Jehovas vittne kommer....

Texaz

Trådstartare
Startar en tråd då jag sett att många ser dem som jobbiga.....

Är själv ingen vän av Jehovas men har en bekant som hör dit.

Såg dennes uppdatering på FB och tyckte det kunde vara kul att checka läget lite här:D

Denne beskrev att hen inte hade några problem med att andra hade annan åsikt, utan respekterade det, MEN uppfattade att så många ljög för att slippa påhälsning!

Bekanten kan absolut ta ett artigt, nej tack, jag är inte intresserad! Här beskrevs dock olika ursäkter för att SKJUTA FRAM besöket, och sen vara oanträffbar.

Så, hur gör du, om Jehovas (eller kanske mormon el annan ) ringer på dörren??

Tackar nej? Gömmer dig? Svarar svävande???
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Det har aldrig hänt mig faktiskt. Skulle det hända skulle jag nog säga något i stil med "Aldrig i livet!"
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Efter att jag en dag när jag var ute i trädgården råkade vara trevlig mot en karl som Kom från Jehovas som Kom förbi så får jag visst stå ut med att han kommer förbi med typ nyhetsblad lite då och då. :D Jag har ingenting emot det. Jag ler, tackar och önskar honom en trevlig kväll och så går han :p Jag förstår verkligen inte det där att folk får för sig att de är otrevliga för att de tackar nej? (finns ju många som tror det är oartigt att tacka nej till saker... )
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag kan inte svära på att det var just Jehovas, för de hann aldrig tala om vilka de var eller vad det ville.

Jag var djurvakt åt min pojkvän medan han var i Stockholm på jobb. Jag, 17 år, njöt av att ha "egen lägenhet" där jag fick leva som jag ville. Ledig från skolan, spelade nån hård musik ganska högt på datorn som var kopplad till förstärkare och högtalare. Är mitt i min "kolsvart hår, trasiga byxor och kolsvart runt ögonen"-fas och hade pojkvännens orm runt halsen, när det ringde på dörren.
Jag trodde det var bästa kompisen som kom så jag varken skruvade ner musiken eller la ifrån mig ormen innan jag öppnade.
När jag öppnade hörde jag ett "EEEK" och sen flög två personer ner för trappen i en jäkla fart.

Det kom inte en enda okänd människa och ringde på vår dörr igen. Inte på dom 5 år vi bodde där. :o
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har - vilket jag skäms en smula för - en oerhörd aversion mot de där missionärerna.

Jag ber dem dra dit pepparn växer eller annat varmt ställe, och lämna mig ifred.

Jag haaaaar försökt diskutera men våra åsikter är inte ens på samma planet så det projektet har jag lagt ner.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag svarar vänligt men tydligt att det helt enkelt inte är aktuellt att diskutera frågan, min uppfattning är att de är väldigt mycket bättre på att respektera det svaret nu än för 15-20 år sedan. :)
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

*kl*

Jag har en stark aversion gentemot den sekten. Kommer de mot förmodan o hälsar på så berättar jag om min syn på det hela..o sedan stör de mig inte längre.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

jag hade faktiskt besök av Jehovas vittnen senast nu i helgen. De höll vakttornet i handen, så jag såg ju direkt vad det handlade om. Jag talade bara vänligt om att "det är ingen ide att ni kommer hit, vi är inte intresserade". De tackade för sig och gick.

Var väl typ samma procedur förra gången de var här.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag avböjer och tackar för att sedan önska dom en trevlig fortsättning. Det är först om de proppar på något (och det gäller alla som vill 'sälja' in något) som jag kan bli lite irriterad.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag öppnade dörren i trosorna och pyjamas skjorta och sa inte intresserad eller nåt och drog igen dörren väldigt snabbt när jag kom på vilka kläder jag hade på mig. killen log ganska brett dock...
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har vänner och bekanta som är Jehovas Vittnen så jag har diskuterat en hel massa om detta med dem. Jag respekterar att de har hittat vad de tycker är sanning och att det är det bästa som hänt dem. Jag förstår också att man vill berätta det för andra och jag hade nästan blivit sur ifall någon gick och höll på värsta hemligheten som kunde göra mig lycklig.

Men när de kommer till dörren, vilket händer enormt sällan eftersom vi har portkod och sådär, så säger jag som det är. Jag är inte intresserad. Det har aldrig hänt att de försökt säga någonting då utan tackar vänligt för sig.

Jag förstår inte poängen med att vara otrevlig mot människor! Ni som är otrevliga, hur tänker ni då? Är ni sådana mot andra människor som försöker berätta någonting för er också? Beter ni er så mot servicepersonal som försöker hjälpa er också?
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har - vilket jag skäms en smula för - en oerhörd aversion mot de där missionärerna.

Jag ber dem dra dit pepparn växer eller annat varmt ställe, och lämna mig ifred.

Jag haaaaar försökt diskutera men våra åsikter är inte ens på samma planet så det projektet har jag lagt ner.

Jag har slutat skämmas. Eller kanske inte hunnit lära mig att jag borde skämmas. Kör också iväg dem utan artighetsfraser.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har varit artig när de kommit på besök och tagit emot deras tidningar, av ren nyfikenhet. När jag läst några så tackade jag bara nej till fler och de har inte varit här sedan dess.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Beter ni er så mot servicepersonal som försöker hjälpa er också?

Ja, om de kommer oinbjudna till min dörr, kliver in utan att knacka(hunden hjälpte dem snabbt ut igen, jag var i stallet tvärs över gården och reagerade på hundskallen), kommer med föraktfulla kommentarer om homosexuella eller liknande, då är jag banne mig inte trevlig ens om de tror att de räddar min själ.
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Skickar dem till svärmor så är hon lycklig en stund ;)
Skämt å sido, har aldrig haft några problem när vi sagt att vi inte är intresserade, ser det inte som ett problem. De brukar vara artiga och jag förstår inte varför man ska vara otrevlig. Försäljare brukar vara värre och inte vilja acceptera "nej, inte intresserad", men en eller två skällande schäfrar brukar övertala dem med :D
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Nu skulle jag nog bli lite förvånad och en aningens fundersam om nån okänd människa stod och knackade på här ute i skogen men skulle de mot förmodan dyka upp skulle jag nog ta mig en stund att prata med dem och ta emot deras tidning av ren nyfikenhet.
Jag är lite dåligt påläst om vad de står för, de tror visst inte på treenigheten bl a?
Får nog ta och googla lite för här lär de som sagt inte dyka upp iallafall:D
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Det är ju bara att tacka artigt nej så går dom igen, förstår inte varför så många ser det nödvändigt att vara otrevliga? :crazy:
Lite som med telefonsäljare, i trådar om dylika brukar folk försöka överträffa varandra i vem som avspisat på det otrevligaste sättet...vad är det för fel med ett "Nej tack" och så på med luren?


För min egen del är enda "problemet" med Jehovas att jag så gärna vill ha deras tidningar...har en pervers förkärlek för dom tacky bilderna av hysteriskt lyckliga frälsta människor varvat med tablåer ur Apokalypsen med sjuhövdade monster, krossade städer och lystna skökor :p
så jag tar emot tidningen, och det får dom ju att tro att det är idé att komma tillbaka...vilket känns lite taskigt, jag vet ju att det är slöseri med deras tid. Fast jag säger iallafall som det är; att jag läser tidningen med stor behållning, men inte är intresserad av att diskutera :angel:
 
Sv: Jehovas vittne kommer....

Jag har aldrig varit med om det faktiskt! Har aldrig heller träffat någon som jag vet varit ett Jehovas vittne. Lite konstigt med tanke på att det alldeles nyligen byggts en kyrka (eller vad de kallar det) typ 400 meter från min lägenhet.
Jag har portkod in i detta huset men har aldrig haft besök i tidigare bostäder heller, de kanske har mig på en svart lista med hopplösa fall...

Skulle jag få besök skulle jag dock inte vara otrevlig mot dem på något vis. Jag förstår inte vad det skulle leda till som var bra, och jag skulle känna mig som en ganska rutten människa. Jag bemöter ingen på ett ovärdigt sätt oavsett religion eller jobb, utseende, bakgrund osv. De har ju en god baktanke, de tror på det de gör. Jag skulle vänligt men övertygande tacka nej till ev:a möten eller vad det nu skulle vara, och skulle de återkomma får jag väl låta bli att öppna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp