Januaritorra händer

Nu är de här igen, så torra och fnasiga händer att det svider och pulserar när man smörjer in dem. Jag försöker alltid ha vantar eller handskar ute och smörja in när jag kommer ihåg och har handkräm med mig. Men det är ändå så så så torrt! Vad har ni för bra tips på handkrämer? Vill ha så vårdande som möjligt för riktiga torrishänder men gärna sån som går in i huden fort, ogillar verkligen att vara klibbig!

En kräm som innehåller karbamid gör verkligen stor skillnad. Typ karbasal, canoderm eller fenuril. Finns på apoteket.
 
Köp en fet kräm och tar ett tjock lager av och på med tunna handskar så det inte blir kletigt på allt du tar på.
Har för mig att fotkräm är fetare än handkräm.

Har extern torr hud och får lätt exem om jag slarvar med att inte ta hand om huden.
 
Jag köpte denna efter den korats Årets Handkräm av något ställe. Den är helt fantastisk! Endast milt parfymerad, absorberas snabbt och återfuktar min hud. Jag tycker många hudkrämer lägger sig som en hinna ovanpå huden, så händerna känns mjuka men nagelband förblir torra och fnasiga, och huden stramar över händerna.
rituals-of-sakura-hand-balm-175-ml-1808-251-0175_1.jpg


Elizabeth Arden's Eight Hours Intensive Moisture är också bra, men kostar nästan dubbelt så mycket.

F.ö. är det viktigt att titta på ingredienserna och inte stirra sig blind på märken när man handlar handkräm. Många innehåller en hel del jag inte vill ha nära mina händer, men beskrivningen är ändå "vårdande", "återfuktande" osv.
Jag ser inte din bild, vad är det för kräm?

Hela min kropp är en kliande, fnasig katastrof så här års. Jag smörjer händerna med ömsom Body Shops hampakräm, som är okej, och ömsom med Weledas Skin food, som jag dessutom har i ansiktet när det är som värst och på armbågarna. Weledas gillar jag verkligen, men den är alldeles för fet att ha på resten av kroppen - det blir alldeles för klibbigt! Annats hade jag gärna badat i den.
 
Jag är lite nyfiken på den men blir lite tveksam av att den är i burk och inte tub av vad jag kunnat se? Inbillar mig att det blir grisigt att gräva runt i krämen i öppen burk sådär? Hur tycker du att det funkar?

Det tycker jag inte är något problem alls. Stoppar inga skitiga fingrar i burken utan oftast har man ju precis tvättar händerna :)
 
För att läka sprickor på fingertopparna tycker jag att Försvarets hudsalva från apoteket är helt oslagbar. Den verkar lägga sig som ett plåster över sprickorna så att de kan läka ihop. Den är dock alldeles för fet och kladdig för resten av händerna, tycker jag. Men just till sprickor är den bäst :up: !
 
Jag läste på mitt kaffefilterpaket här om dagen att man skulle gnugga in kaffesump på händerna mot just torrhet. Någon som testat?

Jag jobbar innom vården samt har både häst och hund så är ute mycket. Dålig på att använda vantar då jag tycker det blir så klumpigt! Mamma smörjer sina händer med bisalva, men det kladdar ju i timmar efter!!!! Dock mycket effektivt!

D6C42FA3-8D75-4E0C-8B69-46E6D16B98DD.jpeg
 
Har smörjt frekvent med Body shop och neutrogena och fått ner fnaset en gnutta. Köpte working hands igår, älskar konsistensen hittills! Får se hur väl den gör sitt jobb nu över natten.
 
Rent Sheasmör typ Akamuti är fantastiskt!

Dom flesta krämer innehåller skit såsom Vaselin och div petroleumprodukter som bara lägger sig som en hinna på huden. Sheasmör finns som lite fetare kaka och dom lite lättare smör. Jag brukar smörja in Sheasmöret och sedan toppa med en lättare hudkräm som gör att det inte blir så kladdigt dock undviker jag som sagt allt med silikon etc.
 
Jag har väldigt torra händer på vintern och använder samma kräm som jag har till ansiktet, decubal repair cream intensive som jag köper på apoteket. Mina händer brukar bli bättre på en till två dagar med den. Den ger tillbaka fuktbalansen på torr hud och har 70 procent fett men kladdar inte om man smörjer in och väntar en liten stund innan man tar på sig vantar eller liknande @Cherarriduracell Sen behöver man inte ta mycket av den eftersom den är så fet så räcker en liten klick så den är väldigt dryg. Den använder jag till mitt ansikte året runt men det är för att jag har problem med eksem och har verkligen fått en jättebra hud i ansiktet nu på alla sätt så jag använder den året runt och skulle inte våga byta till något annat igen.
 
Barnet hade extremt nariga händer och jag har testat en hel massa krämer från apoteket. Till slut tänkte jag att det där gamla som hängt med i många år kanske har någon poäng? så jag köpte Atrix och Helosan på ICA, så Helosan på kvällen, Atrix under dagen och förbud mot att använda alldeles för mycket tvål har fungerat finfint.

Sedan har jag testat ett par dagar nu med min Arganolja som verkar sjunka in direkt också.
 
En till röst på Locobase! Måste smörja in händer och läppar ständigt under vinterhalvåret och den krämen är den enda som verkligen gör stor skillnad. Alla andra krämer (oavsett prisklass) lägger sig som en hinna över huden och gör inte händerna mjuka varaktigt för mig. Jag har bott utomlands i 10+ år och har bunkrat krämen när jag är i Sverige under alla år.

Det tar ungefär en halvtimme för den att gå in i huden, men jag tajmar den med att titta på film eller sitta vid datorn, så det är inget problem alls för mig. :)
 
Nu är de här igen, så torra och fnasiga händer att det svider och pulserar när man smörjer in dem. Jag försöker alltid ha vantar eller handskar ute och smörja in när jag kommer ihåg och har handkräm med mig. Men det är ändå så så så torrt! Vad har ni för bra tips på handkrämer? Vill ha så vårdande som möjligt för riktiga torrishänder men gärna sån som går in i huden fort, ogillar verkligen att vara klibbig!

Jag ser att du fått massa tips på krämer, så där behöver jag nog inte lägga till något. Men däremot finns det något annat som är ännu viktigare för de flesta!

Vad använder du för tvål? Det kan göra exakt hela skillnaden! Gå ifrån flytande tvål och använd endast hårdtvål (t.e.x barnängens flerpack som säljs i vanliga matbutiker). Om du känner ett starkt behov av att ändå ha flytande tvål så rekommenderar jag att kolla noga så att den inte har någon parfym i innehållet och allra helst att den är miljömärkt. Men som sagt, bäst är hårdtvål.
Om du handdiskar rekommenderar jag diskhandskar.

Detta i kombination med att du smörjer in dig 1 (!) gång om dagen, när du ska sova, och trär på vanliga tunna fingervantar kommer göra underverk!
 
Kanske ska lägga till att samma gäller när du väljer kräm: naturligt, parfymfritt, miljömärkt. Köp de fulaste förpackningarna, de är oftast hälsosammast och miljövänligast. Ju "flashigare dofta-gott" etikett, desto sämre innehåll.
Eller köp från småproducenter som gör egna salvor av örter m.m. :)
 
Min absoluta favorit är Rapsodine! Tillverkad av svensk kallpressad rapsolja! Mjukgör bra, luktar gott (absolut inte starkt) och går snabbt in i huden. En bonus är oxå att den är tillverkad i Sverige (Mariestad) och de flesta råvaror och förpackningsmaterial kommer från en radie av 30 mil från fabriken. Bevisar att saker inte behöver vara bättre om det har ett fint namn och åkte runt halva jorden för att hamna hemma i badrumsskåpet.
 
Rent Sheasmör typ Akamuti är fantastiskt!

Dom flesta krämer innehåller skit såsom Vaselin och div petroleumprodukter som bara lägger sig som en hinna på huden. Sheasmör finns som lite fetare kaka och dom lite lättare smör. Jag brukar smörja in Sheasmöret och sedan toppa med en lättare hudkräm som gör att det inte blir så kladdigt dock undviker jag som sagt allt med silikon etc.
Vaselin kan vara bra till mycket. Jag brukar ta på fötterna ibland om de är torra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
909
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Mina händer ser rätt hemska ut....:cautious: Sedan hästen behövde barfotaboots i höstas har mina händer verkligen fått ta stryk. Bootsen...
Svar
11
· Visningar
1 027
Senast: SaraXX
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 580
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp