Jakthundssläpp. Moralfråga?

Luff

Trådstartare
Har en fundering efter en skogspromenad. Hittade spår av jägare som gått och stått över min mark. Jag har en ganska smal remsa som gränsar till denne jägares jaktmarker (han äger inte någon mark här). På andra sidan remsan är det en annan markägare och en annan jakträttsinnehavare.
Har ju uppmärksammat i några år att hans hundar driver frekvent på min mark - ca 16 ha men inte brytt mig stort då viltet ju springer som det gör.

Nu tränar han sin unghund och släpper den varje vecka 5 m från min gräns. Jakten går sen till 3/4 på min mark. Då det är mestadels fri sikt från mitt hus över min mark så ser jag både hund och vilt och hör tydligt hur drevet går - en liten duktig tax som jobbar jättefint. Nu helgen sköt dom något för hunden vilket jag antog var på hans jaktmark.

Idag efter promenaden började jag fundera...syntes hur han stått i min skog och trampat en stund. Jag tror alltså INTE att han skjutit på min mark men kan tycka att det är fräckt att släppa så nära min mark när han vet att hunden sen driver där till största delen, så mycket så han står och passar på min mark. Gränsen är tydligt utmärkt med snöstolpar.
Och tilläggas skall att jaktmarken han har tillgång till sträcker sig åtminstone 70 ha åt andra hållet från min mark....finns ingen anledning att släppa så nära.
Hur skulle ni tänka som jägare? Markägaren är i allra högsta grad talbar men jag vet inte hur jägarkåren nuförtiden ser på sådant.
 
Att drevet kan gå in på grannmarken ibland är inget konstigt för mig heller, men att frekvent släppa så som du beskriver hade jag inte heller tyckt varit helt okej. Jag hade pratat med markägaren i första hand och beskrivit situationen, därefter med jägaren. Kanske kan jägaren ha missuppfattat och tror att det är okej att hunden får släppas på din mark men att det inte är tillåtet att skjuta där?

Vi lånar mark av en bekant på det sättet, vi får träna hundarna men inte skjuta något vilt.
 
Å andra sidan är det ju inte säkert att han har bössa med sig, det är ju svårt att se på fotspåren.
Jag vet vart skottet gick. Och drevet som gick före skottet. Där han kan ha skjutit är en högst begränsad yta av den jaktmark han har till förfogande som gränsar till det ställe han stått på min mark. Och bilen står i andra änden där han släpper hunden så det är inte så att han gått utan bössa i den änden. Men jag är inte så brydd om han knatat in en stund på min mark med bössan egentligen. Mer bekymrad om han nu inte vet var gränsen går - för det borde han ju ha koll på i och med att han har bössan med sig. Vår mark vill vi själva sköta jakten på och kunna vara säkra på att ingen är på fel ställe.

Men det är lite småfräckt att konstant låta sin hund driva på min mark. Det är flera gånger i månaden under jaktsäsong det händer och jag undrade hur jägare såg på det.
 
Jag vet vart skottet gick. Och drevet som gick före skottet. Där han kan ha skjutit är en högst begränsad yta av den jaktmark han har till förfogande som gränsar till det ställe han stått på min mark. Och bilen står i andra änden där han släpper hunden så det är inte så att han gått utan bössa i den änden. Men jag är inte så brydd om han knatat in en stund på min mark med bössan egentligen. Mer bekymrad om han nu inte vet var gränsen går - för det borde han ju ha koll på i och med att han har bössan med sig. Vår mark vill vi själva sköta jakten på och kunna vara säkra på att ingen är på fel ställe.

Men det är lite småfräckt att konstant låta sin hund driva på min mark. Det är flera gånger i månaden under jaktsäsong det händer och jag undrade hur jägare såg på det.

Ah, sorry, jag missade att du hört att de hade skjutit för hunden nu i helgen.
Det är ju inte ovanligt att man tränar t ex unghundar utan att ha vapen med sig annars :)

Det är absolut fräckt, jag tycker definitivt att du ska ta upp det med markägaren!
 
Jag vet vart skottet gick. Och drevet som gick före skottet. Där han kan ha skjutit är en högst begränsad yta av den jaktmark han har till förfogande som gränsar till det ställe han stått på min mark. Och bilen står i andra änden där han släpper hunden så det är inte så att han gått utan bössa i den änden. Men jag är inte så brydd om han knatat in en stund på min mark med bössan egentligen. Mer bekymrad om han nu inte vet var gränsen går - för det borde han ju ha koll på i och med att han har bössan med sig. Vår mark vill vi själva sköta jakten på och kunna vara säkra på att ingen är på fel ställe.

Men det är lite småfräckt att konstant låta sin hund driva på min mark. Det är flera gånger i månaden under jaktsäsong det händer och jag undrade hur jägare såg på det.
Men om det bekymrar dig att jägaren kanske inte har 100% koll på gränsen så prata med denne och markägaren så att alla inblandade får koll. I normalfallet så skulle jag säga att ingen jägare tycker det är ok att göra som du beskriver.

Sen är 16 ha lite litet att "sköta" jakten på, oavsett hur bra ni sköter er så kan 16 ha inte föda så många djur. Vilket innebär att om all mark runt er inte jagar på samma sätt som ni tänkt, så kommer ni ändå att få den vilttillgång som jaktlagen runtomkring finner lämpligt.
 
Men om det bekymrar dig att jägaren kanske inte har 100% koll på gränsen så prata med denne och markägaren så att alla inblandade får koll. I normalfallet så skulle jag säga att ingen jägare tycker det är ok att göra som du beskriver.

Sen är 16 ha lite litet att "sköta" jakten på, oavsett hur bra ni sköter er så kan 16 ha inte föda så många djur. Vilket innebär att om all mark runt er inte jagar på samma sätt som ni tänkt, så kommer ni ändå att få den vilttillgång som jaktlagen runtomkring finner lämpligt.
Är mest ute efter att ingen ska smyga runt i buskarna när sonen går ut med bössan. Han är supernoggrann med säkerheten men jag vet inte alls hur den andra jägaren är. Har varit med om alldeles för många halvblinda, halvsenila gubbs i skogen.
Viltet räcker nog, inget jag bryr mig om att tjafsa om. Brukar skoja om att älgarna har frizon hos mig.
 
@Luff
Ah, ja det förstår jag! Men laddat vapen är absolut inte ok på annans mark, så upplys jägaren om gränserna.

Ja vissa borde absolut inte få vara ute med laddat vapen. Jag är också supernoga med säkerheten och allt som oftast om jag jagar på nya ställen så är det alltid någon som glider lite på säkerheten, medvetet eller omedvetet... :banghead:
 
@Luff
Ah, ja det förstår jag! Men laddat vapen är absolut inte ok på annans mark, så upplys jägaren om gränserna.

Ja vissa borde absolut inte få vara ute med laddat vapen. Jag är också supernoga med säkerheten och allt som oftast om jag jagar på nya ställen så är det alltid någon som glider lite på säkerheten, medvetet eller omedvetet... :banghead:

Jag är glad att karln min är jaktledare... dvs han kan ge korrekta instruktioner till jägarna. Plus att han har ett visst rykte, ingen vill bli utskälld av honom om vi säger så... :angel: :D

En av mina borrare blev beskjuten på riggen på ett jobb söderöver. De började tjonga i riggen så till slut kastade de sig under den... det var gästjägare på fågeljakt som struntade i skottriktningen :meh:
 
Jag är glad att karln min är jaktledare... dvs han kan ge korrekta instruktioner till jägarna. Plus att han har ett visst rykte, ingen vill bli utskälld av honom om vi säger så... :angel: :D

En av mina borrare blev beskjuten på riggen på ett jobb söderöver. De började tjonga i riggen så till slut kastade de sig under den... det var gästjägare på fågeljakt som struntade i skottriktningen :meh:
Fy fan så otäckt :crazy: Jag hade blivit helt galen om jag råkat ut för något sådant! :devil:
 
Jag är glad att karln min är jaktledare... dvs han kan ge korrekta instruktioner till jägarna. Plus att han har ett visst rykte, ingen vill bli utskälld av honom om vi säger så... :angel: :D

En av mina borrare blev beskjuten på riggen på ett jobb söderöver. De började tjonga i riggen så till slut kastade de sig under den... det var gästjägare på fågeljakt som struntade i skottriktningen :meh:
Gillar alltså första stycket i ditt inlägg och verkligen inte stycke 2! Fy så läskigt! :crazy:
 
Intressant att du skapade den här tråden precis nu! Vi har i vinter haft vissa problem med i området nya jägare som beter sig ganska, udda, snällt sagt.

Jag har en runda jag går nästintill dagligen och nu och då får vi vända just pga jägare. Det i sig är inga problem utan problemet är de udda jägarna som inte kan föra en normal konversation. Vi har bott här i drygt 13 år och jag vet vem som äger vilken skog, vilka som har jakträtten var, och då blir det lätt märkligt när det plötsligt står jägare där som menar att de har jakträtt och släpper hundar som driver vind för våg i dagar över ett mycket stort område trots att jag vet att det helt enkelt inte stämmer. De kan absolut ha jakträtten på en remsa men inte där de släpper hundar och inte där de står på pass.

Jag vill gärna kommunicera med jägarna både för min och min hunds skull men också för att inte störa dem men när jägarna springer och gömmer sig :confused: trots att de sett mig på långt håll och borde förstå att jag har sett dem också, ja då blir det svårt.

Att de dessutom skräpar ner något så förbannat blir ytterligare ett störmoment :rage: Man måste inte släppa sitt skräp där man står och är.
 
Intressant att du skapade den här tråden precis nu! Vi har i vinter haft vissa problem med i området nya jägare som beter sig ganska, udda, snällt sagt.

Jag har en runda jag går nästintill dagligen och nu och då får vi vända just pga jägare. Det i sig är inga problem utan problemet är de udda jägarna som inte kan föra en normal konversation. Vi har bott här i drygt 13 år och jag vet vem som äger vilken skog, vilka som har jakträtten var, och då blir det lätt märkligt när det plötsligt står jägare där som menar att de har jakträtt och släpper hundar som driver vind för våg i dagar över ett mycket stort område trots att jag vet att det helt enkelt inte stämmer. De kan absolut ha jakträtten på en remsa men inte där de släpper hundar och inte där de står på pass.

Jag vill gärna kommunicera med jägarna både för min och min hunds skull men också för att inte störa dem men när jägarna springer och gömmer sig :confused: trots att de sett mig på långt håll och borde förstå att jag har sett dem också, ja då blir det svårt.

Att de dessutom skräpar ner något så förbannat blir ytterligare ett störmoment :rage: Man måste inte släppa sitt skräp där man står och är.

Jag hade tagit det med markägaren som äger jakträtten, är det jägare på fel mark brukar det ta hus i helvete :angel: Det är ett jaktbrott och upprepas det tillräckligt många gånger/är tillräckligt grovt ryker licensen.
 
Jag hade tagit det med markägaren som äger jakträtten, är det jägare på fel mark brukar det ta hus i helvete :angel: Det är ett jaktbrott och upprepas det tillräckligt många gånger/är tillräckligt grovt ryker licensen.
Så är det såklart. Det verkar som om markägarna/jakträttsinnehavarna har koll och ingen häromkring har kunnat undgå att någon släpper sin hund vind för våg i skogen. Det hörs om vi säger så. Det har aldrig varit så mycket bilkörning/traktorkörning i skogen som nu och jag utgår ifrån att det är dessa jägare de håller utkik efter. Just traktorkörningen blev jag lite full i skratt av när jag för tredje dagen i rad mötte samma bonde med samma kärra med grip på och det låg exakt samma timmer på kärran. Andra dagen började jag fundera på om han kanske inte jobbade i skogen utan faktiskt letade efter någon med lite "kamouflage" :angel:
 
@Luff
Ah, ja det förstår jag! Men laddat vapen är absolut inte ok på annans mark, så upplys jägaren om gränserna.

Ja vissa borde absolut inte få vara ute med laddat vapen. Jag är också supernoga med säkerheten och allt som oftast om jag jagar på nya ställen så är det alltid någon som glider lite på säkerheten, medvetet eller omedvetet... :banghead:
Vi hade ett tillbud som gjorde att vi skärpte upp reglerna i jaktlaget, det visade sig att vi var två grupper som jagade på samma område, något som aldrig har hänt tidigare. Nu avlossades inga skott, men bara känslan av att det hade kunnat gjorts skakade om oss alla. Så numera är man skyldig att tala om för jaktledaren att man går ut och vart. Det gör att även om jag inte har med mig vapen ut utan bara tränar hunden så kan jag kolla av med jaktledaren vilka områden som är tomma just då och jag stör ingen. Tidigare har det varit så få som har jagat utanför älgjakten att risken att stöta på en annan jägare i skogen har varit minimal. ;) Men nu har vi både vildsvin och hjort vilket gör att jakttrycket har ökat.
Sen gäller det självklart att vara uppmärksam ändå när man är ute i skogen och jagar, men just när man står på pass så försöker man ofta smälta in och det gör att det är svårt att upptäcka en annan jägare. Någon som är ute och promenerar hör man ofta på långt avstånd. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp