Jakten på den försvunna älgflugan

Någon flyende eller död älglus uppenbarade sig inte under behandling med matolja och tvätt med grönsåpa, så jag får helt enkelt vänta och se om det lyckats. Vi tog en på en annan häst under kvällen, så det måste ju vara ett sånt litet odjur, även om jag så klart börjar oroa mig att nåt annat är fel.
 
Inte om de är längre in i taglet så de inte får medlet på sig. Jäkla ninja-insekter det där

De dör inte med en gång, tar några timmar så det är tyvärr inget som hjälper under ridturen. Men dagen efter jag sprayat om vi blivit anfallna av kräken, så kan jag hitta flera stycken döda i svansen.
 
Jag hoppas kunna slippa det! :nailbiting:

Hon skötte sig i alla fall på lektionen som hon gick idag, så håller tummarna för att dagens "spa behandling" kanske dränkte den lilla ninjainsekten.
Jag petar lite på en gammal tråd.

Vi fick med oss en älglus (första för året)hem igår. Jag luskammade svansen men hästen är inte vidare hjälpsam så kunde inte hitta den.
Till slut tog jag fram switch-on och hällde på djuret med fokus på svansrot.
Hoppas det tagit död på den jäveln! Och att hästens svans överlevt både ev kliattack och switch-on...

Det var liksom det enda jag kunde komma på för att ta kål på odjuret.
Någon annan som testat det?

Eller någon som har något annat bra/nytt tips?

Jag blev igår tipsad om en groomingkam för hund/katt och det var ju en briljant idé. De har metalltänder och är rätt täta. Såna har jag hemma så ska testa.
För luskammarna tycker jag är för täta för svanstagel.
 
Jag petar lite på en gammal tråd.

Vi fick med oss en älglus (första för året)hem igår. Jag luskammade svansen men hästen är inte vidare hjälpsam så kunde inte hitta den.
Till slut tog jag fram switch-on och hällde på djuret med fokus på svansrot.
Hoppas det tagit död på den jäveln! Och att hästens svans överlevt både ev kliattack och switch-on...

Det var liksom det enda jag kunde komma på för att ta kål på odjuret.
Någon annan som testat det?

Eller någon som har något annat bra/nytt tips?

Jag blev igår tipsad om en groomingkam för hund/katt och det var ju en briljant idé. De har metalltänder och är rätt täta. Såna har jag hemma så ska testa.
För luskammarna tycker jag är för täta för svanstagel.
En sån kam är säkert bra! Smart!
Annars är det nog tyvärr bara manuell borttagning som fungerar tyvärr. Medel verkar inte ha någon verkan på de där what so ever. 🙄
 
Jag petar lite på en gammal tråd.

Vi fick med oss en älglus (första för året)hem igår. Jag luskammade svansen men hästen är inte vidare hjälpsam så kunde inte hitta den.
Till slut tog jag fram switch-on och hällde på djuret med fokus på svansrot.
Hoppas det tagit död på den jäveln! Och att hästens svans överlevt både ev kliattack och switch-on...

Det var liksom det enda jag kunde komma på för att ta kål på odjuret.
Någon annan som testat det?

Eller någon som har något annat bra/nytt tips?

Jag blev igår tipsad om en groomingkam för hund/katt och det var ju en briljant idé. De har metalltänder och är rätt täta. Såna har jag hemma så ska testa.
För luskammarna tycker jag är för täta för svanstagel.
Vi har ju jätte problem med älglöss och min herre får ju smärre spunk när de hugger fast i hans tjocka svans.. De ända som egentligen fungerar på honom är att kamma och åter kamma tills de rasar av. Han är jordens snällaste men när de sattygen biter sig fast är han inte rolig. Hört dock att de gillar inte de gröna reflex färgade färger om de är sant eller inte de vet jag inte men tänkte pröva i år för han får ju fullständig panik.
 
Det som har fungerat allra bäst på mig själv är faktiskt lukt av tvål, parfym eller liknande, dvs. nyduschad innan skogen. Allt som döljer/tar bort kroppslukter verkar fungera. De dras ju till koldioxid, dvs utandningsluft och kan man dölja det så verkar de inte så intresserade. Jag gissar därför att sprayer med doft kan hjälpa för hästar också (blir ju lite överkurs att duscha hästen innan varje ridtur). Mina hästar har peppar peppar inte fått några sådana äckel på några år så det är en ren gissning.
 
Det som har fungerat allra bäst på mig själv är faktiskt lukt av tvål, parfym eller liknande, dvs. nyduschad innan skogen. Allt som döljer/tar bort kroppslukter verkar fungera. De dras ju till koldioxid, dvs utandningsluft och kan man dölja det så verkar de inte så intresserade. Jag gissar därför att sprayer med doft kan hjälpa för hästar också (blir ju lite överkurs att duscha hästen innan varje ridtur). Mina hästar har peppar peppar inte fått några sådana äckel på några år så det är en ren gissning.
Då borde Centaura fungera bra? Den ska väl dölja koldioxid-lukten? Fast jag undrar om det räcker när hästen blir varm/svettig...
 
'Min' fluga gillade viset inte Switchen för den fanns inte längre i hästens svans idag. Tjoss!!
Kolla genom pälsen också, har den suttit i svansen och verkligen inte är kvar där. Ifall hästen börjar klia någonannanstans nu.

när flugan har landat i svansen/på sitt tänka värddjur tappar den snart vingarna. Så det KAN vara så att den bara bytt plats.
De brukar inte hoppa av sitt värddjur i första taget tyvärr 🙈
 
Kolla genom pälsen också, har den suttit i svansen och verkligen inte är kvar där. Ifall hästen börjar klia någonannanstans nu.

när flugan har landat i svansen/på sitt tänka värddjur tappar den snart vingarna. Så det KAN vara så att den bara bytt plats.
De brukar inte hoppa av sitt värddjur i första taget tyvärr 🙈
Efter förra året, när jag bittert fick erfara älglusens leverne i hästens man genom att utgå på tävling pga hoppis och skuttis, så lärde jag mig rätt mycket.
Precis som du säger så kan de ju flytta på sig. Men jag gick igenom hela hästen igår och hittade inget bett någonstans. Och hästen viftade inte på svansen, ruskade på huvudet eller ryckte i huden minsta lilla. Så jag kan med stor säkerhet säga att den schappat.

Den som bodde i manen förra året gjorde utflykter max en dm från manen och bet. Och hästen får rätt stora bulor av insekter så de var Väldigt tydliga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 120
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 705
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 470
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp