Jamande katt.

I

Idaidut

Vad i hela friden gör man när katten jamar hela hela tiden??

Har en kastrerad hankatt. Han får vara både inne och ute. Har fri tillgång på Royal Canin senisble. MEN han gnäller och skriker allt som oftast.

Hur ska man hantera det? Har försökt att ignorera honom, men det är svårt när man tillslut kokar.
 
Sv: Jamande katt.

Hur gammal är han?
HUr mår han i övrigt? Pigg? Slö? Kissar och bajsar normat, normal mängd och frekvens?
 
Sv: Jamande katt.

Han är snart fyra år. Han är som han brukar vara. Sover inte mer eller mindre än han brukar. Han brukar göra sitt ute, men nu när han inte vill gå ut så mycket så har det sett normalt ut i lådan tycker jag.


Han har alltid pratat mycket, men nu har han blivit extremt högljudd tycker jag. Känns som att han kräver uppmärksamhet...
 
Sv: Jamande katt.

Bor han själv?
Mina hade varit otroligt gapiga om de inte hade haft lämpligt sällskap.
 
Sv: Jamande katt.

Vi hade hans syster, men hon blev överkörd i somras... :( Vågar inte skaffa en katt till, för vi bor nära vägen och vill inte uppleva samma som i somras. Han har hunden som han terroriserar lite då och då.


*kl*
Finns det bra aktiviterings-leksaker att skaffa? Tror han har blivit med jamig nu för han inte är ute så mycket... Vi lekte med honom en stund nu i morse och nu har han varit tyst och lugn en hel timma! :p


Tänkte mer på hur man ska hantera själva jamandet. Är det bara att ignorera?
 
Sv: Jamande katt.

Jag har aktivitetsleksaker för hundar till mina, där de får leta mat. Det är vad som funkar bäst hos mig, de måste få utlopp för "kämpa för maten" trots att de är rena innekatter. Annars får man ta sig tiden att leka med dem. Jamandet är ju en effekt av att han har tråkigt, så om han faktiskt får mer utlopp för sina instinkter kommer han bli tystare. I övrigt är det bara att ignorera, annars slutar de aldrig. Även negativ uppmärksamhet är uppmuntrande för en uttråkad katt. Här kör vi med "3-sekundersregeln" för att göra slut på tex tjat om mat. Matte håller maten tills den skrikande katten är tyst i minst 3 sekunder. Då får de det åtråvärda godiset, leksaken eller vad de nu tjatar om. Resultatet efter ihärdig träning är katter som ber om saker med ett jam, sedan är tysta och väntar.
 
Sv: Jamande katt.

Vi hade hans syster, men hon blev överkörd i somras... :( Vågar inte skaffa en katt till, för vi bor nära vägen och vill inte uppleva samma som i somras. Han har hunden som han terroriserar lite då och då.


*kl*
Finns det bra aktiviterings-leksaker att skaffa? Tror han har blivit med jamig nu för han inte är ute så mycket... Vi lekte med honom en stund nu i morse och nu har han varit tyst och lugn en hel timma! :p


Tänkte mer på hur man ska hantera själva jamandet. Är det bara att ignorera?

Jag tror oxå att jamandet är ett uttryck för understimulans.

Den här kan han ha roligt med länge:

http://www.supercat.se/aktivering/undercover-mouse.html?gclid=CPnJ4d-i-qUCFS9e7AodTGAMpQ

Den här oxå:

http://www.supercat.se/aktivering/fling-ama-string.html?gclid=CPbE44-j-qUCFUxj7Aod6ipOoA
 
Sv: Jamande katt.

Tack båda två! :bow:

Vi ska in till stan idag. Får kolla på stora djuraffären om de har något som verkar skoj. Han har skrammelmöss och sådant. De leker han med endel, men tröttnar efter ett tag. Den där Undercover musen verkar skoj!
 
Sv: Jamande katt.

Undercover musen är helt outstanding. Det går helvilt till hemma hos mig när tre katter attackerar den samtidigt och den fjärde sitter i vägen och tittar på. :D
 
Sv: Jamande katt.

Min katt gillade en avklippt toarulle (tom) 1-2 cm lång, som man hängde upp i ett elastiskt snöre. :D
En liten mjuk boll i elastiskt snöre var också skoj.
 
Sv: Jamande katt.

Understimulerad låter ju troligt.

Ang en till katt så kan det ju vara ett alternativ att skaffa en till och hålla de inne kanske?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Wille
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 035
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 902
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp