Bukefalos 28 år!

Jaktprov? (retriever)

Skogstrollet

Trådstartare
Nån här som sysslar med sådant? Nu när jag fått lite ordning på hunderiet så har tankarna på att tävla/satsa seriöst kommit tillbaka och prio ett känns som jaktprov. Jag har läst på och tänkte ta mig till ett i helgen här i närheten och bara kika på vad det är för något. Går just nu en fortsättningskurs i apportering för en jättebra instruktör som absolut tycker att vi ska satsa på jaktprov framöver.

Men hur svårt är det egentligen att bli "klar" för en nybörjarklass? Och hur toleranta är domare m.fl. i sådana sammanhang? Jag inser ju att vi har en god bit kvar, men jag sitter och funderar på om det är realistiskt att vilja starta första jaktprovet i aug-sept om vi hårdtränar i sommar...
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Jag håller ju på än! Tyvärr ingen riktigt kry hund att träna med... Men väl en som kan vara med på ett hörn och 2 träningssugna kompisar... Den ena som också är erfaren. Vi bor ju dessutom grannar så ;)

Kraven idag är något högre än när jag startade på prov, men jag har koll på sådant. Även upplägg eftersom att jag varit komissarie och sen skrivit kritiker i många år.
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Ja just du ja, varför har vi inte träffats än...?? :o Nu får jag skämmas lite som inte tagit tag i det.

Hur/var tränar du/ni? Får man vara med på ett hörn? Jag kan ta med botgöringsfikabröd för utebliven närvaro eller nåt... En dö kanin kanske. :D
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Här har det också tränats en hel del inför jaktprov. Det var tänkt att vi skulle starta i sommar 2-3 gånger men pga sjuk vovve så måste vi antagligen lämna det till nästa år. Vi fick godkännt i anlagsprovet(Finland) förra sommaren på andra försöket. Vet tyvärr inget om hur svåra proven är i sverige och vad som krävs men det skulle va kul om någon vet så kan man jämföra lite???

Tycker självklart du kan starta i sommar/höst med din hund!! Man måste ju inte klara sig perfekt första gången!! Jag tänker iallafall (försöka) starta utan krav på oss...:p
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Anlagsprov? Det där är ngt jag missat, eller är det samma sak som en funktionsbeskrivning? Är det något man måste ha gjort för att starta jaktprov?

Frågor, frågor, frågor... :D

Nä jag förväntar mig inte heller kanonresultat. Eftersom jag vet hur min hund är så räknar jag med att krävs lite tävlingsrutin med henne innan resultaten kommer.
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Antagligen något liknande??? Japp, man måste ha godkännt för att få starta i jaktprov här. Det är som ett lättare jaktprov då man får hålla hunden kopplad mellan övningarna och utförande behöver inte vara perfekt. Hunden behöver inte hämta fåglarna ända i handen osv. Där ingår apportering i vattnet, efter det ska hunden söka 4-6 fåglar i skogen och tillsist ett kaninspår.

Hur fungerar det i sverige???

Jag tror det är jag som behöver mera tävlingsrutin här...;) Hunden hade nog klarat anlagsprovet på första gången ifall jag lugnat den lite mellan övningarna...:angel:
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Ingen aning, men jag misstänker att Brandgul vet. Vi får se vad hon säger när hon loggar på igen.
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

I sverige har vi inget anlagsprov. Det anlagsprovet som är i finland är inte i närheten av ett svenskt unghunds/nybörjarprov.(Möjligtvis ungefär som "markpröve" i Danmark) Våra prov är svårare. Det krävs mycket lydnad på hunden. Hunden ska även vara lättstyrd och något dirigeringsbar. Sen ska det vara enkelmarkering på land och vatten, men är det bra förhållanden så kan det även vara dubbelmarkeringar. (Har jag varit med om) Sen ska hunden ta både fågel och hårvilt. Lämna av i handen. Förflyttas mellan de olika "stationerna" okopplad. Det kan även vara så att det skjuts skott och sen är det transport. Avslutningsvis titta på när en annan hund jobbar. Så det är en del bitar att hålla ihop! Men framför allt är det lydnad lydnad lydnad!!

Här kan man börja med ett C-prov som är ett enklare inofficiellt prov. Även SSRK (samt Labradorklubben) ordnar olika inoficiella prov som man också kan testa på. Samt träningskvällar. Till hösten blir det ett inoff. i min gamla Labradorklubb som vi nog är välkomna på *he he*

Ptja... Jag tränar just nu ingenstans eftersom att jag inte har någon vovve att träna. Men... Ska vi träna ihop med min kompis som bor utåt Enköping så kan vi ju samåka och så möts vi på mitten någonstans. Men det viktigaste tycker jag är att PLANERA. Att man planerar redan innan vad vi ska göra, varför och vad resultatet ska bli. Det är så lätt att bara träna träna och så tränar man något annan än det man tänkte sig... Så först skulle vi ju bara kunna träffas och klura ut vad som behövs och tillvägagångssätt... Att komma ut i skogen och improvisera fungerar aldrig bra ;)

Men... Vi skulle kunna börja någonstans...
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Tack för svaret! Sveriges unghunds/nybörjar prov motsvarar då antagligen finlands novisklass på retrieverprov. Det som vi har framför oss.... Där är hunden också okopplad och jag har för mig att man inte får röra hunden alls inder provet.

Då vi var på anlagsprov gick det till ungefär såhär:

1.A.Vi tog hunden till stranden. De kastar en mås ca 5m ut i vattnet. Hunden hämtar den.
B. De kastar en mås ca 25m från stranden ur en båt samtidigt som någon skjuter ett skott ca 5m från hunden. Hunden hämtar måsen.

2.I skogen ligger 5 kråkor gömda. De kastar iväg en sjätte kråka samtididgt som de avlossas ett skott. Hunden hämtar kråkorna. Ibland räcker det med 4 kråkor.

3. Kaninspår ca 80m. Man får visa hunden var spåret börjar. Sedan spårar hunden själv kaninen och hämtar den.

Iden med anlagsprovet är att se vad hunden kan naturligt, inte vad den är inlärd att göra. Hunden ska simma, ta sjöfågel, landfågel och kanin. Hämta i förarens närhet. Spåra självständigt och plocka upp kaninen självständigt. Får inte leka eller tugga bytet. Får inte vara skotträdd.

Novisklassen går till ungefär som anlagsprovet, men det börjar med två enkelmarkeringar eller en dubbel. Ofta är någon av dem i vattnet. I det självständiga söket kan det vara vilka fågelarter som helst omvartannat. Hunden ska hämta ända fram till handen. Har för mig att den får tappa/släppa en fågel en gång om den ombedelbart tar upp den igen och hämtar den efter det. Spåret är ca 200m långt. Man står med hunden ca20m från spårets början. Det är dragit ett sträck mellan två träd och därifrån börjar spåret, så man ska skicka hunden i linje mellan träden där den själv ska märka att det går ett spår.

Jag längtar såååååå efter att få börja träna igen.. Tror nog hunden också gör det:banana: :banana: Hade som mål att få 1:a i novisklass i år, men det får jag nog glömma...:crazy:
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

I sverige har vi inget anlagsprov. Det anlagsprovet som är i finland är inte i närheten av ett svenskt unghunds/nybörjarprov.(Möjligtvis ungefär som "markpröve" i Danmark) Våra prov är svårare. Det krävs mycket lydnad på hunden. Hunden ska även vara lättstyrd och något dirigeringsbar. Sen ska det vara enkelmarkering på land och vatten, men är det bra förhållanden så kan det även vara dubbelmarkeringar. (Har jag varit med om) Sen ska hunden ta både fågel och hårvilt. Lämna av i handen. Förflyttas mellan de olika "stationerna" okopplad. Det kan även vara så att det skjuts skott och sen är det transport. Avslutningsvis titta på när en annan hund jobbar. Så det är en del bitar att hålla ihop! Men framför allt är det lydnad lydnad lydnad!!


Herrejävlar jag tror jag sadlar om och börjar med flyball istället... :eek:

Skämt åsido. Det är också vad jag läst mig till.
Jo jag har lite kläm på vad jag behöver träna:

1) passivitet och stadga
2) fotgåendet
3) linjetag (hon slår över i sök)
4) befästa pipsignalerna
5) slipa lite på avlämningarna
6) hon har ännu inte testats på skott

Behärskar jag dessa punkter så törs jag säga att jag är redo för att göra ett försök på ett prov. Jag hakar väldigt gärna med ut på träning eller en fika för att prata träning.

Jag har inte riktigt hängt med, vad har hänt med din vovve?
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Det låter som våran funktionsbeskrivning.

Saxat från goldenklubbens hemsida:

"Funktionsbeskrivning är en jaktlig avkommebeskrivning. Med funktion avses rasens ursprungliga uppgift att vara en apporterande fågelhund. Golden retrieverklubben har skapat funktionsbeskrivningen som ett komplement till jaktproven. Beskrivningen är avsedd för hela kullar och det är grundläggande apporteringsegenskaper som beskrivs. Resultatet ska kunna användas i avelsarbetet.

Beskrivningen är inte en merit för den enskilda hunden. Hunden blir inte godkänd eller underkänd. Resultaten presenteras enbart för avkommegrupper och inte för enskilda individer. Det är föräldradjurens förmåga att nedärva vissa egenskaper som sammanställs och inte den enskilde hundens prestationer. Beskrivningen är upplagd så den kan utföras på hundar som inte är tränade i apportering."

....

"Moment 1: Apportering
Hunden får bekanta sig med en dummy. En kastare går därefter ifrån hunden och kastar dummyn. När kastaren har återvänt får föraren släppa hunden. Momentet upprepas ytterligare en gång.

Moment 2: Sök
En kastare står på plats då hund och förare anländer. Kastaren påkallar uppmärksamhet, kastar dummyn och återvänder. Hund och förare tar en kort promenad och hunden släpps.

Moment 3: Viltintresse
Hunden ser en fågel kastas, när kastaren har återvänt, släpps hunden.

Moment 4: Vattenarbete
Hund och förare står vid strandkanten och ser en dummy kastas i vattnet. Föraren tar därefter hunden på en kort promenad från vattnet. När förare och hund har återvänt till strandkanten släpps hunden. Momentet upprepas ytterligare en gång.

Moment 5: Uppträdande i konkurrenssituation
Hund och förare står vid sidan av en hund som utför ett vattenarbete."
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Vi väntar tills det blir bra väder va? Vi kan träffas på ett superbra ställe nära oss båda och ta avstamp med allt vad det innebär... Jag PM:ar min mailadress m.m.
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Jo antagligen. Man måste ha godkännt anlagsprov för att få starta i jaktprov, dessutom är det ett måste för att bli finländsk utställningschampion..
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Vi har övat lite smått på riktningarna. Fotgående fungerar ganska bra och vi hade fått rätt bra kläm på lydnaden över lag. Tyvärr blir man väl tvungen att börja om från början då vi nu haft lååååång paus...:crazy:

Nåå, hoppas vi får möjlighet att starta nån gång i alla fall!!
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Vi väntar tills det blir bra väder va? Vi kan träffas på ett superbra ställe nära oss båda och ta avstamp med allt vad det innebär... Jag PM:ar min mailadress m.m.

Låter bra. Söndagar är jag upptagen, då har jag apporteringskursen hela dagarna, men i övrigt är det fritt och anpassningsbart. Vet inte hur vädret ser ut framöver, ska kika på nyheterna ikväll.

Vad kul att ha något att se fram emot. :)
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Det är förvånandsvärt hur mycket som sitter kvar i de små hundskallarna även efter längre pauser. :) Det räcker nog med att damma av kunskaperna lite ska du se.
 
Sv: Jaktprov? (retriever)

Haha, kanske stämmer!! Hon hade iallafall lärt sig att gå fot efter 2 månaders paus då jag testade...:idea: :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp