Januarimat

DarkInNight

Trådstartare
Årets fattigaste månad är här!

Vad har ni för goda, nyttiga, men även budgetvänliga (ca 10-20 kr per portion) recept ni brukar använda? :)

Gillar verkligen portionenundertians majscarbonara! Jag kör mest fryst majs men man tar vad man haver och samma med grädde. Minus chili för mig som är mesig:p Ägg ibland men det spelar inte så stor roll för smaken så. Gott att ha lite ostrester över!

Årets fattigaste månad är här!

Vad har ni för goda, nyttiga, men även budgetvänliga (ca 10-20 kr per portion) recept ni brukar använda? :)
Lägg lite tid och kärlek på att koka en ordentlig tomatbas (mått existerar inte i det här hushållet)
Fräs gul lök, vitlök och tomatpuré
Tillsätt buljong (+vatten) och några burkar krossade tomater
Koka
Tillsätt ev lite mer vätska beroende på konsistens, fortsätt koka
Här någonstans får ett par skvättar vit-/rödvinsvinäger gå i (ju senare i processen, desto spetsigare syra)
Tillsätt lite honung om man känner för det
Hutta i grönsaker efter tycke och smak (här brukar det bli rivna morötter och zucchini som finns i frysen sedan sommaren)
Fortsätt koka
Toppa ev upp med chili för hetta
Smaka av med örter, salt och peppar

Låt det ta tid och koka ihop ordentligt

Denna bas kan sedan användas som den är och toppas med en klick cremefraiche eller fetaoströra, eller som bas till linsgryta/soppa, shakshuka, pasta osv osv osv. Går även jättebra att frysa in

Igår gjorde jag soppa på kanin, potatis och morot. Lät ca ⅓ liten kanin (omkring 300g) koka tills köttet var klart, med diverse kryddor. I med grovt hackad potatis och morot, och lite grädde. Fungerar fint och blir väldigt billigt med tanke på att vi har kaninerna själva, och kan ta fram en del foder till dem med knappt någon kostnad. Den här omgången blev ca 4 portioner.

Annars gör jag gärna röror med ris, sojabönor och eventuellt ägg. Bara att steka upp bönorna, ha i valfria grönsaker (morot och broccoli är trevligt), krydda på lämpligt sätt och om ägg, ha i det när allt annat är klart och plattan är avstängd, samt röra om.

Just sojabönor och andra baljväxter fungerar också utmärkt att blanda ut köttfärs med i typ köttfärsås. Jag har gärna i soja, svarta/vita bönor och röda linser.

Lägg lite tid och kärlek på att koka en ordentlig tomatbas (mått existerar inte i det här hushållet)
Fräs gul lök, vitlök och tomatpuré
Tillsätt buljong (+vatten) och några burkar krossade tomater
Koka
Tillsätt ev lite mer vätska beroende på konsistens, fortsätt koka
Här någonstans får ett par skvättar vit-/rödvinsvinäger gå i (ju senare i processen, desto spetsigare syra)
Tillsätt lite honung om man känner för det
Hutta i grönsaker efter tycke och smak (här brukar det bli rivna morötter och zucchini som finns i frysen sedan sommaren)
Fortsätt koka
Toppa ev upp med chili för hetta
Smaka av med örter, salt och peppar

Låt det ta tid och koka ihop ordentligt

Denna bas kan sedan användas som den är och toppas med en klick cremefraiche eller fetaoströra, eller som bas till linsgryta/soppa, shakshuka, pasta osv osv osv. Går även jättebra att frysa in
Och för dom som inte kan skånska betyder hutta, kasta i :p :D

Igår gjorde jag soppa på kanin, potatis och morot. Lät ca ⅓ liten kanin (omkring 300g) koka tills köttet var klart, med diverse kryddor. I med grovt hackad potatis och morot, och lite grädde. Fungerar fint och blir väldigt billigt med tanke på att vi har kaninerna själva, och kan ta fram en del foder till dem med knappt någon kostnad. Den här omgången blev ca 4 portioner.

Annars gör jag gärna röror med ris, sojabönor och eventuellt ägg. Bara att steka upp bönorna, ha i valfria grönsaker (morot och broccoli är trevligt), krydda på lämpligt sätt och om ägg, ha i det när allt annat är klart och plattan är avstängd, samt röra om.

Just sojabönor och andra baljväxter fungerar också utmärkt att blanda ut köttfärs med i typ köttfärsås. Jag har gärna i soja, svarta/vita bönor och röda linser.
Åh! Påminner mig om att jag ska kila förbi slaktaren vid tillfälle och höra om de har kanin nu! Det blir inte ett särskilt billigt protein på det viset, men har man mycket tillbehör till blir det ju bättre.
Förmodligen har de inte men fråga kan man ju. :)

Jag brukar göra en variant av chili con carne som jag fått en gång i tiden i matkasse från hello fresh 😅 blir betydligt billigare att slänga ihop själv såklart än ta den från dom.

Brukar göra (till 2-3 portioner)
Ca 200 g nötfärs (but mot bland för billigare)
1 tetra/burk krossade tomater chili vitlök
1 tetra svarta bönor
1 dl vatten
1 köttbuljong
(hackad jalapeño om man vill)
Tex-mex krydda

Steka på köttfärs (och ev jalapeño). Krydda med tex-mex och lite salt. I med krossade tomater, avrunna bönor, vattnet, köttbuljong. Koka ihop.
Servera med nacho chips samt om man vill lite gräddfil blandad med Sriracha. Själv blandar jag majonnäs och Sriracha och Har på 😅
Man kan ju fylla ut med riven morot osv också. Men det är snabbt, enkelt och gott, och rätt ok billigt om man köper köttfärs på erbjudande :)

Mina tips är att:

Tänka buffe utifrån vad man har hemma. Man kanske har man lite "slattar" man kan äta upp aka "lunch och middag buffe-style".

Inte köpa färska grönsaker eller kött.

Och gällande recept så gillar jag alla former av linsgrytor då man ofta kan kasta i lite allt möjligt som man redan har hemma. Annars är klassikern hos mig:

1 burk kikärtor
1 burk majs
1 burk creme fraiche
Sweet Chili, salt och peppar.
Finns det hemma kan man också ha i paprika eller tomat.
Ätes kall på macka, eller i wrap. Det sistnämnda kan man också kasta in i ugnen och strö lite ost på.

Stekt potatis med stekt ägg. Ett 6 pack ägg och max 1kg potatis (beroende på portions storlek hur mycket potatis) går på under 38 kr med Willys priser + kryddor och stekfett blir 3 måltider.

Lite dyrare men under 20 kr portion är lite mindre potatis (800g som max) som byts ut mot 400g grillkorv. 3 måltider för 53 kr + kryddor och stekfett.

Är det dåligt med pengar en månad är det inte allt lätt att köpa storpack för att komma billigare undan.

Ibland hottar jag upp snabbnudlar, det blir faktiskt väldigt gott!

För en portion

Vispa ihop en msk majonnäs, ett ägg, nudelkryddorna och en liten skvätt vatten i den tallrik du vill äta ifrån. Man kan också ha i chili crisp eller gochujang om man gillar det.

Koka snabbnudlarna i 4 dl vatten. När de är klara häller man hela alltet, nudlar och vatten, över det man vispat ihop och rör runt så det blir lite av en nudelsoppa.

Toppa med valfritt! Jag brukar ha kokt ägg, salladslök, tofu, edamamebönor, rostad lök, kimchi, stekt majs osv. Kanske inte allt på en gång men allt blir gott! Går ju att variera efter smak och plånbok.

Vill man göra det veganskt går det utmärkt att skippa ägget :)

Igår gjorde jag en pasta"sås" på fräst lök, en vitlöksklyfta, och belugalinser (kokar i större batcher och fryser i lagom portioner, de här var kokta i svampbuljong). Toppar med en skvätt vin och lite kryddor (varierar, nu var det lite anchochili, franska örter och libbsticka). Serveras med pasta och jag rev lite vegansk "parmesan" över. (Är inte vegan, men tycker att den här är både god och billigare än parmesan, så då ser jag ingen anledning att prompt äta animaliskt. :) )

Ser inte så mycket ut för världen, men är väldigt gott.

Jag brukar göra en variant av chili con carne som jag fått en gång i tiden i matkasse från hello fresh 😅 blir betydligt billigare att slänga ihop själv såklart än ta den från dom.

Brukar göra (till 2-3 portioner)
Ca 200 g nötfärs (but mot bland för billigare)
1 tetra/burk krossade tomater chili vitlök
1 tetra svarta bönor
1 dl vatten
1 köttbuljong
(hackad jalapeño om man vill)
Tex-mex krydda

Steka på köttfärs (och ev jalapeño). Krydda med tex-mex och lite salt. I med krossade tomater, avrunna bönor, vattnet, köttbuljong. Koka ihop.
Servera med nacho chips samt om man vill lite gräddfil blandad med Sriracha. Själv blandar jag majonnäs och Sriracha och Har på 😅
Man kan ju fylla ut med riven morot osv också. Men det är snabbt, enkelt och gott, och rätt ok billigt om man köper köttfärs på erbjudande :)

Jag brukar använda vegofärs till både chili och någon form av vegobolognese. Den behöver stekas till rätt ordentlig stekyta för att smaka något, men just i smakrika rätter så funkar det bra utan att kännas som ett substitut.

Man kan ju även ta hälften av varje, vegofärsen går på ca 65:-/kilot här och det är ju rätt markant mycket billigare än kött.

Mitt sätt att hålla nere matbudgeten en månad eller två är annars att vara kreativ med det som råkar ha bra pris just nu, odla egna färska örter, och att utnyttja det faktum att jag har väldigt mycket olika kryddor och asiatiska såser och sånt hemma (det hjälper ju inte alltid på lång sikt, även om det mesta av det är väldigt prisvärt i den asienlivs jag handlar hos).

En enkel tomatsås blir väldigt mycket roligare med färsk basilika, och den billiga grillosten som fanns på Ica idag kommer räcka till många portioner eftersom det är mycket mättnad i en liten bit.

Kikärter och fräst vitkål, morot, lök och ingefära kan bli basen i en god wok. Risnudlar, kanske ett ägg och en passande woksås beroende på vad man har i skåpet. Lite hackade jordnötter på om man har hemma.

Gillar verkligen portionenundertians majscarbonara! Jag kör mest fryst majs men man tar vad man haver och samma med grädde. Minus chili för mig som är mesig:p Ägg ibland men det spelar inte så stor roll för smaken så. Gott att ha lite ostrester över!
Precis vad jag hade tänkt tipsa om! Så god och blir massor!

Jag äter nästan linssoppa i någon form året om men extra mycket på vintern.
Grunden är:
Stekt vitlök och lök, sen i med lite potatis och morot samt vad jag nu mer har i skåpen i form av rotsaker eller andra grövre grönsaker. Steker runt lite sen häller jag på röda linser (för jag är lat och har bråttom) som får steka på lite med. I med en klump frysta tomater eller en burk krossade. Vatten så mycket man önskar för att det ska bli en soppa, man får tänka på att linserna suger upp en del. Sen har jag örtsalt men buljong går ju lika bra, vill man förstärka tomaten lite har man i lite tomatpuré. Låt koka tills linser och potatis är mjuka. Äts med en klick cremefraiche eller liknande om man så önskar. Jag brukar äta en ostmacka till. Ibland har jag bakat brödet själv ibland är det köpt.

Tomatsoppa är ju super enkelt. Stek vitlök och lök om man har det, häll på krossade, passerade eller en frusen klump tomater samt en skvätt vatten och buljongtärning eller örtsalt. Låt koka tills det verkar färdigt. Om du använde krossade eller frusna tomater så mixa dom, häll på en skvätt grädde/cremefraiche eller någon annan mejeri som verkar passa. Låt koka upp igen till varmt, smaka av. Vill man att den ska bli matigare låter man pasta koka med eller hälla i lite kokta bönor/kikärtor när färdigt. Vill man ha en indisk touch kryddar man med curry när man steker löken och sedan byter man ut grädde/cremefraise mot kokosmjölk eller kokosgrädde. Stekt tofu på toppen är gott då.

Sen är okonimyaki - japanska kålpannkakor himla god snålmat. Det finns lite olika recept. Min budgetvariant är en modifierad variant av denna https://www.ica.se/recept/mini-okonomiyaki-japanska-vitkalspannkakor-728551/. Men man gör ju som man vill.
Istället för salladslök använder jag purjolök och istället för inlagd ingefära använder jag färsk som jag har hel i frysen och river frusen direkt ned i smeten. Sen gör jag inte såsen utan äter dom bara med majonnäs, japansk soya och strimlad purjolök på.

Liknande trådar

• Kostnad parkering
  • Laga senap
  • Julbord med övernattning
  • Hur mycket toapapper använder ni?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10