Jakten på den försvunna älgflugan

Linda_A

Trådstartare
Förra fredagen tog vi en älgfluga på hästen precis innan jag skulle rida. Har aldrig haft dem förut i det stallet så troligen hästens första. I tisdags var hon tossig på en lektion och instruktören misstänkte en älgfluga men ingen hittades. Sen gick hon ett pass till utan problem. På onsdagen bockade hon en gång med mig och swishade med svansen tidvis. Letade igen men hittade inget. Torsdag, inga problem. Fredag reds hon inte. Idag fick hon tokfnatt på en lektion så jag fick åka ner och leta igen. Stod i två timmar, hittade inget.

Ska raka henne till veckan, men vi misstänker svansroten och den kan vi ju inte raka. Hon har tyvärr svans som en nordsvensk. Finns det något medel, tricks, you name it för att få tag på den i svansen, döda den i svansen eller jaga bort den från svansen?
 
Den lär inte sitta kvar där än, de är inte som fästingar. Om du vill undvika att få in fler i svansen, prova att dränka svansen i flygspray?
 
Det är bara att leta vidare. Svansen är absolut det första stället jag hade letat på så börja där!
Ta en pannlampa, Dela isär svansen och leta uppifrån och ner.
kanske kan ni lokalisera stället den är vid genom att klia runt i svansen och se på hästen när ni hamnar rätt.
 
Den lär inte sitta kvar där än, de är inte som fästingar. Om du vill undvika att få in fler i svansen, prova att dränka svansen i flygspray?

Som jag förstår det kan de sitta kvar ett ganska bra tag eftersom de släpper vingarna?

Det är bara att leta vidare. Svansen är absolut det första stället jag hade letat på så börja där!
Ta en pannlampa, Dela isär svansen och leta uppifrån och ner.
kanske kan ni lokalisera stället den är vid genom att klia runt i svansen och se på hästen när ni hamnar rätt.

Bra tips med att klia runt. Vi stod med ljus och en luskam idag och letade i svansen i en timme, hittade inget. Får ta nya tag imorgon.
 
Den lär inte sitta kvar där än, de är inte som fästingar. Om du vill undvika att få in fler i svansen, prova att dränka svansen i flygspray?
De kan sitta länge om de inte dör. De lever ju på sitt värddjur. Släpper de vingarna tar de sej ingenstans på något jätteenkelt vis.
Fällda älgar eller rådjur kan det krylla älgflugor på..

Flugspray funkar inte. Inget annat medel heller tyvärr..
 
Om den satt sej i pälsen så stryk på hårremmen med hela handen ganska bestämt. De känns iallafall ganska bra om de gömt sej i pälsen.
Men jag tror faktiskt inte jag hittat någon som stannat i pälsen utan tar sej dit hästen inte kan nå själv så lätt. Typ svansen.
Högt upp eller i längst ner mot änden av svansroten hittar jag först om någon missas.
 
Ska raka henne till veckan, men vi misstänker svansroten och den kan vi ju inte raka. Hon har tyvärr svans som en nordsvensk. Finns det något medel, tricks, you name it för att få tag på den i svansen, döda den i svansen eller jaga bort den från svansen?
När min häst hade svansen full av älgloppor tvättade jag den med vanliga grönsåpa, de typ tvärdog bara rasade ur när jag sköljde ur sedan. Vidrigt var det, tycker fortfarande inte om dom.
 
Om den satt sej i pälsen så stryk på hårremmen med hela handen ganska bestämt. De känns iallafall ganska bra om de gömt sej i pälsen.
Men jag tror faktiskt inte jag hittat någon som stannat i pälsen utan tar sej dit hästen inte kan nå själv så lätt. Typ svansen.
Högt upp eller i längst ner mot änden av svansroten hittar jag först om någon missas.

Den första vi tog var fortfarande i pälsen, men ja, den här jäkeln är nog i svansen.

När min häst hade svansen full av älgloppor tvättade jag den med vanliga grönsåpa, de typ tvärdog bara rasade ur när jag sköljde ur sedan. Vidrigt var det, tycker fortfarande inte om dom.

Tack, det ska absolut provas.
 
Olja annars. Dränk svansroten i det och tvätta sen.

Jag jagade (för flera år sen) i en hel vecka en älglusjävel som var i taglet I svansroten på mitt sto

Laddar upp med olja också. En hel vecka? Ja, då behöver jag ju inte börja oroa mig för att det är nåt annat fel, om de kan stanna så länge.
 
Har inga tips men samma problem så vet precis hur de är :crazy: Hoppas du hittar den och får bort den, fruktansvärda djur :arghh:

Ja, verkligen inte kul. Blir ju inte bättre av att jag lätt blir feg, så en häst som bockar kan skrämma mig för ett bra tag. Och dessutom så går hon ju knatte- och nybörjarlektioner på ridskolan. :crazy:
 
Ja, verkligen inte kul. Blir ju inte bättre av att jag lätt blir feg, så en häst som bockar kan skrämma mig för ett bra tag. Och dessutom så går hon ju knatte- och nybörjarlektioner på ridskolan. :crazy:
Jag vet precis vad du menar :crazy: Åh ännu "värre" om hon går nybörjarlektioner också!
Hoppas tipsen du fått hjälper!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 120
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
23 705
Senast: MayGrace
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 042
Senast: cambodia
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 470
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp