Bukefalos 28 år!

C

Charlotte

jag pratade med min syo idag att byta linje till iv. (för jag sökte fel linje). då får jag praktisera tre dagar i veckan så kan jag byta till naturbruk sen nästa år... ska bli skit kul.. är det nån här som kan berätta hur det är att jobba i travstall?
 
Kan du inte få byta till naturbruk direkt? Dom kan väl inte ha lärt sej så mycket på en halv termin, isf kanske man kan tenta av det.. :confused:
Lycka till iaf!!
 
Jag gick naturbruksgymnasium och började sedan jobba hos en travtränare. Jag jobbade svart, vilket jag INTE rekomenderar andra att göra. Första tiden fick jag ingen lön och eftersom jag inte ville klaga, ville ju inte mista jobbet eftersom hästar är ju det bästa jag vet och kunde inte tänka mig jobba med nåt annat. efter drygt 2 månader fick mina föräldrar "frispel" och ringde upp travtränaren och undrade vad han höll på med egentligen. När dom pratade med travtränaren kom det fram att han inte hade tänkt att betala nåt. :confused: Han sa det inte rakt ut men dom förstod det ändå. Efter det fick jag 5000 i månaden, och då drog dom av 2000 för att jag hade min häst i stallet. Jag hyrde lägenhet och den gick på 2100 i månaden. Jag åt lunch på ett fik varje dag jag jobbade och det kostade 1000 kr i månaden. Så trots att jag jobbade varje vardag + varannan helg låg jag minus... Plus detta så hade jag en stor travare och en ponnytravare i ett annat stall. Jag sökte jobb under tiden men hur lätt är det att komma till arbetsförmedlingen när man jobbar från 7 till 17, 18 ?
Jag fick stöd från socialen men jag kunde ju inte säga att jag jobbade svart. och sluta med hästarna ville jag ju inte. Mamma och pappa stödde mig med pengar under denna tiden.
Det gick en tid och jag fortsatte på detta vis. Sen kom jag in på det kommunala ungdomsprogrammet och fick ha praktik. och vad tror ni jag gjorde? jo jag valde att praktisera hos samma tränare. Men nu hette det ju praktik och då behövde han ju inte betala mig... Billigt är bra men gratis är ju bättre tycktes han tänka. På omvägar hörde jag att han hade sagt att "Hon ska vara Jävligt glad att hon får ha sin häst kvar i stallet"... :confused: Jag slutade ett tag senare och fick en annan praktikplats. Den ledde inte heller till ett arbete men jag behövde inte ens jobba hälften så hårt...
Tack vare detta tröttnade jag på travtränare. Visst kan jag hoppa in extra och jobba om det behövs. Jag jobbar även svart ibland men aldrig längre än en vecka och bara hos dem jag vet jag får betalt av. :)

Vill du jobba med travhästar tycker jag du ska satsa på det, Jag har många vänner som jobbar och trivs. Men till skillnad mot mig jobbar dom vitt. Dom får sin betalning i rätt tid och är försäkrade om det händer något.
Jag försöker hitta något annat jobb och har hästarna på fritiden. Så har jag bestämt att jag vill ha det.

Så ni som vill jobba inom travet försök få det vitt, man tröttnar på att jobba svart och vara utnyttjad!!!
 
Det brukar inte gå att tenta av naturbruk, de kör ju traktor och jobbar i lagård och sånt. Men iofs, det har ju bara gått en halv termin.

Annars kan det ju vara bra att fundera det här året och praktisera samtidigt, hon kanske är skoltrött.
 
Iofs, men dom borde inte hunnit lära sej så mycket så man kanske kan plugga ikapp om man orkar.

Sådär gjorde jag! Fast jag praktiserade inte hela året :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 396
Senast: Miiikaela_
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 624
Senast: LiviaFilippa
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp