Jisses, vilka värden!

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vill vara miljonääääär...

Ringde på småbalshösilage som finns här i närheten. Ville veta vad analysen visade, och blev VÄLDIGT positivt överraskad.

Är andraskörd.
66% TS
7,5 Mj
63 gram SRP
4,4 gr Ca
1,8 gr P
17 gr Mg

Och, det är per kilo foder...


Giiiissa om jag vill ha det. "Problemet" är bara att jag inte kan slanta upp för hela vinterbehovet på en gång *sucka*
(Och man kan inte boka utan att betala..)
 
Inte lätt då, jag har turen att få 35 rundbalar hösilage av hyresvärdens pappa. Ingen analys ännu men ska göras.
 
Tja, det hade det alltid varit =) Har tyvärr inte råd att betala hela vinterns foderkostnad på ett bräde. Så hade inte hjälpt när det än kommit tyvärr..
 
Alex, vad skulle det kosta / kg?
Är bara nyfiken på vad priserna ligger.
Har ju själv jagat tag på hösilage & skall hämta i veckan
Skall ringa om analyserna imorgon.
Han hade allt fr 75% ts & neråt. 40 kg balar & priset 2.10 :- om vi hämtar själva.
Får hämta en bal i taget om vi så vill.
Kan även få det utkört, fast då blir det klart dyrare.
 
Tyst med dig och ditt billiga hösilage du. Nejdå, bara skojar =)

3,25 kr/kg avhämtat. De vill INTE hålla obetalda partier, däremot har de en drive att "Få hem hela vinterns behov nu, betala hälften nu och hälften i mitten på februari"

Men det hjälper tyvärr inte mig alls. Dels är halva summan (EXKL frakt) 5400 kr, stor chans att jag har det *sucka*

Sen är jag ju BORTSKÄMD med billigt, bra hö med.. Men jag ska slå höbonden en pling imorgon och fråga dels om han var full när han pressade höet (okej, kanske lite trevligare då *s*) och dels vilken av alla miljarder bönder här det var som hade gjort småbalshösilage i år. (Storbals finns massor).

Problemet är då att jag har NOLL koll på analys, bönderna här vet inte ens hur man stavar till analys. och jag kan ju analysera själv, men jag kan ju inte gärna skena runt och förstöra 5 balar för att få en analys. OCh jag vill inte fodra innan jag har analys. Moment 22...

men som sagt, ska ringa honom och fråga, så kanske jag får rätt på den som gör småbalshösilage här, och har man tur så har han kvar. Har man ännu mer tur ska han ha ett rimligt pris. Har man en extrem tur har han analyserat ;)

*minns den vintern jag hade superhösilage för 1.25 kr/kg =)*
 
nä, förstår det! Det finns ingen chans att köpa lite av det där höt, så du kan ge fölis sånt hö på kvällen, och av de andras hö i hagen eller så? (lite av varje)
 
Oj vad dyrt hösilage pris. Ja, visserligen var det bra värden. Men mina värden var ju nästan en kvot på 6 på iaf. Och jag ger bara 1.35 kr/kg med trp. Visserligen storbal men det minsta ligger på 320 kg.
Kanske något för någon? Maila om någon vill köpa för jag vet att han kvar. I södermanland. Men han åker även till Stockholm vet jag. :D
 
Jag betalar bara 1 kr/kg för mitt hösilage....
Det är inte analyserat, men det ska göras och eftersom det är taget en vecka innan midsommar, vet jag att värdena kommer att vara bra.
Förra året hade de analys och hade då 66 g SmRP/kg foder och hösilaget i år är taget vid samma tidpunkt som förra året så....
Jag tycker det är ett himla pris för grovfoder ni får betala uppåt landet!

Mvh / Linda
 
Svar till alla:

Ang grovfoderpriset: Det där är alltså dyrt för att vara häruppe med. Iofs är det småbalshösilage som ju är dyrare än storbal, och det är väldigt bra värden.

Men köper du direkt av bonde sjunker priset rejält. Tyvärr är bönderna dåliga på att analysera, så jag har letat redan analyserat.

Mitt hö ger jag 1 kr/kg för, hemkört och avlastat. 53 gr SRP och 7.7 MJ =)

Lydia - nej, Vision är TOKIG i hösilage, han äääälskar det. Tar jag in en hösilagebal i stallet utan att ge honom går han ut i matstrejk direkt. Samma sak om han bara få något kg hösilage, då äter han det och vägrar röra höet.

Dessutom så vill jag ju inte köpa in mer hö om det ska fortsätta vara misslyckade balar. Och jag vet ju inte om han lyckades klanta sig med hela den skörden eller ej...*sucka*

Men som sagt, ska prata med min höbonde imorgon om vad han tror gått fel, och vem det var häruppe som sålde småbalshösilage.

Och, jag kan ju tyvärr inte köpa hösilage med mindre kvot än 7, eller för lågt SRP. Fölis orkar inte äta hur mycket hösilage som helst, så det måste ligga högt per kg foder (och i TS).
 
Mitt hösilage ligger ju på en kvot på 5,65 och jag har ju också ett föl (halvblod). Men tror nog att det räcker ändå. :confused: :smirk: Tror du inte det?
 
Määäh typiskt att hitta sånt superhösilage när man ändå inte har möjlighet att köpa det :mad:

Här i stallet där jag har min häst säljer de sitt egna hösilage för bara 1,25 kr kilot och då ingår analys (har dock inte kommit ännu men de brukar lyckas bra med hösilaget). MEN min skrutthäst är ju inte vaccinerad så jag kan inte fodra med det ändå. Köper istället hö för 1,50-2:- kilot i grannbyn. Så kan det vara ibland :D
 
17 g Mg??? 1,7 får jag hoppas att du menade. :smirk:

Men vad synd att det var så dyrt!! Du får la leta vidare då.. :crazy:
 
Jag vaccinerar faktiskt inte. Men ser till att ha TS över 60% när jag ger hösilage, för att minska risken för botulism.

Att jag inte vaccinerar är för att jag inte vill/har råd att betala för 5 doser vid varje vacctillfälle när jag bara behöver två. (nu ger jag iofs hö, men jag gav hösilage förr)
 
Fast det är väl ingen garanti? Jag vet inte, min häst har ätit detta hösilage i många år innan jag köpte henne, aldrig vaccinerats men jag skulle aldrig förlåta mig själv OM hon fick botulism, när jag faktiskt kunnat undvika det..

Men hon tycker allt det är smaskigt, men jag har inte råd/möjlighet att vaccinera henne just nu. Bättre vänta tills fler i stallet ska vaccinera så kan man göra det ihop så det blir billigare.
 

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har precis fått reda på analysen för mitt tänkta hö. Nu innan jag bokar upp mig på detta vill jag först vara säker på att detta...
Svar
12
· Visningar
1 376
Senast: Jessica
·
V
Foder & Strö Vad tycks om det här hösilaget? Och hur ska man räkna på mineralerna när hästen står på fri tillgång nu igen? Är så snurrig, har glömt...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: majola
·
L
Foder & Strö Äntligen kom analysen från leverantören *pust* Och värdena var mycket sämre än vad vi trodde :crazy: Hösilage, första skörden, tagits...
Svar
18
· Visningar
1 030
Senast: Liselott84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp