Jeep-liknande dragbilar?

Fibusen

Trådstartare
Eller SUV som man kanske säger? :angel:

Vi har kikat på fyra bilar,Honda cr-v,Toyota RAV-4,Nissan x-trail och Suzuki grand vitara. Vi har ej kikat irl,utan på annonser på nätet bara,så har varken provkört eller klämmt och kännt. (Är inte dags riktig än för köp)

Vi har två hundar och kommer innom snar framtid även en bebis,och att knöla både barnvagn,två hundar,två vuxna och bebis antar jag är ganska omöjligt i vilken bil som helst,men vi vill gärna ha ganska mkt plats för att iallafall få med barnvagn utan problem,och att hundarna ska ha gott om plats när dom är med.

Vi kommer även dra häst med den,ganska ofta,så den MÅSTE vara en bra dragbil. Vi bor även i Dalarna där det brukar finnas ganska rejält med snö på vintern,och denna sommar en jäkla massa lera.

Transporten har totalvikt på 1390 kg,så det är det vi minst MÅSTE ha. Vi har bara b-kort.

Ett annat krav är att det ska vara automatlåda.

Vi kommer lägga runt 60-70 000:- som max.

Vi kommer inte åka så jättelånga steckor,men kanske 3-5 mil om dagen i vanliga fall.

Har hört att på bla Hondan kan man få problem med att få upp bagageluckan när man har transporten på för att den är sidohängd? Fast man ska kunna öppna rutan bara,eller? Vill ju kunna öppna åt hundarna om dom är med i buren om man är iväg med hästen.

På x-trailen ska tydligen hastighetsmätare och allt sitta i mitten av bilen,inte framför ratten,vänjer man sig,eller är det fortfarande störigt att behöva snegla åt sidan varje gång?


Ni som har kört dessa bilar,plus och minus? Vad bör vi akta oss för? Något kännt fel?
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Min pappa köpte precis en X-trail och jag har svårt för att allt sitter i mitten på den. Men jag har bara kört den 3-4 gånger också jämfört med varje dag som han...


Jag hade tidigare en Chevrolet Captiva diesel (5-sitts, finns även som 7-sitts) och det var en riktigt nice bil!! Snacka om pansarvagn att dra släp med utan att den drog onödigt mycket soppa när man körde utan släp! Värt att kolla på i alla fall kanske!
Bagageutrymmet var gigantiskt i min bil och när man fällde sätet så blev det helt plant och lastutrymme som i en skåpbil!
Storleken på bilen är någonting mellan Volvo XC60 och XC90

Jag har bytt ner mig nu till liten bil eftersom hästen min är pensionerad!
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Honda CR-V körde jag i jobbet ett tag. Skulle ge mig ut på en oplogad väg när det snöat som tusan (ca 40 cm minst på det stället tror jag, vansinnigt mycket i alla fall!) och tänkte efter 20 meter ca att det här kommer aldrig gå och försökte backa tillbaka. Hände ingenting, den ville inte driva bakåt alls. Enda chansen att komma därifrån var då att tugga på framåt och herremingud, det gick! Någon kilometer körde jag i alla fall på vägen innan jag kom ut på andra sidan. Lagom nervös var jag men den fick många poäng efter det kan jag lova! Tyvärr verkade den alltid vara "sjuk". Det lyste mycket fel-lampor på den så det kanske kan springa iväg om man inte har kunskap själv. Hur den är att dra släp med vet jag inte men otroligt skön att åka och köra och gick ju som tåget i snön.

X-trail hade grannen som han var nöjd med men jag tyckte att den såg väldigt liten ut i verkligheten, plus att den inte tilltalar mig riktigt i utseendet :angel:
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Honda CR-V finns i tre "generationer". Den första hade sidohängd dörr, som mycket riktigt kunde slå i "pinnen" till stödhjulet, men mig gjorde det inte så mycket, då jag ofta bara öppnade bakfönstret och plockade ur det jag skulle ha.

Den andra generationen har jag ingen erfarenhet av, för jag tyckte den var så ful så den ville jag inte ha.

Den tredje generationen har en "vanlig" baklucka som inte slår i trailern. Är lite tråkig att köra till vardags, men trailern ligger väldigt bra bakom. Inte så stor skillnad i förbrukning mellan att köra med eller utan släp tycker jag. Eftersom du inte ska dra så tungt funkar motorn bra, dock kan den kännas lite svag i långa backar (exempelvis backarna på motorvägarna runt Jönköping). Det kanske är mer power i en diesel? Däremot tuffar den på bra på leriga tävlingsparkeringar och snöiga småvägar. Jag känner mig trygg.

Jag tycker att det är en bra bil att äga och kan verkligen rekommendera den och Honda som företag. Lätt att få tider för service, reservdelar (de få gångerna man behöver) kommer snabbt och är förhållandevis billiga. Till skillnad mot exempelvis Audi som jag också har kört en del, som är jättefina, roliga bilar att köra, men de går ju jämt sönder och servicenivån hos Audihandlarna (som jag har varit i kontakt med) är inte ens lika med noll, den är på minus.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Ja,mannen gillar Hondan bäst. Hur mycket ligger dom på i blandad körning? Nu är det mest till stallet vi kommer åka (1,6 mil enkel på 90-väg) och in och handla,liiiiitet samhälle,så det blir inte mycket stadskörning. Och hur mycket mer drar den med släp?

Nu har vi bara en sketen volvo 850 med 140 hk som luktar bränt i minsta lilla uppförsbacke,och saktar ner bara det lutar lite... Så allt annat lär ju vara bättre! :p
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Ni får nog svårt att hitta en bra och stark SUV som får dra hästsläp om ni inte har BE. De får oftast inte dra mer än 700-800 på B.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag har haft en RAV-4, bra dragbil MEN -den där jäkla dörren där bak >< Kanske beror på vilken transport man har, men jag kunde iallafall inte öppna bagaget när transporten var påkopplad = åkte jag på tex träningar fick jag ju ha alla grejerna i baksätet om jag inte ville koppla loss transporten för att få ut sadeln. Inte så bra.

Nu har jag en Ford Kuga och den är super :)
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Visst ja, dörren bak ;/ Jag svor när jag inte kom in i bagaget först, fattade inte att man skulle slänga upp rutan först och sen öppna. Hua! Men som sagt, de två jag körde, en automat och en manuell av okänd generation, var ju hur trevliga som helst att åka i och åker man, som TS, mest bara en sådär 3-4 mil om dagen är det ju klart värt.

Har du inte behövt greja mycket med din Honda? Inga lampor som lyser och säger att det är fel? Kan ju vara chefen som haft osis men med det omdömet känns det nästan värt att köpa sig en så småningom. Vet du vad du betalar i skatt på den? Hur mycket brukar den dricka?
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Självklart har vi kollat upp detta först,därför är det dessa bilar vi har att välja på typ....

Hondan får dra 1520 på B,RAV-4 1500 kg, X-trailen 1450 kg, och vitaran 1450..
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Vi har en Honda CR-V från 2002, bensinare. Den drar ca 0,8-0,9 blandad körning, och är väldigt pigg och trevlig att köra utan transport. När jag kopplar på mitt Boj Boggie (riktigt tungt släp) blir den lite trött i branta/långa uppförsbackar. Jag kan alltid öppna bagageluckan även om den ibland tar i lite grann när den är nästan helt öppen, när släpet är på.

Skulle jag köpa bil idag skulle jag köpa en något starkare än den vi har, men å andra sidan drar den lite soppa och är relativt billig att äga. Dessutom mycket trevlig att köra och känns säker på vintern och i lera.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag har haft en Jeep Patriot.
Den får dra 1430 med automat och 1500 med växel låda med B-kort.
Den drog ca 0,7-0,8 med släp.

Vet dock inte om du kan hitta någon den prisklassen du letar
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag har haft en Vitara och har bara positivt att säga. Fyrhjulsdriften är outstanding eftersom de har lågväxel. Enda nackdelen är väl att det är ganska mycket ljud i kupén, men jah vet att det är lika mycket i en Rav4 i samma ålder.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag kör en äldre Honda CR-V generation 2, från 2001. 145 hästar och bensinare, 5 växlar, ordinarie bil alltså.
Drar cirka 0,8 utan släp, runt litern med släp beroende på väglag och något mer med dubbdäck i snöväglag givetvis.
Jag kör dagligen på mycket dåliga grusvägar, har även kört i ordentlig lera i hagar och på tävlingsplatser, rullgrus, över djupa hålor, i flera decimeter djup blötsnö, drivsnö med mera MED släp, den bara går, och går, och går :love: Den tar i och så tuffar vi på.
Den drar lätt 1500 kg boggiesläp med full last (750-780 kg). Uppför som nedför i alla väglag hittills.
I riktigt brant uppförsbacke blir den lite småseg, då kan man behöva ta fart och köra i 4:an, men då håller den stadigt 80 även uppför Hallandsåsen. Där hade en liten turbo inte skadat.
Den är så pass stark i ettans växel att den kan räknas som en sorts lågväxel.

Minus är att den är lite plåtburksaktig och ganska bullrig om man åker på motorväg. Jag åker dock MYCKET sällan motorväg, kör mest småväg och grusväg.
Finns självklart starkare och bättre bilar men vill man ha en vanlig bil för b-kort, men med det lilla extra, så! Går bra på de flesta svenska väglag.

Just det, har inga större problem med sidohängd baklucka, det blir gott om plats att lasta i och ur grejer ändå. Glaset går att öppna separat också.
 
Senast ändrad:
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag har en Nissan X-trail, den får dra 1500kg på b-kort.

Än så länge är jag nöjd med den men att byta från en Volvo 850 till en X-trail gör att man helt plötsligt bara har halva bagageutrymmet :eek:
Två små barn, en hund i bur och en barnvagn, sen är det fullt i bilen.
Det går inte att lasta barnvagn på ett vettigt sätt om man har en hundbur för en 35kg hund också.
Dessutom så måste man ha en bur med två sluttande sidor för att den ska få plats.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Ja,vi kan nog glömma att få med både barn,vagn och hundar som sagt,iaf under tiden barnet är så litet att den behöver en större vagn. Vi får försöka ha någon extravagn hemma hos min mamma som bor en bit bort så vi får med oss hundarna dit,om man ska och handla får dom vara hemma,alt att vi får ta bebis i bärsele i början,det får lösa sig helt enkelt! :D

Funderar på det här med "lastnät" för att få mer utrymme åt hundarna,nu har vi en i bur och en i bälte,men i fortsättningen vill vi ha bägge i bur. Är det svårt att hitta en dubbelbur som passar dessa bilar? Brukar ju kunna få gå ner så mycket i storlek på burar för att dom ska passa i vissa bilar. Vi har en staffe och en i boxersize,15 vs 25 kg. Lastnät gör ju oftast så det blir mer plats åt dom,men samtidigt måste vi ju kunna plocka ur det för att få in vagnen i skuffen,då kanske det är dumt med bara en mellanvägg,lastnät,och två dörrar?
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Eftersom jag har haft 3-4 hundar i perioder har jag kört med stor bur alt. galler och grindar. I en Vitara är det iaf halvt omöjligt att ha in 2 hundburar till lite större hundar. Fördelen om ni kan ha burar är att ni skulle kunna ha lastutrymme för vagn ovanför buren. Så kolla höjden på lastutrymmet.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Mitsubichi (stavning?) Jag har en Outlander, grymt nöjd med den min -06 får dra 1430. Nu har jag bara en hund och inga små barn så det kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Ja,mannen gillar Hondan bäst. Hur mycket ligger dom på i blandad körning? Nu är det mest till stallet vi kommer åka (1,6 mil enkel på 90-väg) och in och handla,liiiiitet samhälle,så det blir inte mycket stadskörning. Och hur mycket mer drar den med släp?

Nu har vi bara en sketen volvo 850 med 140 hk som luktar bränt i minsta lilla uppförsbacke,och saktar ner bara det lutar lite... Så allt annat lär ju vara bättre! :p

Senast jag tankade fick jag i 43 liter och då hade jag kört drygt 48 mil (motorväg, landsväg och nån tur in till stan). Den drar runt litern med släp.

Kan rekommendera businesspaketet eller vad det nu kan heta, för då får du gps och - bäst av allt - backkamera. Så fort du lägger i backen går kameran igång och du ser på millimetern när det är dags att sluta gasa när du backar till släpet eller om det är några barn eller hundar bakom bilen. Också helt suveränt de få gånger jag fickparkerar. :p Helt klart värt de extra pengarna det kostar. Jag kommer aldrig köpa en bil utan backkamera igen.
 
Sv: Jeep-liknande dragbilar?

Jag har ju en kamera i transporten,man ska kunna bygga på den med tex backkamera så behöver jag bara byta kanal mellan den och transporten,men än så länge så är vi alltid två om jag ska iväg med pållen då han fortfarande är ung,så då har jag backhjälp! Men i framtiden ska jag då fundera på att bygga ut den!

Bilen vi har nu drar typ en liter milen UTAN släp,nästan två med... :crazy: Den är så jäkla slå så vid minst alilla backe/uppförslut så sackar den ner till 50-60,sen med gasen i botten kan man kaaaanske lyckas hålla 80 (automat -97),men då luktar det bränt som sagt... :crazy: Och då pratar vi lite uppförslut,INGEN megabacke.... Så fort det är lite lerigt eller som i våras när det var tjällossning så brukade man alltid köra fast lite lätt när man har släpet på. Helt värdelös dragbil är det.

Vi funderade först på en starkare,nyare Volvo v70,men dom där jeepliknande bilarna är ju så förbannat sköna att åka i när man sitter lite högre,så nu har vi fastnat för dom! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 730
Senast: Bellini
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 520
Utrustning Mor och far (även jag) är på jakt efter en ny bil. Har redan varit och kollat på Subaru Forester och Suzuki Grand Vitara. Subban var...
Svar
19
· Visningar
3 172
Senast: Habanero
·
F
Övr. Hund TA ER TID O LÄS DETTA OM NI ÄR RÄDDA OM ERA HUNDAR! Fick detta mail o tyckte jag ville dela med mig detta till alla bukisar som har...
Svar
4
· Visningar
1 074
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp