Jobb + hundar = ?

G

Ginger

Jag blir snart av med mitt jobb, och det är hög tid att fundera på vad jag ska göra nu... Jag är för överkvalificerad för mitt nuvarande jobb, så de ska anställa någon billigare :crazy:. Jag har högskoleutbildning inom ett område där det är i stort sett noll efterfrågan, och bor dessutom i en liten stad. Ska jag söka jobb på Stora Företaget, vilket är rätt med tanke på min utbildning men innebär 7-16 varje dag och att jag därmed måste hitta en dagmatte som kan ta hand om hundarna heltid varje dag. Det känns inte bra (och är dessutom snudd på omöjligt).

Någon som kan ge tips på vad kan man jobba med som går att kombinera med att ha hund? Jag vill ju ha kvar mina hundar :( Drömmen vore att kunna ha dem med på jobbet. Jag kan inte ha tunga jobb pga dålig rygg och axlar. Telefonförsäljare blir jag definitivt inte *kräksmiley* Allra helst skulle jag vilja jobba med hund, men det enda jag kommer på är polis och militär, och det känns inte direkt aktuellt ;)
 
Är personlig assistent och flera arbetsplatser (=gruppbostäder, eller privata hem)tillåter hundar på jobbet. Det kan tillockmed ses som en tillgång. Dessutom finns det möjligheter till deltidsarbete och nattarbete. Jag har själv sagt upp mig på min orts "stora fabrik" pga tre hundar varav en mådde dåligt av för lång tid ensam hemma. Utbildade mig därefter till personlig assistent men är nu mammaledig. Vissa kommuner och bemanningsföretag ser mer till personlig lämplighet än utbildning så om jobbet verkar intressant för dig finns det möjligheter.
 
Tack för tipset! Tyvärr tror jag inte mina hundar skulle gå att ha med på ett sådant jobb, möjligtvis den yngre men den äldre är ganska speciell... Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte heller att jag är lämpad för det :crazy: Jag sökte dock en variant av personlig assistent för ett tag sedan, men fick inte jobbet då det dök upp en billigare person :( Nu låter det som jag kräver jättesummor, vilket inte stämmer, men mer än 7000/månaden som han uppgav vill jag nog ha...

Egentligen vill jag ju jobba med det jag är utbildad till, vem vill slänga bort fem år, men det enda stället här i stan jag kommer på innebär 7-16 alla dagar i veckan vilket känns trist. Jag är inte den typen som glatt lämnar hundarna hemma 9 timmar om dagen och idag fick jag dessutom veta att min BRA (för en gångs skull) dagmatte måste sluta :cry: (hon måste ju också jobba för att försörja sig...)

Någon som har ett jättebra starta-eget-tips som de inte behöver? :angel:
 
Oj, jag kan komma på massor av "hemmajobb" eller jobb där man inte behöver vara på jobbet.

1. Doktorera. Du får fortsätta inom det du har studerat till, samtidigt som du kan sitta hemma och fila på avhandlingen med vovvarna i knät (det gör jag!)

2. Hunddagis. Om du har plats och kunskap. Bättre än att vara dagmamma!!!

3. Hundmassör. Måste ju finnas kurser. Kan kanske kombineras med hästmassör om du även är intresserade av sådana.

4. Ridlärare (om du har sådant intresse). Det har jag gjort - fast hundarna gillade inte att det sprang omkring en massa barn som ville krama dem hela tiden.

5. Telefonförsäljare. Men det var kanske var det som var *kräksmiley*? (själv avskyr jag företeelsen tel.försäljare)

6. Sömmerska? Sy hundtäcken, gör hundhalsband, vojlockar till häst osv. som du säljer till affärer.

7. Kafé. Har jag tänkt på: Det ska bara vara hembakade kakor, bullar, bröd osv. Men frågan är om man får ha hund i sådana lokaler även om man själv äger stället :confused:

8. Hundcafé!!! Det finns faktiskt ett någonstans i Sverige och det är jättepoppis! Man fikar och tar med sig hunden: Till hunden beställer man in en skål vatten och märgben eller dyl. läckerheter. Här kan du ju även sälja dina hemmasydda hundtäcken och halsband (om du syr dvs.).

9. Flytta till en annan stad m. bättre arbetsmarknad?

Ja, det var allt jag kunde komma på. Det är lite svårt när man inte vet vad du är intresserad av, utöver hund alltså.

Lycka till! Se din förändrade arbetssituation som möjligheten att prova på något nytt som du är intresserad av.
 
Tack för alla jättebra tips!
Doktorera har jag funderat på, jag vet till och med vilket ämne jag skulle vilja fördjupa mig i - har nästan titeln på avhandlingen klar :D Tyvärr har jag flyttat låångt från mitt universitet, men universitetet i närheten kanske är intresserat. Kanske skulle kolla upp det :cool:

Hunddagis finns det ett stort behov av, men jag vet inte om jag vågar öppna ett själv... Hjälp vad gör man om hundarna slåss :eek: :p Och så behöva stå ut med andras ouppfostrade jyckar ;)

Hundmassör vet jag för lite om, t.ex. om det finns tillräcklig efterfrågan i denna lilla stad.

Ridlärare finns det massor av, och mina kunskaper är små ;)

Telefonförsäljare - jo det var kräksmileyn :p Jag aavskyr dem och har telefonskräck :(

Sömmerska - hihi, kom och kolla på mina hundtäcken :o

Hundcafé. Min äldsta hund skulle få utbrott varje gång det kom in en hanhund, och min yngsta skulle äta upp alla kakor och riva stället av glädje när det kom in en snäll hund :D Men det är en kul idé, ska spara den :)

Flytta är inte aktuellt, då min sambo har ett bra jobb här och vi har nytt hus. Dessutom ser det inte mycket bättre ut på andra ställen tyvärr :crazy:

Jag försöker dock precis som du skriver se möjligheten att pröva något nytt och utvecklas, ibland går det bra och ibland sämre... Ibland behöver man lite peppning och idéer :)
 
Hunddagis är en strålande ide.
Jag har öppnat ett kattpensionat för att inte behöva jobba heltid borta det har varit tungt att komma i gång och jag har lagt massa pengar på reklam. Men nu äntligen har det börjat ge utdelning och kunderna ringer utan att jag behöver annonsera hela tiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 159
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 083
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp