Järnbrist

BernT

Trådstartare
Tror att jag har järnbrist (alt typ b12 eller ngt med sköldkörteln fast det stämmer inte riktigt med symptom så är mest troligt järnbrist) men hur brukar man kolla det? Ska jag boka en vanlig tid eller tar en det på vårdcentralens akuttider?

På min vc så ska man ringa på morgonen för att boka en akuttid (har testat boka i förväg men det ville de helst inte pga 4-5 veckor väntetid), för allt verkar det som (har använt den till läkarintyg, uvi och andra mindre saker innan) men det är ju inte akut akut med det här.

Säger jag att jag tror att jag har järnbrist? Kan jag ens 'bestämma' att de ska ta de provet/proverna?
 
Säger jag att jag tror att jag har järnbrist? Kan jag ens 'bestämma' att de ska ta de provet/proverna?

Nä, på vårdcentralen kan du inte bestämma det själv. Men du kan ju själv välja att betala för proverna.

Dock är det ju rätt vanligt att de kollar B12, järn etc så har du sådana symptom lär det ju kollas.
 
Nä, på vårdcentralen kan du inte bestämma det själv. Men du kan ju själv välja att betala för proverna.

Dock är det ju rätt vanligt att de kollar B12, järn etc så har du sådana symptom lär det ju kollas.

Okej men vad säger jag då när jag bokar tid? Att jag tror att jag har järnbrist, motiverar varför och sen ser vad som händer/vad de tycker? Kan iofs betala för det om det går snabbare/enklare. Var gör man det? Också på vårdcentralen?
 
Okej men vad säger jag då när jag bokar tid? Att jag tror att jag har järnbrist, motiverar varför och sen ser vad som händer/vad de tycker? Kan iofs betala för det om det går snabbare/enklare. Var gör man det? Också på vårdcentralen?

Ja, säg som det är bara.

Werlabs t.ex. kan man själv välja vilka prover man vill ta och betala för det. Finns säkert fler.
 
Ja, säg som det är bara.

Werlabs t.ex. kan man själv välja vilka prover man vill ta och betala för det. Finns säkert fler.
Tack, ska ringa på måndag morgon. Testar vårdcentralen först, vill/kan de inte hjälpa så tar jag werlabs istället :)
 
Tror att jag har järnbrist (alt typ b12 eller ngt med sköldkörteln fast det stämmer inte riktigt med symptom så är mest troligt järnbrist) men hur brukar man kolla det? Ska jag boka en vanlig tid eller tar en det på vårdcentralens akuttider?

På min vc så ska man ringa på morgonen för att boka en akuttid (har testat boka i förväg men det ville de helst inte pga 4-5 veckor väntetid), för allt verkar det som (har använt den till läkarintyg, uvi och andra mindre saker innan) men det är ju inte akut akut med det här.

Säger jag att jag tror att jag har järnbrist? Kan jag ens 'bestämma' att de ska ta de provet/proverna?

Skulle dock inte ringa och säga att jag tror jag har järnbrist utan istället berätta vad som gör att du misstänker att kroppen inte mår helt hundra så får de ta de prover de behöver för vidare utredning !

Jag ligger lågt i både hb och järndepåer men känner just inte igen symptomen när jag läser om det
 
Jag hade ringt och sagt ”Jag har symptom x och y, skulle vilka boka en läkartid”.
Väl hos läkaren kan du ju nämna dina funderingar om brist.
 
Tror att jag har järnbrist (alt typ b12 eller ngt med sköldkörteln fast det stämmer inte riktigt med symptom så är mest troligt järnbrist) men hur brukar man kolla det? Ska jag boka en vanlig tid eller tar en det på vårdcentralens akuttider?

På min vc så ska man ringa på morgonen för att boka en akuttid (har testat boka i förväg men det ville de helst inte pga 4-5 veckor väntetid), för allt verkar det som (har använt den till läkarintyg, uvi och andra mindre saker innan) men det är ju inte akut akut med det här.

Säger jag att jag tror att jag har järnbrist? Kan jag ens 'bestämma' att de ska ta de provet/proverna?
Det minst krångiga alternativet är väl att äta järntabletter (receptfria på apotek) några veckor och se om du mår bättre? Kanske komplettera med B-vitamin.

Jag har ätit järntabletter i stort sett hela livet. Tidigare i perioder när jag blev orkeslös och trött, numer stadigt. Samma med B-vitamin. Numer äter jag det hela tiden.

(lälare inblandad. Dos enligt rekommendation)
 
Det minst krångiga alternativet är väl att äta järntabletter (receptfria på apotek) några veckor och se om du mår bättre? Kanske komplettera med B-vitamin.

Jag har ätit järntabletter i stort sett hela livet. Tidigare i perioder när jag blev orkeslös och trött, numer stadigt. Samma med B-vitamin. Numer äter jag det hela tiden.

(lälare inblandad. Dos enligt rekommendation)
Nä jag vill kolla sköldkörteln också. Har lite som stämmer in på båda. Så tänker inte experimentera själv utan vill kolla upp det. Troligast järnbrist men ja lika bra kolla.
 
Det minst krångiga alternativet är väl att äta järntabletter (receptfria på apotek) några veckor och se om du mår bättre? Kanske komplettera med B-vitamin.

Jag har ätit järntabletter i stort sett hela livet. Tidigare i perioder när jag blev orkeslös och trött, numer stadigt. Samma med B-vitamin. Numer äter jag det hela tiden.

(lälare inblandad. Dos enligt rekommendation)
Det brukar väl ta lång tid innan man märker skillnad efter brist?Jag har aldrig haft järnbrist iofs men haft brist på b12 och d i olika omgångar och det tog jättelång tid innan jag märkte skillnad alls. Hade aldrig uppfattat något om jag bara testat tillskott i några veckor..
 
Det brukar väl ta lång tid innan man märker skillnad efter brist?Jag har aldrig haft järnbrist iofs men haft brist på b12 och d i olika omgångar och det tog jättelång tid innan jag märkte skillnad alls. Hade aldrig uppfattat något om jag bara testat tillskott i några veckor..

Hur märkte du att du hade brist på det? Vilka besvär hade du av det? Om du hade några såklart.
 
Hur märkte du att du hade brist på det? Vilka besvär hade du av det? Om du hade några såklart.
Jag var väldigt trött, blev liksom aldrig utvilad och hade jättesvårt med koncentration osv.
Men det var ett antal år sedan så minns inte i detalj :)
Båda gångerna sökte jag för generella symptom och då har man alltid tagit en massa prover för att utreda.
 
Hur märkte du att du hade brist på det? Vilka besvär hade du av det? Om du hade några såklart.

När jag hamnar lågt i b12 tappar jag mängder av hår och blir väldigt förvirrad. Sökte vårdcentralen då jag tog bilen till stan, handlade och sen inte hittade min bil igen utan fick vänta in att parkeringen började tömmas!

Får även ont i tungan, sprickor! Känsligt för b12 och ligger gärna en bra bit över lägsta referensvärdet för att må bra :) just b12 och d vitamin är ju värden de tvistas en hel del om vad jag förstår
 
Varför tror du att du har järnbrist eller fel på sköldkörteln?
Det är inget jag behöver redovisa eller gå in på här. Det är ett öppet forum och jag anser att det är privat för mig varför jag misstänker det.

Är du så nyfiken att du behöver fråga två gånger dessutom?
 
Jag är inte nyfiken, jag är intresserad av din självdiagnostik.
Du kommer att bli jättebesviken om du förväntar dig att vården ska utföra dina beställningar utan att ifrågasätta.
Det är bättre om du berättar vilka symtom du har. I din kontakt med vården alltså.
 
Jag har återkommande järnbrist så jag brukar ringa och säga att jag tror jag har brist igen. De kollar hb, sällan järndepåer eller annat trots att jag vet av erfarenhet att mitt hb kan vara okej även när järndepåerna är tomma.

Men om du inte haft brist förr skulle jag nog i ditt läge ringa vårcentralen och berätta att jag inte mår helt bra pga x och y symptom, så får de göra en bedömning. När du träffar läkaren kan du nämna dina misstankar.
 
Jag är inte nyfiken, jag är intresserad av din självdiagnostik.
Du kommer att bli jättebesviken om du förväntar dig att vården ska utföra dina beställningar utan att ifrågasätta.
Det är bättre om du berättar vilka symtom du har. I din kontakt med vården alltså.
Ja men jag behöver inte berätta det för dig eller hur. Sålänge du inte tänker komma hem till mig och ta prover + har med ett mobilt labb kan du ändå inte säga om jag har järnbrist eller ej.
 
Ja men jag behöver inte berätta det för dig eller hur. Sålänge du inte tänker komma hem till mig och ta prover + har med ett mobilt labb kan du ändå inte säga om jag har järnbrist eller ej.

Vilket dumt svar. Givetvis kan ingen här säga det. Men människor som självdiagnostiserar sig och kommer till sjukvården för att beställa prover har missförstått hur det fungerar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Orkar inte ha en riktigt tråd, för jag vill nog egentligen gnälla lite. Häromdagen sökte jag vård hos min vårdcentral för symptom jag...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 868
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har ett födelsemärke som sitter på höger sida typ långt ner i armhålan/där översta delen bh-bandet går. Den har blivit...
Svar
16
· Visningar
2 010
Senast: Eloise
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
25 482
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp