Jaktlabbe / showlabbe

T

TjejTjejen

Nån som kan sätta in (el länka) till en bild på en svensk jaktlabbe och en på en svensk showlabbe.

Alla snackar om olika sorter men jag har bara sett dom som är lite *hrm* lik en tunna med ben, svans och huvud.

Med svensk menar jag uppfödd i sverige :)
 
Det finns egentligen tre "olika" labbar.

1) Utställningslabben = Den Tunga/tjocka labben


2) DP Labben ( En labbe som har anlag för både jakt och utsällning ) = Mellan Labben
elliot_95a1.jpg


3) Jaktlabben = den mindre och smalar varianten.
 
Var bilden på en DP-labbe?

ÄR det ingen som har på en jaktlabbe och showlabbe?
 
648.jpg

Lite mer show/sällskaps labbe, dock har jag sett mycket grövre/tjockare

arvid,stor.jpg

Detta är en Jaktlabbe, lite dålig vinkel
 
Ok tack de jag sett liknade nog mest den gula, fast de var ÄNNU mer tunnlika.

Är de byggda på det sättet eller är de överviktiga?
 
Hm..

Dom som ställs ut är inte överviktig utan de är framavlade att vara tunga och "klumpiga"..

Gillar inte den typ av labbe, dom jag har träffat har varit lite "dumma" och överaktiva på fel sätt.
Vad gäller bruksträning så är "showlabben" jag sett inte alls så samarbetsvilliga som jag är van att se labbar .
 
Uppfödaren som jag köpte min labbe av säger att det egentligen inte finns några "jaktlabbar" eller "utställningslabbar". Nu för tiden så talar folk vitt och brett om dessa begrepp och jag får alltid frågan om min labbe är en jaktlabbe, bara för att hon råkar vara liten, men det är hon alltså inte. "Skillnaden" mellan dessa har överdrivits enligt uppfödaren och han gillar inte alls de här uttrycken. En labbe är ju i grund och botten en arbetande hund som främst ska apportera och inte stå i utställningsringen, även om den kan ställas ut också så klart.
 
Fast det är en väldigt skillnad på labbar nu förtiden..

Det är inget som hittast på eller överdrivits..

Det är bara att titta och jämföra.

Vissa uppfödare avlar på utsällningsmeriter ( enbart )

Vissa använder både utställning och jakt/bruks

Vissa använder nästan enbart jakt.


Och det är en klar skillnad på dessa hundars mentalitet också.

Ok, jag har inte träffat på alla labbar ( omöjligt ) jag utgår ifrån vad jag träffat på och uppfödares talan
 
Vad för typ är vår labbe då? Lite dålig vinkel kanske..

albin.jpg
 
För att "få" kallas för jaktlabrador så ska hunden ha FTCH i ett antal led. Har de inte det så räknas de inte som det hur de än ser ut.

I slutändan handlar det om förfädernas resultat, det är inget man kan mäta med måttstock på hunden vilken "typ" det är. Det handlar mer om vad uppfödaren har för inriktning på sin avel.
 
Jo.. De ÄR överviktiga :crazy: Oftast känner man inte ens revbenen på hundarna. De göds så att underlinjer ska gå i en rak linje under magen. Annars har de ju uppdragen buklinjer och det är ju HELT fel.

Hundarna som ställs ut uppe i Norrland är INTE av samma kaliber som här nere. Välkommen ned till Östra och beskåda jyckarna... Det är inte samma sak.

Jisses hade du sett hunden som blev BIG-placerad förra året så hade du också rodnat. Det bara dallrade om den när den sprang in i ringen...

Jag har en kompis som föder upp värsta typen av stora labradorer. Deras ben är som mina underarmar! Men jisses vad de är smala... Hennes hundar är faktiskt jätteläckra när de är så grova men ändå så slimmade och vältränade. Milsvid från de hundar som du ser i utställningsringen...
 
jättejättesvårt att säga, men skallen är så bred att jag gissar på show-varianten.

det ÄR skillnad på labradorer och labradorer. både när det gäller storlek, grovlek och hårlag. de typiska jaktlabbar jag har sett har haft en tunnare och längre päls, liksom lite silkig. jag satte då mitt hopp till utställningslabbarna, pälsen borde ju vara en viktig punkt att bedöma. döm min förvåning när jag ser labbar med (enligt mig :p) allt för kort, blank och tunn päls! :eek:. jag som trodde att en labbe skulle ha en fet, ganska hård och tät päls! vad är egentligen rätt?

föressten, jag har hört att man ibland korsar in BC med jaktlabbe för att få en mindre och mer följsam hund, och att en labbe med 1/8 BC får kallas "renrasig jaktlabrador". det skulle förklara varför jaktlabbar tenderar att ha vita hår oftare än show-labbar. men det kan väl ändå inte stämma? :confused:

här är min "jaktlabbe"
1-3-2.jpg
 
Njä det där med BC stämmer INTE. Möjligtvis att det korsats in i tidigare led. Men då handlar det ju om hundar som funnits innan man införde stamboken. Och då är det ju så med alla raser att de är mer eller mindre korsade liksom.

Jag skulle vilja säga att överpälsen ska vara mittemellan. Inte superhård och heller inte supermjuk. Lagom är bäst. Överpälsen får heller inte vara vågig eller böjd.

På kortet ser det nästan ut som att din hund har vågig päls på ryggen?? Oftast brukar de hundarna tendera att ha en aldeles för hård överpäls. (överpäls hittade jag just på som benämning)

Underpälsen, eller rättare sagt underullen, kan ibland vara lite brunaktig på svarta hundar. Den ska vara riklig och kan ibland vara lite krullig i botten på vissa ställen.

Efter att hunden har badat så ska underullen vara helt torr. Vätan ska inte gå igenom den. Därför är det så viktigt att inte borsta och kamma hunden eftersom att det kan förstöra detta lager med skyddande päls.

När hunden fäller så kan man säga att det är denna päls som byts ut och därför blir svansen tunn som en pinne och hela pälsen byter struktur och blir tunn och tråkig.

När min äldre tik fäller ut underullen totalt så har hon stora bruna fält på kroppen där ullen kryper upp genom överpälsen. Man kan dra loss stora tussar med klumpat hår på bakben och sidor. På sådana ställen kan man då kamma ur pälsen. Den fungerar ändå inte vattenavisande i det skicket!
 
Usch då :(

Jag får väl leta mig nedåt i sommar och beskåda tjockisarna. :crazy:

Förövrigt har sambon mjuknat ännu mer nu ( ang valpis ) :banana:
 
*ha ha* Gör det! ;o) En annan går inte ens till Labradorringen. Jag var på Stora Stockholm i år utan att ens gå dit...
 
Har en Sk " Show Labbe " Lite rund just här :smirk:
Men Han har gått ner hela 5 kg i vinter :)

zeff%201.jpg


min%20zeff!.jpg


zeff%204.jpg


dscn2091.jpg
 
jo, min labbe är lite vågig på pälsen på ryggen, men så är den också lite för lång. hans underull är helt svart och mycket tät. när han fäller kryper den upp och är lätt att ta av, men särskilt "skabbig" blir pälsen faktiskt inte. han fäller ganska långsamt och kanske hinner ny ull växa fram?

vet du att jag har läst att vågig päls visserligen är oönskat, men att det vittnar om god pälskvalitet? jag tror det var han bruce fogle som skrev det. varför kan inte alla enas om en sak?? fast i min hunds fall har det ingen betydelse hur korrekt päls han har, det räcker att den är funtionell. han är nämligen som klippt och skuren :idea: (måndagshumor... :crazy:). hans mamma däremot hade väldigt fin päls, ja hela hon var verkligen fin. någonstans hoppades jag väl på att han skulle se ut som en svart och maskulin variant av henne, men tji fick jag.

hur vanligt är det egentligen med vita hår? min har vita hår på ett par ställen, men var den enda i sin kull som hade det (underläppen, halsen och på snoppen).
 
Om de blir skabbiga eller ej tror jag mest beror på hur snabbt de fäller faktiskt. Snabb fällning så tror jag att det liksom inte hinner lossna lika fort som det kryper upp. Min tik fäller inte alltid så, men vissa gånger så ser det ut som att hon har skabb eller nått! Sen också om de har mycet underull. Hennes faster har dubbelt så mycket underull som en vanlig labrador och hon ser ju hiskelig ut :D Så det är ju lite olika.

Ja vågig päls är inte önskvärd. MEN det finns inget som säger att det skulle vara en BÄTTRE pälskvalitete :d Det är ju inte alltid vackerhet och funktion går hand i hand, eller hur!! Men en lätt vågig päls är ju helt okej. Jag tycker att hanarna ofta tenderar att vara lite mer vågiga över manken, men det finns de som har... Ja nästan lockar på ryggen och där går ju gränsen liksom...

Jag tycker inte att vita hår är uppseendeväckande ovanliga. Jag reagerar inte alls på det. Däremot så såg jag en hund med en hel strimma på bröstet och det tyckte jag var lite väl mycket. Men en lite vita hår på bröstet tycker jag inte att det är allt för ovanligt att de har.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 320
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
804
Senast: MissFideli
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 942
Senast: Gunnar
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 204
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp