Dillen

Trådstartare
Hej. Min precis fyllda 1-åriga golden retriever har de senaste veckorna fått en sån enorm jaktlust, innan har hon kunnat gå förbi kaniner utan att bry sig men nu blir hon helt okontaktbar när hon får syn på en. Min fundering är om jag på något sätt kan uppfylla hennes behov av att jaga, utan att låta henne jaga riktiga djur? Vi tränar redan lite apportering och nosework.
 
Hon är för övrigt av utställningstyp, så jag var inte beredd på att hon skulle få en sån jaktlust..
 
Det känns inte det minsta konstigt att en ettårig hund får för sig saker eller plötsligt sluta lyssna. Hormonerna spökar och de glömmer allt de lärt sig och upptäcker nya intressen ungefär som tonåringar gör, jag tycker och tror att det är bättre att härda ut och träna igenom situationen än att ge henne utlopp för jakten. :) Gå back to basics en aning, bara koppelpromenader så att hon inte självbelönar och försök hitta en fantastisk distraktion är mina tips!
 
Ränna efter djur är inte = duglig som jakthund och rent krasst så är det extremt få retrievrar (typ i princip ingen alls) som går att använda till drivande/ställande jakt eftersom de saknar i princip alla delar av de jaktegenskaper som krävs. Risken är istället gigantisk att hunden biter ihjäl viltet om/när den kommer ikapp.

Fortsätt träna apportering, förbjud rännande efter vilt,, men sen är viltspår alltid en bra aktivitet och dessutom ett lätt ch att ta. Har noll med jakt att göra och hunden får jobba med näsan och hjärnan.
 
Min golden kunde inte gå lös i slyngelåldern. Det var koppel på i ca 6 månader från ett till ett och ett halvt år. Sedan skötte hon sig till hon var fem och då började hon spåra och blir helt okontaktbar när hon får upp ett spår, så nu har vi flexi i skogen.
Också utställningsavlad.
 
Det känns inte det minsta konstigt att en ettårig hund får för sig saker eller plötsligt sluta lyssna. Hormonerna spökar och de glömmer allt de lärt sig och upptäcker nya intressen ungefär som tonåringar gör, jag tycker och tror att det är bättre att härda ut och träna igenom situationen än att ge henne utlopp för jakten. :) Gå back to basics en aning, bara koppelpromenader så att hon inte självbelönar och försök hitta en fantastisk distraktion är mina tips!
Nej jag kör med koppel eller långlina nu då hon stack efter en kanin för några veckor sen innan jag var medveten om denna jaktlust då det bara kom som en blixt typ. Dock blir hon så jäkla stark när hon väl fått upp ett spår eller fått syn på något så jag är livrädd att jag ska tappa henne. Går detta att träna bort? Min dröm var att ha en hund som går att ha lös och det kunde hon innan detta, hade jättebra inkallning men nu känns det som bortblåst.
 
Nej jag kör med koppel eller långlina nu då hon stack efter en kanin för några veckor sen innan jag var medveten om denna jaktlust då det bara kom som en blixt typ. Dock blir hon så jäkla stark när hon väl fått upp ett spår eller fått syn på något så jag är livrädd att jag ska tappa henne. Går detta att träna bort? Min dröm var att ha en hund som går att ha lös och det kunde hon innan detta, hade jättebra inkallning men nu känns det som bortblåst.
Skvallerträning kan vara värt att titta på, dvs belöna när hon ser/känner djuret och talar om det för dig. Det finns mängder online att kika inom det ämnet. :) Jag vet att det har varit framgångsrikt för många. Jobbar inte du så @Red_Chili ?
 
Skvallerträning kan vara värt att titta på, dvs belöna när hon ser/känner djuret och talar om det för dig. Det finns mängder online att kika inom det ämnet. :) Jag vet att det har varit framgångsrikt för många. Jobbar inte du så @Red_Chili ?
Stämmer bra :)

@Dillen, jag har saluki, dvs vinthundar (hetsjakthundar), m.a.o. hundar som kan och ska kunna hitta vilt, dra iväg i galet hög hastighet och själva fånga bytet. Där kan vi snacka jaktinstinkt :p För att kunna hålla lite ordning på dem ändå så ser jag till att hitta någon typ av belöning som de älskar. Sedan, gärna innan de själva ser något att jaga, så kallar jag på deras uppmärksamhet och belönar när de gör vad jag ber om (dvs uppmärksammar mig).

Om jag inte hinner, vilket jag absolut inte alltid gör, framförallt inte i början, då försöker jag att så snabbt som möjligt få dem att tappa intresset och fokusera på mig istället. Säg att det till en början tar 5 minuter innan de slutar leta efter viltet och kan fokusera på mig igen, ja så fort de fokuserar på mig får de belöning. Sedan kan vi jobba i den änden så att vi kortar ner tiden där istället. Ju längre tid det tar för dem att reagera när de får syn på viltet, och ju snabbare de släpper fokus på vilt som de upptäckt, desto lättare att få dem att göra annat istället.

Mitt mål är att de ska vända sig mot mig och be om belöning när de får syn på viltet, men det tar tid att jobba sig fram till det. Jag upplever också att det underlättar massor(!) att träna annat med hundarna också. Lydnad, rallylydnad, tricks... allt som är att man gör något kul tillsammans med hunden, istället för att "bara" vara den som tar hunden till det roliga och sedan avbryter det roliga för att gå hem, allt sådant gemensamt är positivt.

Din hund är dessutom 1 år gammal nu. Det är oerhört vanligt att just 1åriga hanar är jättejobbiga, har massor av hormoner som flyger runt och visar en helt annan sida än tidigare. Genom att bara träna så konsekvent som möjligt, och försöka hålla det på en rimlig nivå för hunden, så kommer man ta sig igenom även en sådan period :)
 
Screenshot_20231015_215403_Chrome.jpg

Finns en viss sanning i detta...
 
Vad kan man göra för att hon ska bli mindre stark när jaktlusten väl sätter igång? Imorse kastade hon sig efter en duva precis vid en bilväg. Blev riktigt förbannad på henne då hon hade kunnat få oss påkörda. Känns otryggt att gå med henne när hon gör så.
 
Vad kan man göra för att hon ska bli mindre stark när jaktlusten väl sätter igång? Imorse kastade hon sig efter en duva precis vid en bilväg. Blev riktigt förbannad på henne då hon hade kunnat få oss påkörda. Känns otryggt att gå med henne när hon gör så.
Det finns tillfälliga hjälpmedel du kan använda för att hålla er båda säkra medan ni tränar. Både halti/nosgrimma och framknäppt sele kan vara värda en titt kanske? Tvära ryck i halti är förstås inte önskvärt, men dels kanske hon fokuserar annorlunda med den på - och sedan är förstås huvudsaken att ni inte hamnar i någon olycka!

Jag tror absolut att ni kan träna tillbaka kontrollen men det blir bakslag med unghundar ibland. Har hon löpt ännu eller kan hon vara på väg in i löp? Även mina vuxna tikar har ibland "tappat öronen" strax innan.
 
Vad kan man göra för att hon ska bli mindre stark när jaktlusten väl sätter igång? Imorse kastade hon sig efter en duva precis vid en bilväg. Blev riktigt förbannad på henne då hon hade kunnat få oss påkörda. Känns otryggt att gå med henne när hon gör så.
Ni behöver jobba med det som @AraSlei och @Red_Chili beskriver, samtidigt som du kan hitta kortsiktiga lösningar för att ni inte ska hamna i fara. Sele där du kan knäppa framtill är relativt snällt men ändå effektivt i en akutsituation men inget man ska använda i det långa loppet.
 
Vad kan man göra för att hon ska bli mindre stark när jaktlusten väl sätter igång? Imorse kastade hon sig efter en duva precis vid en bilväg. Blev riktigt förbannad på henne då hon hade kunnat få oss påkörda. Känns otryggt att gå med henne när hon gör så.
Jag har en jaktgalen welsh springer spaniel som jag tränat med skvallerträning från att inte kunna promenera på vissa platser där hararna håller till kan jag numera gå lugnt förbi med henne i koppel. Men vågar inte ha henne lös där förstås. Men från vrålande hund som kastat sig i kopplet till promenad vid min sida med hjälp av många köttbullar och ett pass med duktig instruktör som kunde jakthundar.
Hon kan också vara lös och kan kallas in vid rådjur och kanadagäss. Ekorrarna lär vi aldrig lyckas med men dom klarar sig upp i träden.
Så jobba på det går att lösa 😊
 
Ang hundens styrka: testa ha henne kopplad i midjebälte. Alltså ett dragbälte med stoppning och elastiska band man fäster kopplet i. Då blir det inte lika hårt ryck om hon får för sig att sticka + du har hela din kroppsvikt som "ankare" att hålla emot med på ett sätt som man inte har när man håller kopplet i handen. Skönt att ha båda händerna fria också.

Kanske inte lämpligt längs bilvägar men i t ex skog och mark är det super!
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 052
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 173
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp