Jobb i stall..

ponilover

Trådstartare
tror jag postar tråden rätt, annars är det fritt fram att flytta på den.. :)

Jag skrev för ett tag sedan att jag var trött på allt vad min stad innebar och därför tog jag faktiskt tag i saken och lade ut en annons där jag sökte jobb i stall med hästar. Fick en del svar och var iväg och hälsade på på ena gården för någon dag sedan. Allt lät otroligt bra och dom lovade guld och gröna hagar.. :D

Personerna på stället var underbara och det var ett stort stall med topphästar och flera kändisar som var där och red och även ryttare från landslaget som var där och höll i träningar. Jag skulle få boende inkl el och stallplats inkl torv och hö.

Deras krav var att man skulle ha bil och körkort. Vilket jag har.
Jag skulle även få hjälp med min häst när tid fanns, lektioner från stallägaren.

Utöver detta så skulle jag få 4000kr i handen. svart. Detta ska alltså räcka till skoning, vaccinering, foder, försäkring och annat kring min häst. Men även bilförsäkring, bensin, bilskatt, telefonräkning och mat för min del. Eftersom bil var ett krav så är den fasta kostnaden för bilen 600kr i månaden exkl. bensin. Dom bodde avsides och det kommer gå åt en hel del pengar i bensin för att köra dom sträckor som krävs för tillexempel att handla mat.

Jag försvarade mig och sa att jag jobbar inte svart, ska jag anställas så är det med avtal och lön enligt kollektivavtal. Vill ju inte heller riskera att helt plötsligt bli uppsagd och utsparkad och inte ha någonstans att ta vägen med häst och allt. Vill heller inte jobba i stall med över 40 hästar där jag går oförsäkrad då vad som helst kan hända i varje steg jag tar.. Jag skulle dessutom jobba mellan 60-70 timmar I VECKAN..
Fick då som svar tillbaka: "du passar nog inte så bra här som vi från början trodde".
Ska tillägga att vi hade väldigt roligt och trevligt när jag var där och hälsade på och det kändes som om vi hade känt varandra i flera år..

Har kikat runt på andra annonser och för det mesta så är det ett rum, box och 800kr i veckan som erbjuds. HUR SKA MAN KLARA SIG PÅ DET?
Finns det INGA stall som anställer med vit lön? Inga som gör enligt reglerna?
Tycker att det är dags att ändra på dessa villkor och få ett slut på slaveriarbetena inom häst och stalljobben..
 
Sv: Jobb i stall..

Det försiggår en massa fuffens i våra så kallade "kändisstall". :)

Jag skulle t.ex aldrig skicka min häst på utbildning hos någon. Det som händer bakom stängda dörrar är katastrofalt.
 
Sv: Jobb i stall..

Jag har fått stalljobb med vit lön. Ska man ta ett svart stalljobb ska du i sådana fall skicka in papper tillsammans med arbetsgivaren om att du har praktik där en viss period.
 
Sv: Jobb i stall..

Skulle tro att det är mer vita jobb hos trav- och galoppstall, har du prövat med sånna?
 
Sv: Jobb i stall..

Har man ingen utbildning eller bra meriter så finns det få som vill anställa, tyvärr.
Som någon skrev kan man skicka in att man gör praktik.

Till Farle: vad som händer bakom stängda dörrar är inte "katastrofalt" för hästen, snarare arbetshållanderna för "stalltjejerna"/svartarbetarna. ;)
 
Sv: Jobb i stall..

Har 3års gymnasieutbildning där jag utbildades för att bli hästskötare men det hände en olycka och jag var tvungen att vara sjukskriven en tid och missade då själva examen. Men har tappskokompetens. Efter skolan så har jag haft praktik 2 år hos en välkänd unghästutbildare. Så att jag skulle vara utan utbildning och meriter grundas inte detta på. Men förstår vad du menar.

Håller däremot med dig om att det oftast inte är katastrofalt för hästarna (även om det förekommer på vissa ställen), värst är det för slavarna som driver runt i stallena och jobbar mer än gärna för lön som är sämre än en bärplockares.
 
Sv: Jobb i stall..

Har man ingen utbildning eller bra meriter så finns det få som vill anställa, tyvärr.
Som någon skrev kan man skicka in att man gör praktik.

Till Farle: vad som händer bakom stängda dörrar är inte "katastrofalt" för hästen, snarare arbetshållanderna för "stalltjejerna"/svartarbetarna. ;)

Men som hästskötare räcker utbildningen som TS alldeles utmärkt. Det går inte att försvara att NÅGON oavsett utbildning ska jobba för 4000:- svart i månaden. Dessutom oförsäkrad i en förhållandevis farlig bransch.

...och jo, det kan vara fullständigt katastrofalt för hästarna hos de kända namnen. Tex provjobbade jag hos en av våra landslagsryttare. När hästarna skulle longeras gjordes det med dom inspända med nosen i bringa. Tänk Power and Paint-skandalen. Horribelt.

TS. gissar att det var en stor anläggning utanför Sthlm som börjar på S du var hos? Såg att de sökte hästskötare på fejan men anade att de inte betalar.
 
Sv: Jobb i stall..

Det stället är faktiskt ett av de få som betalar vit lön. Sedan att lönen är långt ifrån kollektivavtal är en annan femma. Och att de ändå inte alltid betalar och är satt i blockad av Kommunal.

Jag älskar o läsa platsannonser på hästsidor.
"Söker energisk och arbetsvillig som inte är rädd för att ta i, vet vad hårt jobb är etc etc. Lön husrum och mat."

Eller som den stora anläggningen som annonserar med att det betalar ut en av de bästa lönerna i branschen.
6 dagars veckor, 9 timmars dagar och 14.000.- Före skatt.

Branschen behöver städas något så fruktansvärt.
 
Sv: Jobb i stall..

Ah tack! Är ju skamligt att de inte sköter utbetalningen, och är lönen då dessutom under 14.000:- så är det inte många kronor över i månaden...

Btw, visst borde man egentligen få lov att skriva ut vilket ställe det gäller? Eller hur bryter det mot forumreglerna?
 
Sv: Jobb i stall..

Anade det...

Ni som jobbat i stall får hemskt gärna skicka PM om vad ni fått betalt och vem det var hos:). Och TS snälla hör av dig och berätta var du var. Tror jag vet, men vill gärna ha det bekräftat (var nästan själv på väg att lämna mitt liv för det jobbet:p).
 
Sv: Jobb i stall..

Men som hästskötare räcker utbildningen som TS alldeles utmärkt. Det går inte att försvara att NÅGON oavsett utbildning ska jobba för 4000:- svart i månaden. Dessutom oförsäkrad i en förhållandevis farlig bransch.

...och jo, det kan vara fullständigt katastrofalt för hästarna hos de kända namnen. Tex provjobbade jag hos en av våra landslagsryttare. När hästarna skulle longeras gjordes det med dom inspända med nosen i bringa. Tänk Power and Paint-skandalen. Horribelt.

TS. gissar att det var en stor anläggning utanför Sthlm som börjar på S du var hos? Såg att de sökte hästskötare på fejan men anade att de inte betalar.

Räknar man på det så är ju faktiskt 4000kr svart i handen bra mycket mer i vit lön, skatt etc och ha boendet ochstallplats betalt gör ju att 4000kr över är rätt bra. Många med vit lön har ju inte ens så mycket över efter allt är betalt.

Att säga att man inte klarar sig på den summan är ju fel!

Sedan är det ju inte rätt att betala svartlöner eller oskäliga arbetstider!
 
Sv: Jobb i stall..

Räknar man på det så är ju faktiskt 4000kr svart i handen bra mycket mer i vit lön, skatt etc och ha boendet ochstallplats betalt gör ju att 4000kr över är rätt bra. Många med vit lön har ju inte ens så mycket över efter allt är betalt.

Att säga att man inte klarar sig på den summan är ju fel!

Sedan är det ju inte rätt att betala svartlöner eller oskäliga arbetstider!

4000 "över"?
Om man gör en snabb kalkyl. Kan så klart variera
1500:- mat
600:- hovis
400:- försäkring
600:- bil
+ 500 (?) Bensin

Det lämnar 400 till räkningar, jag hade inte ens haft råd med min telefon.
Tur i oturen att den som får jobbet inte har tid eller ork med nöjen. Ironi..
 
Sv: Jobb i stall..

Räknar man på det så är ju faktiskt 4000kr svart i handen bra mycket mer i vit lön, skatt etc och ha boendet ochstallplats betalt gör ju att 4000kr över är rätt bra. Många med vit lön har ju inte ens så mycket över efter allt är betalt.

Att säga att man inte klarar sig på den summan är ju fel!

Sedan är det ju inte rätt att betala svartlöner eller oskäliga arbetstider!

Fast nu handlar det inte om att "ha över när allt är betalt". På dessa 4.000:- SKA allt betalas. Det må ju också vara hänt att ha ut 4.000:- om det är skäligt i jämförelse med antalet timmar man jobbar. Men låt oss säga att häskötaren jobbar 60 h/v och vi räknar med 6.000:- för att stallplatsen skulle motsvara 2.000:- blir det på en fyraveckorsmånad 25:-/h. Är det verkligen vad vi kan kalla rimligt?

OM det är en vit låg lön hade hästskötaren åtminstone fått pensionspoäng, sjukförsäkring, kunnat vara med i a-kassa osv osv.
 
Sv: Jobb i stall..

Jobbar själv deltid i ett stall, helt vitt och med normala arbetstider. Visserligen bara deltid, och som inhoppare, men arbetsgivaren skulle aldrig drömma om att inte hålla sig inom ramarna!:love:
 
Sv: Jobb i stall..

Ridskolor med kommunala verksamhetsbidrag följer enligt min erfarenhet kommunals avtal vad gäller lön och arbetstider. Kanske inte lika "flashigt" som att jobba hos en kändis och det är inte säkert att man kan (eller vill) ha sin häst där.
 
Sv: Jobb i stall..

Fast nu handlar det inte om att "ha över när allt är betalt". På dessa 4.000:- SKA allt betalas. Det må ju också vara hänt att ha ut 4.000:- om det är skäligt i jämförelse med antalet timmar man jobbar. Men låt oss säga att häskötaren jobbar 60 h/v och vi räknar med 6.000:- för att stallplatsen skulle motsvara 2.000:- blir det på en fyraveckorsmånad 25:-/h. Är det verkligen vad vi kan kalla rimligt?

OM det är en vit låg lön hade hästskötaren åtminstone fått pensionspoäng, sjukförsäkring, kunnat vara med i a-kassa osv osv.

Du glömmer ju boendet! Vi betalar i snitt 6000kr för vårt boende
 
Sv: Jobb i stall..

4000 "över"?
Om man gör en snabb kalkyl. Kan så klart variera
1500:- mat
600:- hovis
400:- försäkring
600:- bil
+ 500 (?) Bensin

Det lämnar 400 till räkningar, jag hade inte ens haft råd med min telefon.
Tur i oturen att den som får jobbet inte har tid eller ork med nöjen. Ironi..

När allt med boendet är betalt så finns det många som faktiskt inte har mer över till annat.
 
Sv: Jobb i stall..

Nä skulle inte ha några problem med att jobba på en ridskola eller liknande men här i närheten var det ingen som behövde hjälp och om jag ska jobba i någon annan stad så är det prio att boende finns på gården och stallplats! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 288
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 530
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 752
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp