Janssons frestelse (potatisort?)

makarontanten

Trådstartare
Har gjort Janssons frestelse i många herrans år och sällan misslyckats. Men nu står det still i huvudet om vilken potatisssort jag ska använda. Ska ha hit stora delar av min släkt i jul och vill verkligen inte misslyckats med detta ganska enkla moment i julmaten:(. har googlat på recept men hittar bara lite luddiga svar som medelstora potatisar i recepten,inget om vilken sort som lämpar sig bäst. Vilken sort ska jag använda,fast eller mjölig?

Resonemanget går att den kan bli vattnig och trist av fast potatis,men samtidigt ska den väl vara lite "krispigare" än tex potatisgratäng. Valet borde då bli mjölig istället?. Men blir inte den mjöliga potatisen då istället "potatismos",eller bara en potatissörja av all grädde i ugnen? Vad använder ni? Tacksam för svar:)
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Nu äter jag inte Jansson men skulle jag laga det så skulle jag använda King Edward eller Bintje. De blir bäst i ugn enligt mig.

Tillägg:
Kollade min gamla hemkunskapsbok och den rekommenderar ovanstående sorter men Bintje i första hand. Den är fastare i konsistensen.
 
Senast ändrad:
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

En fast sort. När du slevar upp janson på tallriken så är det ju inte en gratäng eller liknande utan en hög med "potatisstavar".
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Jag skulle absolut välja en fast sort, tycker överlag att fast potatis är godare till allt. :d
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Jag brukar använda Bintje men jag tror också att jag gjort den på mandelpotatis.
 
Senast ändrad:
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

kl.

king edward är väl ändå ingen höjdare till janssons..

kör på en fastare sort, bintje, asterix exvis..


haha pommes var en ny variant;)
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Tack för era tips:) Jag testar och kör på fastare variant efter era uttalande(hoppar nog stripsen denna gång iallafall;))
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

:D:rofl:
Slipper skära all potatis då ju.
Smidigt och smaken blir ju ändå likadan:)
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Använder alltid King Edward tycker den tar åt sig smaken och vätskan på ett förträffligt sätt :)
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Knapplån.

Kan nån slänga in ett bra recept på Janssons Frestelse? Jag tänkte prova göra det för första gången :)
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Enkelt som gatan

Skär potatisen (mjölig sort :laugh: ) i stavar
Skär tunna srimlior av gul lök.

Täck botten av formen med potatis, lägg på små bitar av ansjovisfilé (eller ansjoviskryddad sillfilé) och lite lök. Ett ytterligare lager med potatis och ett lager med ansjovis och lök och avsluta med potatis.
Häll litegrann av ansjovisspadet över gratängen.
Häll i grädde.

In i ugn - ca 175 grader tills potatisen är mjuk.
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Jag föredrar mjölig potatis. Är den för fast blir det bara hårda stänger som aldrig mjuknar och de tar inte upp något av vätskan. En bra potatis ska vara mjuk men hålla ihop.

Numera verkar King Edward vara den mjöligaste som finns att få.

Bintje odlas väl knappt kommersiellt numera eftersom den är så ansatt av sjukdomar. OM den finns kan man vara säker på att den är sprutad hur många gånger som helst...
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

King Edward är lika mycket besprutad som Bintje. :(



Välj rätt potatis:
1. Ekologisk potatis odlad i Sverige, helst närproducerad.
2. Ekologisk importerad potatis.
3. Konventionellt odlad potatis av tåligare sort t ex Princess och Ditta.

Undvik:
1. Potatis med högt bekämpningsbehov som King Edward och Bintje.
2. Importerad potatis.
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Bintje ser jag sällan, och jag har fått lära mig att King Ewards är den som kräver mest bekämpningsmedel. (Dessutom är den ju så vanlig att den borde byta namn till Monokultur.)

Vet du hur det är med Asterix vad gäller bekämpningsmedel? Det är inte alltid min butik har ekologiskt odlad potatis.
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

så det finns rätt o fel potatis numera?;) nä vi köper från lokal bonde, import är nästintill lika illa som besprutat i mina ögon.

ang fasta potatisar så brukar de inte vara problem o få dem o mjukna. det har jag aldrig varit med om..
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Importerad potatis tar jag inte i. Köper King Edward av grannen och speciellt pesprutade är de inte heller, enda gången de pesprutar här är när de tar död på blasten innan skörden.
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

Klart det gör. Får man välja mellan en svensk potatis som besprutas var 9:e dag hela säsongen eller en ekologisk importerad..vad väljer du ?
 
Sv: Janssons frestelse (potatisort?)

vissa sorters potatis kräver en större andel bekämpningsmedel. Några av de vanligaste sorterna, Bintje och King Edward, är bland de största giftbovarna.

De kemikalier som används mest i potatisodlingarna är direkt skadliga för bin och andra pollinerande insekter och mycket giftiga för vattenlevande djur. Bekämpningsmedel rinner ned i vattendrag och dammar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp