Sandra B

Trådstartare
Hur skall man utläsa värdera av järn?
Mineralerna som jag ger innehåller 2000mg per kilo står det på påsen.
Hö analysen säger 82 mg/kg TS.
Jag brukar ge 1 dl mineraler = 80g
SLU rek på järn är 40-50(underhåll), 80-100(arbete), max 3000 mg per 100 kg kroppsvikt.
Hästen väger ca 550kg.
Vad innebär detta? Får han i sig tillräckligt via grovfodret? Hur mycket får han i sig om jag fortsätter ge de extra mineralerna?
Tacksam för hjälp
 
80%, fri tillgång... men han äter ca 17kg
17 kg *0,8 * 82 / 5,5 = ca 200 mg järn per 100 kg häst från grovfodret.

80/1000*2000 / 5,5 = ca 29 mg järn per 100 kg häst från mineralerna.

Behovet av järn fylls med råge enbart av grovfodret. Men jag kan inte se att det skulle vara farligt med mineralerna.
 
17 kg *0,8 * 82 / 5,5 = ca 200 mg järn per 100 kg häst från grovfodret.

80/1000*2000 / 5,5 = ca 29 mg järn per 100 kg häst från mineralerna.

Behovet av järn fylls med råge enbart av grovfodret. Men jag kan inte se att det skulle vara farligt med mineralerna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 240
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
966
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp