Jaktkandar-var fäster ni tyglarna?

Zolimita

Trådstartare
Ni som använder jaktkandar,var fäster ni tyglarna? Eller använder ni delta? Tyckte att det blev konstig vinkel när jag hade i översta skåran så nu har jag i understa.Funkar bra men vill gärna höra era åsikter.
 
För att utnyttja jaktkandarets flexibilitet till max så fäster jag det runt ringen och inte i skårorna.
 
Var jag fäster tyglarna beror på vilken häst jag rider. Men för det mesta har jag tyglarna löpande. Dessutom har bara ett av mina tre, olika valmöjligheter. Dom utan extra skåror är ca 25-40 år. Det med skåror 6 månader.Använd det som passar dej och din häst bäst.
 
Om man fäster tygeln i stora "ringen", blir det inte svårt att "spänna" kindkedjan rätt så att den verkar i 45 graders vinkel... oavset var man har handen, eller blir den automatiskt spänd i 45 graders vinkel oavsett om man har tygeln i övre/nedre "ögat" eller "ringen" om man spänner den rätt? :confused:

Jag fick hem ett Kimblewick idag, som jag lånat. Jag fäste tygeln i nedre "ögat" och spände utifrån det. Bettet verkar passa Tima o mig väldigt bra, just nu...

Tima var inte framtung en enda gång utan gick i en trevlig form, samt försökte inte slita tygeln ur handen på mig heller. Jag kunde i stället ge en trevlig eftergift på tygeln för att sitta och leka med vikt o säte. :bump:

Takt o tempo har gått att reglera sista kvarten av passet sista två veckorna. I övrigt har hon mest tramsat rundbana och försökt dra mig ur sadeln genom att sno tygeln. Förr kunde hon med ett knix sno tygeln för mig. Men numera sluter jag handen bättre om tygeln och då försöker hon dra hela mig ur sadeln i stället. :( Det är anledningen till att jag har bestämt mig att testa annan betsling tillfälligtvis. Och jaktkandaret funkade väldigt bra faktiskt. Kanske inte så förvånande iofs, med tanke på att jag senaste AR-kurserna lagt på Tima kandar just på grund av ovan nämnda problem, och hon har gått jättebra på det.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Elendil
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
11
· Visningar
734
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp