag lyckats väldigt bra på egen hand med min kalv.

Men så tänker jag såhär: Nej, jag är inget proffs, men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och min "kunskap". Dock så vill inte alla ha/ta emot den hjälpen. Och det som jag uppfattar som ett problem kanske den personen inte upplever som ett problem.

Hur gör ni? Är ni likadana som jag? Hobbyproffs på heltid...

hmm... jag känner snarare tvärtom jag. Ju mer jag lär mig om hund desto mindre känns det som jag kan. Tänker sällan att andra borde göra på ett annat sätt men svarar gärna på frågor om någon vill ha hjälp. Att någon gör på ett visst vis kan ju också ha en förklaring som man inte vet.

Javan

PS: håller jag kurs så säger jag naturligtvis vad jag tycker :) DS

Jag ger gärna råd utifrån min begränsade erfarenhet om någon frågar efter det. Men jag skulle inte drömma om att spontant försöka tala om för folk hur de ska göra med sina hundar. Andras hundar - andras problem.

Lite nyfiken, var har du kurser? Jag ska nämligen börja på kurs hos en tjej som har flatar (stavas det med två t? :p)..

bara här ;). jag inser mina begränsningar och jämför mig ofta med en ridskoleryttare, hade jag ridit i lika många år som jag har haft hund hade jag fortfarande ridit i nybörjargruppen. men jag ifrågasätter allt, och tvekar inte att komma med "dumma frågor" eller motpåståenden när jag inte delar uppfattning eller inte förstår. det lär man sig massor på :).

Fast jag bor i Umeå :) Jag har agilitykurs, valpkurs, allmänlydnad och olika jaktkurser. (jaktlydnad, retrieverjaktkurs)

Javan

Jag går mest bara runt och iakttar och funderar för mig själv lite.

Fast ett hobbyproffs vet jag inte om jag vill kalla mig.
Okej, jag kan mkt hund men konstigt vore väl annars eftersom jag går naturbruks med inriktning hund, och håller alltid på med hund.

Men om det är någon som kommer fram och frågar om tips eller råd så är det ju klart man ställer upp med alla slags ideer som man har.
Självklart så måste man ställa upp att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper till andra för att själv få något tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Javan skrev:
hmm... jag känner snarare tvärtom jag. Ju mer jag lär mig om hund desto mindre känns det som jag kan.

Alltså, så känner jag med. Det är därför jag biter mig i tungan och inte säger något. För jag VET ju att jag inte är bäst. Jag vet vad som fungerat på min hund, men inte så mycket mer. Och precis som med hästarna så upptäcker jag att det är så mycket kunskap som saknas.

MEN det förtar ju ändå inte det där "hobbyproffset" att tänka att andra borde kanske/nog göra såhär... och kanske är det för att man är så ödmjuk i sin inställning (förstår att man inte är bäst) som man känner att man också vill dela med sig och höra hur andra resonerat?

Jag säger oftast ingenting med rädsla för att uppfattar som en besservisser...

Javan skrev:
Fast jag bor i Umeå :) Jag har agilitykurs, valpkurs, allmänlydnad och olika jaktkurser. (jaktlydnad, retrieverjaktkurs)

Javan

Men du som håller kurs, hur tycker du att det är att kritisera, ge instruktioner och råd till andra. Visserligen har de valt själva att gå kurs, men det måste ju precis som i hästvärlden finnas hundmänniskor som trots att de är på kurs inte kan ta tips och råd?

glee skrev:
Lite nyfiken, var har du kurser? Jag ska nämligen börja på kurs hos en tjej som har flatar (stavas det med två t? :p)..

Men hallå nu... har du flyttat till Falun? Eller har du alltid bott där? :p
Kanske dags för en hundbuketräff någon helg framöver (när jag är där och hälsar på)??

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 283
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 275
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 254
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka