Bukefalos 28 år!

Jaktcocker?

snurrkola

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av jaktcockern?
Om man jämför med vanlig cocker, hur stor skillnad är det på dessa?
Om man jämför med en jaktlabbe?

Den enda jaktlabben jag träffat var 120% fullt ös, helt lugn och obrydd sen på 00,1 sekund var den 20m ut i vattnet och hämta en pippi, ashäftig men inte för mig.

Jag hoppas på att kunna skaffa en om ett par år, men vill såklart läsa på ordentligt och eftersom jag nu lusläst de kennlar jag hittat så vänder jag mig till allsmäktige buke :)
 
Sv: Jaktcocker?

110% fullt ös på jaktcocker :love: Och slarvar man i grundträningen - 110% flams och trams.
Skillnaden på jaktcocker och "vanlig" engelsk cocker är mycket stor. Arbetsviljan, förigheten och tempot i tassarna finns inte hos den vanliga. Framför allt är aveln inriktad åt det håll den alltid borde vara, dvs på funktion istället för utseende. Tyvärr tycker jag jaktockrarna börjar lika taxar allt mer och mer, dom blir för långa i ryggen och allt för korta ben. Men det är en smaksak.

Skillnaden mot labbe - tja, det är en helt annat typ av hund. En spaniel är skapad för att jobba med ständig kontakt med sin förare, och en del har nästan helt avsaknad av självständighet (Vilket inte är bra). Mycket mer på tårna än labbe, enligt min mening.

Fantastiska hundar om det är rätt linjer. Oerhört följsamma, arbetsvilliga och helt underbara!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktcocker?

De flesta jaktcockrar jag sett har fallit ur hand fullständigt pga att de är så jäkla pigga.

Det beror ju helt på vad man ska göra med dem. En jaktcocker är en sån typisk hund (tycker jag) som man inte ska skaffa som första hund, för man måste kunna se alla olika tecken på virrande istället för jobbande. Öht en krävande ras som inte alls är så enkel att "gör-om-gör-rätt" som en jaktlabbe.

Själv hade jag blivit galen av att ha en sån dammvippa vid fötterna, men söta är dem:D
 
Sv: Jaktcocker?

110% fullt ös på jaktcocker :love: Och slarvar man i grundträningen - 110% flams och trams.
Skillnaden på jaktcocker och "vanlig" engelsk cocker är mycket stor. Arbetsviljan, förigheten och tempot i tassarna finns inte hos den vanliga. Framför allt är aveln inriktad åt det håll den alltid borde vara, dvs på funktion istället för utseende. Tyvärr tycker jag jaktockrarna börjar lika taxar allt mer och mer, dom blir för långa i ryggen och allt för korta ben. Men det är en smaksak.

Skillnaden mot labbe - tja, det är en helt annat typ av hund. En spaniel är skapad för att jobba med ständig kontakt med sin förare, och en del har nästan helt avsaknad av självständighet (Vilket inte är bra). Mycket mer på tårna än labbe, enligt min mening.

Fantastiska hundar om det är rätt linjer. Oerhört följsamma, arbetsvilliga och helt underbara!

Åh men precis! Det där med att de alltid ger över 100% i vad de än ger sig in på har jag förstått. Och bland det viktigaste med dem verkar vara att träna stadga?
Ja, arbetsvilja och förighet saknas definitivt hos min hund, tempo och nervositet har hon dock...Men håller helt med om att de flesta cockrar inte har något tempo.
Där satte du fingret på något! Har tänkt på att vissa hundar från vissa kennlar har sett väldigt kortbenta ut (nu gäller väl det att hitta de kennlarna igen och ta bort från listan om de är extrema). Även om man absolut ska avla på jaktegenskaperna så vill jag nog inte ha någon där exteriören är helt bortglömd. Hur är de egentligen med HD-problem?

När jag tänker på labben så menar jag inte hur de arbetar utan på vad de kräver/hur de kräver det. Som här på buke har jag läst om labbar som käkat upp hela inredningen i huset, för att dem har haft tråkigt en timme :eek: sådan hund vill jag inte ha.

Jag har en cocker nu, omplacering som haft det rätt tufft. Min första hund, allt fokus hamnade på att få henne trygg och sluta tugga på människor. Sen kom lydnaden, som nu är okej. Jaktträningen är jag helt ny på, men målet är att vi ska i år ska starta på alla viltspår som jag hittar i närheten och åtminstone ett enkelt vattenprov. Innan jag gjort detta borde jag väl inte ens tänka på att skaffa en jaktavlad hund, men man ska ju tänka långsiktigt. ;)
Kan jag anpassa jobbet i höst så tänkte jag gå en kurs för jägarexamen, inte för att jag tror att jag vill skjuta, utan för att kunna ha möjligheten.
Låter jag helt omöjlig för att ha en jaktcocker?

YT-filmen har jag sett x-antal gånger, så häftigt!
 
Sv: Jaktcocker?

Vad menar du med fallit ur hand?

I början förstod jag inte hur man skulle klara flamset, men man vänjer sig...nån gång hoppas jag . Dem är übersöta! Därför tittar jag så lite som möjligt på bilder, överhängande risk att jag blir sjuk och åker å kidnappar någon...
 
Sv: Jaktcocker?

Om det är samma som "gå ur hand" så betyder det att föraren förlorat kontrollen över sin hund.
 
Sv: Jaktcocker?

Mitt bästa tips är att åka på spanielprov och sedan utifrån vad du ser där och gillar kika på linjer och kennlar, sedan kontakta kenneln och helt enkelt besöka dom. Valp/kennelträffar brukar vara det bästa att åka på, då träffar man även hundar vars förare inte har någon som helst kontroll över dom och man får uppleva "worst case scenario".

Jag tycker inte det är svåra hundar på något sätt, tvärt om oerhört lättlärda och tacksamma.
Problemet är som lady_vip skriver att man måste kunna se skillnad på arbetsvillig och glad hund versus negativ stress. Stadga, passivitet och ta det lugnt måste man absolut träna massvis när hunden är liten.

I övrigt tycker inte jag det är så där extremt krävande hundar. Fysträning och hjärngympa som vilka andra hundar som helst, några timmar om dagen. Väldigt sociala oxh måste få vara med sin familj, absolut inga hundgårdshundar.

Tyvärr har det smugit sig in rädslor i en del linjer, samt att dom ibland tenderar att vara socialt osäkra och kompenserar genom flams trams hopp och gnäll.
 
Sv: Jaktcocker?

Sedan ska jag tillägga att en del är ganska skarpa och biter gärna emot om man är hård mot dom, framför allt hanarna. Något jag aldrig sett hos jaktlabbe. Och det beror på vilken person man är hur stort problem man tycker det är.
 
Sv: Jaktcocker?

Det låter som jag skaffat mig en rätt bild av dem hittills. Absolut ska jag åka på en massa spanielprov, men iom att det rätt långt kvar till jag i så fall skaffar mig en så avvaktar jag ett tag till innan jag börjar höra av mig till uppfödare. Tack för alla svar!
 
Sv: Jaktcocker?

De små odjuren är svåra att motstå... ;)

hap3_5036533ae087c31929001e8a.jpg
 
Sv: Jaktcocker?

Fast jag ska helt ärligt säga att jag vid flertalet tillfällen varit redo att sälja ynglingen till första bästa! :banghead: Hon var FRUKTANSVÄRD som valp, men har numera kommit till ro och är rätt trevlig att ha att göra med ;)
 

Liknande trådar

G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Senast: Galathea
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 138
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp