Jobb i Australien

M

Medea

Jag är inställd på att åka till Australien i höst och vill gärna jobba med hästar där. Någon som vet någon sida man kan leta jobb på? I Ridsport och här på buke finns det ju oftast bara jobb i Europa.

Någon som varit down under och jobbat som har några tips att dela med sig av??

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Låter som ett trevligt beslut! Jag har varit i Australien ett år på working holiday visum, kom hem i augusti. Jobbade inte med hästar men besökte en del stall och fick en del hästkontakter.

Antar att du också har skaffat working holiday visum, annars är det ej tillåtet att arbeta i landet och du riskerar att bli hemskickad. För mer info, se MyPlanet (tror ej man får ange länkar till andra hemsidor på detta forum men om du söker på nätet hittar du säkert).

En sida att kika på är Stablemate. Där utannonseras hästjobb. I Australien är galoppsporten väldigt stor så det kanske kan vara lättast att hitta jobb i den branchen, men jag vet ej säkert. Som vanligt med hästjobb verkar hårt arbete och dåligt betalt gälla.

Om du vill arbeta mot mat och husrum samtidigt som du har chans att se dig om i landet kan wwoof-ing vara ett alternativ. Man kan då arbeta kortare eller längre perioder på olika farmer. Det kan vara bla turridning, boskapsskötsel till häst, etc. Allt har givetvis inte med hästar att göra men man kan ju se till att välja sådana ställen. Sök på tex wwoof + australia så borde du hitta rätt.

Hästar tycks det krylla av i landet. Victoria tex är en väldigt hästtät stat. Tack vare det milda klimatet och att folk ofta tycks ha enorma ägor kan de ha massor av hästar som mest går och skrotar och producerar sig. Jag besökte bla ett stuteri med ca 150 shettisar och kanske 50 andra ponnyer, och ett annat med ca 120 araber, shettisar, fullblod, mm. Hästarna går ju ofta ute dygnet runt året om så bara det ger en hel del mindra arbetsbörda.

Hur som helst, lycka till med arbetssökandet och hör gärna av dig med frågor så ska jag se om jag kan ge mer tips och råd. Jag reste runt hela landet (utom Tasmanien) och tvärs genom centralaustralien också. Har lite hästkontakter i olika delar av landet men kanske inga som har möjlighet att anställa någon men kanske någon av dem kan komma med fler tips...

Mvh Johanna
 
Jättetack för ditt utförliga svar! :bow: :bow:

Ska skaffa working holiday visa, men problemet med det är ju att man bara får jobba tre månader på ett och samma ställe och sen måste man söka sig vidare. Hur gjorde du med det? Har de hård koll...?

Galoppstall låter väldigt kul för jag har aldrig varit i kontakt med det innan, men jag vill gärna rida en del också och mina 177 cm lär de väl inte släppa upp på en galoppör... :crazy:

Nu ska jag leta runt en massa på internet och kommer säkert återkomma med frågor.

Tack igen!

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Halloj,
kul att man var till lite hjälp! Working holiday visumet är verkligen toppen! jo, man får bara jobba 3 månader hos samma arbetsgivare men hur bra koll de har vet jag inte. Tror inte de har koll alls egentligen, det var så för mig att de flesta inte ens kollade att jag verkligen hade rätt visum (dvs rätt att jobba) när jag sökte och fick jobb. Man måste däremot skaffa tax file number, dvs någon slags registrering hos typ skattemyndigheten, för att få arbeta. Vi gjorde det första veckan, ganska enkelt men man behöver en (åtminstone tillfällig) adress för att få det sänt till sig. Man måste alltid uppge detta nr på anställningsbevis etc. Kanske skulle de med hjälp av detta nr kunna se att du har jobbat längre hos en arbetsgivare men frågan är när de tittar på detta och om de gör det och om de bryr sig. Jag träffade på (bara engelsmän tror jag) folk som hade jobbat längre än 3 månader på ett ställe och inget tycktes hända. Vet dock ej följderna om man blir upptäckt. Sen finns ju alltid svartjobb (ibland tex fruktplockning, dock ej alla sådana jobb) och då spelar det ju ingen roll. Vi fick som svar av en arbetsförmedlare för backpackers att om man blev upptäckt med att jobba svart skulle man inte bli hemskickad men säkert ålagd att betala skatt i efterhand. Vet ej om detta stämmer...

Så du vill jobba mer än 3 månader på ett ställe... Kanske kan du annars varva med att jobba 3 månader på ett ställe och 3 på annat... Säkert kan man få tips och rekommendationer av dem man jobbar hos. Glöm inte att resa runt, se landet, turista och ha skoj. Glöm inte att Australiehn är så mycket mer än bara östkusten. Outback är genuin och västkusten är underbar. Hästtätast tycks dock tex Victoria och området kring Sydney vara. Mycket galopp i lilla stan Scone någon timme norr om Sydney.

Om du är en riktigt duktig ryttare så verkar många efterlysa det. De har ju inte riktigt samma tradition i Australien som vi i Europa. Där är hästen fortfarande ett arbetsredskap hos många. Jag har för mig en del på Stablemate sökte ryttare att hjälpa till att rida o ev tävla tävlingshästar, men det var länge sen jag kollade.

Lycka till!
 
Hej
har jobbar på arabstuteri i Austalien för ett par år sedan. Jobbade svart, fungerade bara bra för mig. Hårt jobb och inte så fantastiskt bra betalt men mat och husrum ingick.Jag har flera stuterier att rekomendera ifall du är intresserad.
/Marie
/ marie_nordin@hotmail.com
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 943
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 635
Senast: BernT
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: valy
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp