Jakthund enbart till jakt?

Niangi

Trådstartare
Tråden om att ha en jämte som sällskapshund har fått en hel del mothugg. Den enda erfarenheten jag har av "vanliga" jakthundar är en väns föräldrar som har två älghundar på sin gård som används till jakt. Och visst, detta är energiska och intensiva hundar, absolut inte till för vem som helst märker även jag som saknar erfarenhet.

Dock fick denna tråd mig att tänka på mig själv och oss som har vinthundar, ingen av oss jagar med våra hundar (hetsjakt är förbjudet i Sverige så vitt jag vet, vinthundar är hetsjaktshundar) men de är ändå mycket skarpa jakthundar.

Ändå är det ingen som kritiserar oss som håller vinthundar utan att jaga.

Varför är det så?
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

För att vinthundarna i Sverige inte avlats på sin egenskaper utan på sin exteriör? Detta då för att jaktformen de utvecklats för ej brukas i Sverige. Delas Certen ut i jakt/bruksklassen eller i vanlig klass?

Ni har ju för vinthundarna ett jaktsustitut i lure cursing (stavning?)

De "klassiska" jaktraserna (i Sverige) avlas på jaktegenskaper där SJCH slår betydligt högre än SUCH. Än viktigare är att hunden fungerar i praktisk jakt.

Sen är det väldigt få raser som har som krav att föräldradjuren ska ha godkänt arbetsprov för att få registrera valpar, mig veterligen endast BC (rätta mig gärna om jag har fel)

Mycket av reaktionerna tror jag sitter i viljan att bevara jaktraserna för det de är menade att vara, sett i backspegeln av tidigare delade raser i utställning/jakt/brukvariant. Vinthundarna sitter inte djupt i *den Svenska folksjälen* men om du går till tex Salukins hemland och frågar om du får köpa en av deras valpar till sällskap, tror du får samma reaktion som då får här angående jämtar och ej jakt (pratar om köp av valp, vuxen omplacering är en annan sak)
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Jag skapade faktiskt precis en sådan här tråd för ett tag sedan ;)
Ska kolla om jag hittar den.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Fast seriösa salukiuppfödare vill avla en hund som också är funktionsduglig. Och ja, lure coursing kommer mer och mer och man kan erövra titlar inom LC, vilket är bra.
Jag är med dig i det du säger om hemländerna. Ser det ut så i andra länder där t.ex älghund finns? Jag menar att man använder dem bara som sällskap för att det inte finns tradition/möjlighet att jaga älg? (som ett exempel nu då)
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Det jag tycker är intressant är alltså acceptansen mot oss vinthundsfolk, som sitter hemma med "skarpladdade missiler" som sällskapshundar, när det genast huggs åt den som ex. vill skaffa en BC men inte använda den för vall.

Nu menar jag inte alls att det är fel att upplysa om att t.ex. BC inte är lämplig som soffhund, tvärt om, men jag är nyfiken på varför just vinthundar tolereras.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Nu menar jag inte alls att det är fel att upplysa om att t.ex. BC inte är lämplig som soffhund, tvärt om, men jag är nyfiken på varför just vinthundar tolereras.

Det tycker jag inte är SÅ konstigt egentligen.
En vallhund som inte får valla, vad gör den? Jo, den börjar allt som oftast att "valla" cyklar, bilar, barn osv. Den blir "knäpp".
Vad gör en vinthund som inte får jaga? Den ligger i sin soffa och sover, leker med hundkompisar och är glad så länge den får springa av sig någon gång då och då.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Sen tror jag att sättet dem jagar på spelar stor roll, en vinthund varken spårar eller ställer, utan det är springa fort efter bytet som gäller. Ett behov som är lätt att tillfredställa med stora springytor. En understimulerad hamiltonstövare exempelvis sätter lätt ner näsan i marken, får upp ett harspår och jagar själv, gärna i flera dagar.

Dem flesta hundar har ett specifikt användningsområde, det är exempelvis helt accepterat att ha terriers till annat än gryt, och fågelhundar till annat än jakt/apportering. :)
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Jo, det kan vara en anledning. För salukis är det inte önskvärt att döda heller, bara hålla bytet (döda = inget halal).
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Jo våra jyckar har ju lite annat sätt att jaga på förstås.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

För att vinthundarna i Sverige inte avlats på sin egenskaper utan på sin exteriör?

Fast det är ju bara skitsnack, Greyhound avlas i allra högsta grad på jakten, annars skulle du aldrig kunna tävla med dem om de bara vore exteriöravlade.

TS: Skillnaden ligger i jaktsättet. Vi har fyra jakthundar:
  • en tysk jaktterier, drivande hund och dessutom grythund som kräver extremt mycket både fysiskt och psykiskt, annars blir han skitdryg. Det skulle inte gå att ha honom som enbart sällskapshund, då hade jag strypt honom för länge sen.
  • en jämte, rör sig också väldigt mycket i jakten och under lång tid, det säger sig självt att han är väldigt motionskrävande. Han funkar bättre som sällskapshund (även om han naturligtvis inte är det egentligen) än tysken men man märker att han är mycket mer tillfreds under jaktsäsongen
  • en jaktlabbeX, kräver även hon väldigt mycket motion och arbete, hon skulle fungera som sällskapshund om hon fick simma massor och apportera varje dag men hon skulle aldrig fungera som soffhund. Hon blir lika dryg som tysken utan daglig, rejäl aktivering.
  • en lurcher, jakttränad men används inte för jakt i sverige. Hon kräver nästan ingenting. Det viktigaste för henne är att få vara med. Får hon springa lös så laddar hon ur direkt och sen är det bra.

Det är ju enormt stor skillnad på jaktsättet. Som sagt, labbex skulle också klara av livet som sällskapshund om man bara ersatte jakten med godtycklig aktivitet (för henne, apportering och simning), lurchern jaktsätt är lätt att ersätta, hon jagar lika gärna hund eller "spöken" som harar. Men jämtens och tyskens jaktsätt är mycket svårare att simulera och ersätta med annat och dessutom olagligt då du inte får ha hund springa lös i skogen hela dagarna om du inte jagar med den.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Fast det är ju bara skitsnack, Greyhound avlas i allra högsta grad på jakten, annars skulle du aldrig kunna tävla med dem om de bara vore exteriöravlade.

Men är det så mycket skitsnack egentligen???

En kapplöpninsgreyhound har inget att hämta i utställningsringen. Och utställningsvarianten har vice versa inte en suck på racebanan...
Så visst avlas det enbart på exteriör även i den rasen...
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Men är det så mycket skitsnack egentligen???

En kapplöpninsgreyhound har inget att hämta i utställningsringen. Och utställningsvarianten har vice versa inte en suck på racebanan...
Så visst avlas det enbart på exteriör även i den rasen...

Fast det är ju inte så att utställningsvarianten skulle vara mer lämpad som sällskapshund än kappis- eller coursingvarianten. Det är ju inte pga avel som sighthounds passar bättre som sällskapshundar än drivande jakthundar utan pga arbetssätt.
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Nej självklart inte... du har rätt...
Jag tappade bort grundfrågan till diskussionen...

Dock är kanske inte vinthundarna generellt representativa om man ser till grundfrågan...
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Fast seriösa salukiuppfödare vill avla en hund som också är funktionsduglig. Och ja, lure coursing kommer mer och mer och man kan erövra titlar inom LC, vilket är bra.
Jag är med dig i det du säger om hemländerna. Ser det ut så i andra länder där t.ex älghund finns? Jag menar att man använder dem bara som sällskap för att det inte finns tradition/möjlighet att jaga älg? (som ett exempel nu då)

När jag bodde i USA såg man ofta Jaktraser som såldes som rena sällskapshundar. Bl.a. Gråhundsvalpar som satt i glasburarna på djuraffärerna i shoppingcentrat, man kunde höra kommentarer från valpköpare som att "hemma i Norden biter den ihjäl älgar så det är en tuff hund!" :eek::angel:
 
Sv: Jakthund enbart till jakt?

En kapplöpninsgreyhound har inget att hämta i utställningsringen. Och utställningsvarianten har vice versa inte en suck på racebanan...
Så visst avlas det enbart på exteriör även i den rasen...

Då kan vi ta salukin som exempel. (Dessutom finns det "många" utställningsgreyhounds som tävlar lure coursing)
Jag vet flera salukis som både är utställningschampions och lure-coursing-champions. (och lure corusing är det mest "jaktlika" som finns för vinthundar).

När min unghund var 12 veckor försökte hon jaga. Inte "åh något rör sig! jag kutar efter bäst jag kan!" utan hon kröp ihop när hon såg en fågel, rörde sig låångsamt mot det och sedan, när hon ansåg sig vara tillräckligt nära så gjorde hon tokryck framåt och försökte jaga. 12 veckor gammal. Jaktinstinkten sitter i rejält. (sedan har jag vant henne med katter och annat "smått", så kommer hon nära något som hennes mor skulle se som bytesdjur så vill hon bara leka, men än är hon ung)
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthund enbart till jakt?

Det tycker jag inte är SÅ konstigt egentligen.
En vallhund som inte får valla, vad gör den? Jo, den börjar allt som oftast att "valla" cyklar, bilar, barn osv. Den blir "knäpp".
Vad gör en vinthund som inte får jaga? Den ligger i sin soffa och sover, leker med hundkompisar och är glad så länge den får springa av sig någon gång då och då.

Så rätt du har:bow: En vinthund som inte får jaga blir inte understimulerad och klättrar på väggarna utan nöjer sig med att krypa upp i soffan och gosa. Att det sedan blir full fart när man väl kommer ut är ju en annan fråga:D

Mina förädrar föder upp både karelska björnhundar och vorsthe vilket båda två är jaktraser som kräver sin stimulering för att må bra! De nöjer sig inte med att bara ligga inne och gå på promenader!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Och hur vet man vilka som är effektiva jägare? Visst, de som är duktiga på lure coursing bör vara det, men de är ändå inte prövade t ex...
Svar
18
· Visningar
511
Senast: em-pirre
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 537
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
3 758
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 935
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp