Jobb där man rör på sig

Jag har flera års universitetsutbildning i miljö bakom mig, men har också en kollega som inte ens har gått ut gymnasiet. Det är inget krav på utbildning för reningsverk eller vattenverk, men ja den där på distans är bra. Jag gick min i Ludvika men hann inte gå färdigt innan jag fick anställning. Utbildningen är inte krävande, jag hade en annan heltidstjänst vid sidan av studierna.

Jag skulle ha satsat på vattenverk istället och sluppit ha studielån :angel:
 
Den ska man väl få via sin arbetsplats kan jag tycka? Det är galet många som måste vara certifierade väldigt snart så jag gissar att det blir svårt att ha certifiering som krav INNAN anställning än.

Ja det får man, men med tanke på hur svårt det varit på vår arbetsplats att få folk att klara examinationen så kan jag tänka mig att arbetsgivare inte chansar och anställer nån som de inte vet håller måttet. Har man en formell utbildning har man redan läst det där, så för mig tex var det repition. Men för viss av de som kommit in utan utbildning och lärts upp på plats, tog det minst ett halvår och 2-3 omprov för att klara sig. Med tanke på att det blir kravställt så är det ju inte så kul för en arbetsgivare att stå med en personalstab som inte får utföra det jobb som var tänkt...
 
Lite OT kanske? Men TS ville ju delvis byta jobb för att hen inte trivs på sitt nuvarande och jag funderar på om det finns NÅN som trivs som parkeringsvakt? Det måste ju vara ett av de sämsta jobben i landet och då enbart på grund av fyfan vad skit man läre få ta dagligen av människor som inte fattar att du bara gör ditt jobb och inte är ute efter att personligen sätta dit folk..

Jag vill jobba som parkeringsvakt 😍
Det är mitt önskejobb om jag skulle sluta som tågvärd 😁
 
Fårklippare. Är man bra på jobbet så är inkomsten ca 400 kr/h (F-skatt då, så inkl moms...) och det finns hur mycket jobb som helst. Få yrken är mer fysiskt krävande, så det är ju verkligen inte stillasittande :D Krävs typ en helgkurs och en liten startinvestering i utrustning.

 
Fårklippare. Är man bra på jobbet så är inkomsten ca 400 kr/h (F-skatt då, så inkl moms...) och det finns hur mycket jobb som helst. Få yrken är mer fysiskt krävande, så det är ju verkligen inte stillasittande :D Krävs typ en helgkurs och en liten startinvestering i utrustning.

Har du nåt exempel på vart man kan utbilda sig till det? Funderar om man skulle ha det som en back-up plan, men inte hittat var man kan utbilda sig till det. Har redan en erfarenhet av får men inte själva klippningen utöver att jag sett på när fårklipparen klippt :angel:
 
Fårklippare. Är man bra på jobbet så är inkomsten ca 400 kr/h (F-skatt då, så inkl moms...) och det finns hur mycket jobb som helst. Få yrken är mer fysiskt krävande, så det är ju verkligen inte stillasittande :D Krävs typ en helgkurs och en liten startinvestering i utrustning.

Är det inte svårt att ha det som enda huvudförsörjning? Tänker på att det är väldigt sässongsbundet.
 
TS efterfågade ett rörligt jobb som inte kräver utbildning. Så jag svarade bara på frågan. Sen får ju TS själv göra en värdering av de förslag hen får det är ju inte upp till någon annan att bestämma vad TS ska tycka eller tänka om de olika förslagen.
Men lugna dig jag har väl inte försökt säga åt någon vad de ska tycka? Det är ju dock ett diskussionsforum så är du så allergisk mot att någon annan än TS svarar på det du skriver kanske du ska skicka ett PM istället.
Jag vill jobba som parkeringsvakt 😍
Det är mitt önskejobb om jag skulle sluta som tågvärd 😁
Erkänn att du vill sätta dit folk :D

Skämt åsido! Nyfiken på vad det är med yrket som lockar? :)
 
Men lugna dig jag har väl inte försökt säga åt någon vad de ska tycka? Det är ju dock ett diskussionsforum så är du så allergisk mot att någon annan än TS svarar på det du skriver kanske du ska skicka ett PM istället.

Erkänn att du vill sätta dit folk :D

Skämt åsido! Nyfiken på vad det är med yrket som lockar? :)

Vem vill inte sätta dit folk 🤷

Jag gillar att jobba själv, det är ganska fritt, jag jobbar gärna konstiga tider, har inga problem att ta skit från folk 😁
 
Har du nåt exempel på vart man kan utbilda sig till det? Funderar om man skulle ha det som en back-up plan, men inte hittat var man kan utbilda sig till det. Har redan en erfarenhet av får men inte själva klippningen utöver att jag sett på när fårklipparen klippt :angel:
Fårklipparförbundet har kurser
 
I Sverige? Jag vet bara att jag läst att den svenska ullen i princip inte används. Men jag kanske har missuppfattat.
Ullen används inte i speciellt hög utsträckning, men alla får måste klippas! En eller helst två gånger om året. Vi har många hundra tusen får i landet.


Det är skriande brist på fårklippare. Jag får fortfarande hjärtklappning och handsvett av att höra mobilen ringa efter att ha jobbat med fårklippningi några år. Aldrig varit så överöst med jobb som då.
 
@Migo det vore nåt :D
Men känns som jag måste träna rätt bra innan jag ger mig på något sådant, annars ger väl kroppen upp totalt :rofl:
Jag har varit med in action och sett det så det är ju rätt häftigt! Men just då fick vi strömavbrott och stackaren fick fortsätta för hand 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
724
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 796
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
855
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 804
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp