jävla skit sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare moonlightgarden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 3 102
M

moonlightgarden

va fan gör man åt dessa skit sadlar egentligen?
Har haft ut sadelmakare å alltihopa köpt sadeln hon sak kunna ha, hon kan ha den men den glider fram å det spelar ingen roll vad man gör åt saken, glidmata tillexempel funkar inte, glider bara fram hela tiden.
Trots att den inte ska göra det, har stoppat om den för att den inte ska glida fram hjälper inte, inget hjälper vad f-n ska man göra åt skiten.
Inte direkt kul att läga ut först 10 000 kr på en sadel å seddan stoppa om den på en gång, å den glider fortfarande fram.
Å hon kan inte ha några andra sadlar helelr för dom tillverkas inte i hennes storlek.

Sv: jävla skit sadlar

Har du inte möjlighet att provrida sadlarna innan köp? Jag skulle aldrig köpa en sadel utan att provarida, det är det enda sättet att veta att sadeln verkligen passar.

Vad har hon för storlek?

Den passar det är det, den enda som passar dessutom, om jag inte vill köpa en som är för liten i bomvidden.
X-vid, hon skulle passa med typ Henri de riveal eller vad det nu heter men dom har inte tillräckligt korta sätten så då blir sättet för långt istället.
JO å sadeln kommer att passa men jag måste rida in den först för det är då den kommer sluta glida framåt, nu kan jag inte lämna tillbaka den längre efteraom att jag har stoppat om den för att den ska forma sig efter hästen fortare, men den glider fortfarande fram.

då flygger jag av, det tog en hel vinter bara å vänja sig med ländtäcket som satt där å svanskappa kickar hon konstant med i 250 meter, seddan har vi inte försökt med det.

fins det något lim för att lima fast sig själv i sadeln som löses upp efter 1-1,5 timmar? eller kanske säkerhetsbälte, annars så vägrar iaf jag sitta upp.

funkar det lika bra som svanskkapa gör på ridskolehästarna?

Sadla henne med svanskappa o longera!!!!!

Du sitter upp seddan tycker jag, det tog en hel vinter att vänja henne vid ländtäcke.

Longera med svanskappa tills hon ger sig. Inte en dag utan promenerea och longera tills den är henne likgiltig... Hur pjoskig är hästen egentligen?? Dessutom... Hur kort sadel ska du ha?? Min county är 43 cm... Det är rätt kort... Hur kort rygg har hästen??

Jag skulle ställa mej frågan, varför glider den fram?, kan vara fel sadel till din häst, hästen kan skicka fram sadeln, provred du inte i sadeln, stoppningen kanske behöver korrigeras, osv....
ta ut en sadelmakare som får titta vad som är fel.

Vad säger sadelmakaren då? Jag hade nog inte godtagit att en UTPROVAD sadel åkte fram så som din gör!

Har hästen ändrat sig sedan du köpte sadeln? När min förra häst blev för rund om magen åkte sadeln fram pga sämre sadelläge. Ibland kan sadlar åka fram för att de är för vida också tror jag. I övrigt håller jag med LäderBjörn.

Men hon är ju ganska rund (inte tjock, men hon har en rund rygg) och har inte så väl ansatt bog så det kan vara så att hon inte har bra sadelläge. Finns det ingen mer sadelutprovare som du kan få en second opinion av?

En del hästar kan helt enkelt inte gå med sadel+svanskappa. Att longera med det är inte samma sak som när man sitter på.

En svängdgjord brukar inte hjälpa så mycket, men lite.

Det kan jag tänka mig, enda problemet är att jag inte vet om det funkar tillräckligt mycket, å jag måste beställa en för at få reda på svaret desvärre...
Nej jag skulle gissa på att hon aldrig kommer att funka med svanska, förra ägaren försökte å dom gav upp, seddan så anser jag att det är grymt elakt mot hästen, när den stanna rå tittat på något å riktigt kollar upp för att seddan säga jävlar å läga öronen bakåt å se riktigt misnöjd ut. Finns säker fler än jag som tycker att det är elakt med svanskappa.

Nja jag känner inte till någon anna som har fått så bra omdöme som den jag har nu, funkar kannon för alla andra.
Känner ingen som använder sig av någon annan heller.

Till alla:
Någon som känner till en till bra utprovare i Gävle området?

Glider sadeln fram så är det snarar för att den ör för smal eller för att hästen är smalare över bogarna, går på frambennen eller inte är tillräckligt inriden för att ligga helt efter hästen. Har kollat upp.

Jag hade ut sadelutprovaren för två å en halv tre veckor seddan, haft sadeln i en å en halv å hon har varit å tittat på den å stoppat om den, nu ska det räcka med matta tills dess att den är inriden, men det gör det inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan... 9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 881
Senast: Badger
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 233
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag närde en liten förhoppning om att 2016 möjligtvis skulle kunna bli det år som jag skulle kunna friskförklara mig från min...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara... 2 3
Svar
52
· Visningar
14 986
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka