Jaktgolden

Sv: Jaktgolden

Vi har en jaktgolden som nu är 13 år, och jag har bekant som också har en. Det är en hund som gillar att röra på sig ute, som är superlugn inne och som har en hel del jakt i sig av förklarliga skäl. Vår hund har varit rätt svåruppfostrad tycker jag- hon har många knep för att smita undan och ta egna lover i skogen. Men en oerhört trevlig familjehund som hänger med på det mesta, och som gillar allt och alla.
 
Sv: Jaktgolden

Kul! :)

Vill du berätta lite mer om hur du upplever rasen? Jag har hört alltifrån att dom är aktiva men väldigt lättlärda till att dom är överaktiva och väldigt svåra att få lugna/tillfredställda. Beror väl kanske mycket på uppfödare..

Tycker du att dom passar bra som första hund, även om man inte har något jaktintresse?
 
Sv: Jaktgolden

Hur pass mycket och/eller lite jakt kan man förvänta sig hos en jaktgolden? Är det till exempel en hund som man måste traggla inkallning med för att det finns störningar runtom? Generellt talat givetvis.
 
Sv: Jaktgolden

Jag har också jaktgolden. ( Pumah är min uppfödare btw )
En jaktgolden är en apporterande fågelhund vilket betyder att de jobbar efter skottet med att samla in de skjutna viltet.
 
Sv: Jaktgolden

Vår hund har vi behövt träna inkallning med, och hon har stuckit direkt när hon sett vilt. Så absolut: mycket jakt är det i henne. Dock har hon inte varit överaktiv, utan en hund med väldigt lagom motionsbehov: hängt med på det mesta, men tar det lugnt inomhus och blir aldrig stressad.
 
Sv: Jaktgolden

Men vänta nu? Det är klart man måste träna inkallning om man vill att sin hund ska komma på kommando?

TS
Min erfarenhet av jaktgoldens är bara positiv. Jag tycker att de är glada och otroligt samarbetsvilliga hundar. Mjuka och föriga och framförallt allsidiga. Om du använder sökfunktionen så tror jag att det finns en del gamla trådar där jag och andra beskrivit dem mer ingående.:)

Min unghund Iver idag:
 
Sv: Jaktgolden

TS: läste i din tråd där du funderade över vilken ras du ska skaffa. Jag har ingen alls erfarenhet av jaktgolden men däremot en del av "vanliga" golden, de som antagligen skulle kallas utställningsgolden här:)
Så jag bara undrade varför du bara var inne på jaktgolden och inte annan golden? Om du inte har tänkt använda speciellt till jakt dvs?
Ingen kritik alls, men jag ska snart skaffa ny golden så jag är bara nyfiken!:D
 
Sv: Jaktgolden

Jag har kollat lite mer på jaktvarianten av golden eftersom jag är ute efter en lite lättare och aktivare hund än vad de flesta "utställningsgolden" kanske är. Nu ska man ju inte dra alla över en kam, men generellt är det nog så. :)
 
Sv: Jaktgolden

Upplever du att dom har mycket jakt i sig eller att dom är svårare att få viltrena än andra raser?
Dom är väl som sagt avlade på att apportera skjutet småvilt, inte att "jaga" vilt?
 
Sv: Jaktgolden

Upplever du att dom har mycket jakt i sig eller att dom är svårare att få viltrena än andra raser?

Nej. :)

Dom är väl som sagt avlade på att apportera skjutet småvilt, inte att "jaga" vilt?

Precis. :)
Min är tex väldigt nyfiken men alltid styrbar och har aldrig dragit efter något djur. Av andra jaktgoldens jag känner och/eller träffat så är det lite olika vad de tycker, men i princip alla har varit lyhörda för sina ägare i skarpt läge.
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktgolden

Psst, Pumah, du får gärna PMa mig/skriva här och berätta lite mer om hur du upplever rasen. Antar att du träffat en hel del jaktgolden eftersom du föder upp dom. :)
 
Sv: Jaktgolden

Jo, en hel del erfarenhet av jaktgolden har jag ju, både mina egna och andras.
Anledningen till att jag vill ha jaktgolden, trots att jag inte jagar, är att jag tycker om att ha hundar som har de ursprungliga anlagen kvar; dvs samarbetsviljan, lyhördheten och den medfödda "motorn" och apportlusten. Hos showtypen är oftast dessa egenskaper bortavlade, till förmån för exteriören - som enligt min mening har barkat helt åt skogen! Jag säger inte att det inte finns duktiga showgolden, för det gör det, men de kan vara väldigt svåra att hitta och det är ett lotteri när man ska köpa valp.

Alla jaktgolden är inte heller bra, anser jag - det finns en del uppfödare som enbart avlar på hundar som används väldigt mycket på jakt och då kan behöva en hel del självständighet för att orka med sitt arbete. Dessa hundar är säkert bra för jägare, som kanske inte bryr sig så mkt om samarbete, bara viltet kommer in - men för de allra flesta, som inte jagar eller jagar lite med sina hundar, så kan det bli "för mycket hund".
Jaktgolden idag används ofta som tävlingshundar, och det ser jag som enbart positivt för rasen - ju fler som får upp ögonen för den här typen (dvs den ursprungliga) desto bättre är det! Goldenrasen har mer eller mindre förstörts av utställningsfolket och "vanligt folk" har ingen aning om hurdan en riktig golden egentligen ska vara.

Jag har träffat många olika jaktgolden, med olika mentalitet, arbetsförmåga och personligheter. Mina hundar är superglada, vill alltid samarbeta, är lugna inne och har fullt krut ute. Oerhört lätta hundar att ha, som inte klättrar på väggarna, även om det går veckor utan att de får jobba särskilt mycket. Det finns jaktgolden som är annorlunda, det hela handlar om målmedveten avel och uppfödarna har förstås ett stort ansvar där!
 
Sv: Jaktgolden

Jag måste säga att alla de jag känner just nu som har golden borde ha valt en annan ras av mer sällskapsmodell. Tyvärr verkar få inse vilken aktiv ras Golden retriver är.
De hundar som vi har haft mest "problem" med vid hundmöten på senaste har varit just golden. Det är som om det kryper under skinnet på dem. De bara måste ha uppmärksamhet hela tiden och får de inte de så utagerar de genom antingen konstant skällande eller ger sig på nån annan hund.
Självklart är de här hundarna undestimulerade men jag tror också att man avlat lite väl mycket på skönhet och lite väl lite på mentalitet. För vackra hundar är det!
 
Sv: Jaktgolden

Jag har bara bra erfarenheter av jaktgolden. Familjen skaffade första jaktgolden 1995. Hon var oerhöst snäll, och väldigt lättlärd och lydig. Hon gillade dock inte att apportera, så henne tillfredställde vi med agility och cykelturer istället. Hon var alltid väldigt lugn och stabil.

Åt 2005 var det dags för en ny jaktgolden. Vi lyckades hitta en släktning till vår föregående, men denna flickan är mer hyperaktiv och mer lekfull. Hon älskar att apportera och är även hon väldigt lättlärd och lydig, men stressar upp sig något lättare än golden nr 1. Men hon är ändå underbar vår lilla guling. Hon är väldigt lekfull och älskar att leka med katterna. Hon beter sig lite som en hundvalp trots att hon är 5 år nu. Något osäker på människor hon inte känner. Vill gärna skälla en del ifall de är farliga, men lugnar ned sig så fort hon fått hälsa och konstaterat att de inte tänker vara elaka. Vill alltid göra rätt och är väldigt tacksam att jobba med på så sätt.

Sen kan man ju inte neka till att jaktgoldisar är underbart fina : )




Och en aning knäppa kanske ^^

 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 320
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det lutar mer och mer åt att skaffa hund, och är därför ute efter bra litteratur! Vad för titlar har fått en "aha"-reaktion från er? Vad...
Svar
3
· Visningar
405
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 202
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder. Är det någon som har en slimmad utställningsgolden och vill dela en bild? Tycker man antingen ser jaktgoldens eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 872
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra torrfoder
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp