Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Det kan ha varit jaktinstinkten som gjorde att två polarhundar gick till attack mot en kvinnlig ryttare i Edsbro i Norrtälje kommun igår. Kvinnan blev illa biten och vårdas nu på sjukhus för sina skador. Hundpsykologen om attacken (1:45) Det kan ha varit jaktinstinkten som ...

Källa / Läs mer:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5067927
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Undrar hur länge man måste gå och utbilda sig för att komma fram till en så lysande insikt...

Alvvarligt så: Det är inte helt konstigt heller att hundar som växer upp i hundgård med väldigt lite mänsklig kontakt (vilket jag hört ryktas är läget i detta fallet) ser människor mer som bytesdjur än "kamrater" speciellt när de blivit övertriggade efter en stunds jakt som dessa verkar ha blivit.

Tragiskt som f*n är det i alla fall, det är ju inte riktigt det man tror ska vara faran när man är ute och rider...!
 
Senast ändrad:
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Wow, vilken insikt hörru du hundpsykologen:eek: Jag blir så trött på dessa flummiga hobbypsykologer, hasplar ur sig självklarheter blandat med rena stolligheter i varenda sammanhang de medverkar i:mad:
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Om jag inte minns alldeles fel så lär eskimåerna sina småbarn att resa sig upp DIREKT när dom ramlar för att hundarna inte ska attackera dom som byten. Och det är ju den här typen av hundar som talas om i tidningen.
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Man undrar ju vad hon hade för teorier som hon övervägde mellan innan hon kom fram till att det var jaktinstinkten som satte in...:grin:
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Man måste minnas att det är journalistiskt material vi läser. Även om det är verkar ganska uppenbart att det var jaktinstinkten som var orsaken så kan inte journalisten skriva det utan att ha en källa.
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Fast det där tror jag inte på. Jag som bor granne mer 60-70 slädhundar och under årent lopp över 150 individer som alla är kennelhundar och snällare och mer människokära hundar får man leta efter. Det här var nog-som alltid mer tillfället, indivierna och bristande ägareansvar och självklart var det jakt instinkten
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Fast det där tror jag inte på. Jag som bor granne mer 60-70 slädhundar och under årent lopp över 150 individer som alla är kennelhundar och snällare och mer människokära hundar får man leta efter. Det här var nog-som alltid mer tillfället, indivierna och bristande ägareansvar och självklart var det jakt instinkten

Håller med. Har vuxit upp med alaskans.

Vad jag förstått var det här inte renrasiga utan ngn form av korsning? Och är det bara jag som reagerat över att det skrivs att först trillar en ryttare av, sen en till, men hundarna går inte på dem öht utan ger sig bara på den sista som ramlar. Varför? Sprang hon? Något måste ju ha triggat dem att ge sig på henne men inte de första som hamnade på marken. Jag säger absolut inte att det var tjejens fel, bara undrar hur det blev som det blev.
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Håller med. Har vuxit upp med alaskans.

Vad jag förstått var det här inte renrasiga utan ngn form av korsning? Och är det bara jag som reagerat över att det skrivs att först trillar en ryttare av, sen en till, men hundarna går inte på dem öht utan ger sig bara på den sista som ramlar. Varför? Sprang hon? Något måste ju ha triggat dem att ge sig på henne men inte de första som hamnade på marken. Jag säger absolut inte att det var tjejens fel, bara undrar hur det blev som det blev.

Jag tror helt enkelt att hundarna var fixerade på hästarna som jaktobjekt och de fortsatte väl springa trots att två ryttare föll/hoppade av....
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Men då kunde de ju lika gärna struntat i den tredje tjejen oxå och fortsatt jaga hästarna?
 
Sv: Jaktinstinkt kan ha legat bakom hundattack

Just det funderade jag också på, vad jag vet så brukar inte hundar fortsätta jaga om de redan "fått ett byte", vilket den första ryttaren bör blivit, så att säga. Så jag är övertygad om att något mer måste ha inträffat.

Men oavsett så är det hundägaren som är anvarig för att inte ha koll på sina hundar. Tråkigt nog så har så många andra individer råkat illa ut pga det, hundarna som är döda, hästarna som blivit helt skärrade och ryttare som skadats och blivit chockade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Olofströms kommun, vars häst behövde avlivas efter vanvård, åtalas för djurplågeri alternativt brott mot djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jerringpriset gick till ryttaren Peder Fredricson. Men behövs det inte en kategori till som hyllar De som egentligen gör jobbet? P4...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Samtidigt som ryttaren Peder Fredricson röstades fram till Jerringpriset, frös vattnet för närmare 50 hästar på Växjöortens...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha vanvårdat kossor, får och en häst åtalas en 49-årig kvinna i Karlskrona kommun för djurplågeri. ... Källa / Läs mer...
Svar
12
· Visningar
1 146
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp