Bukefalos 28 år!

Jobb & julschema?

Surrealistiskt

Trådstartare
Jag jobbar i en affär en vardagskväll och en helgdag varannan vecka. Jag har fyra timmar per vecka i kontraktet så åtta timmar varannan vecka.

Under jul blir det väldigt mycket att göra i butiken, och min chef har schemalagt mig mer än normalt. Förra året frågade hon när jag kunde jobba mer men inte i år, så jag trodde inte det behövdes mer personal. Saken är den att jag inte kan de passen hon har schemalagt mig extra eftersom jag har väldigt mycket i skolan veckorna innan jul och sedan åker jag hem för att fira jul. Vi har rullande schema så räknade ut att det inte var min jobbvecka innan jag bokade biljetten.

Det känns inget bra det här :( Vi är få personal och känns som att jag sätter andra i skiten. Hur ska jag lägga fram det? Tycker ni att det är fel av mig att säga emot angående de här extra schemalagda passen?
 
Självklart tycker jag inte att chefen kan avvika från ditt ordinarie schema utan att ha en dialog med dig om det först! Och att ni är dåligt bemannade är inte ditt ansvar.
Säg som det är till chefen, att du inte har möjlighet att avvika från ordinarie tider, att du har fullt upp i skolan som måste prioriteras och att du redan bokat biljetter över julen, du trodde helt enkelt inte att det fanns behov av mer personal och det är inget du kan göra något åt nu.
Stå på dig, för självklart ska chefen fråga om du kan jobba utöver ordinarie tider och inte kallt räkna med att du ställer upp :)
 
Samtidigt ser jag att den anställde har ett ansvar i att meddela förmannen ifall det är vissa dagar man önskar vara ledig. Under julhelgerna fungerar inte alltid de rullande schemat.
 
@em-pirre Ja det är vad jag oxå tänker. Kanske borde sagt något eller frågat innan. Har bokat ombokningsbar biljett så det är inte hela världen men jag har skilda föräldrar och firar alltid jul med den ena dagen innan julafton så jag vill ju helst vara ledig då ändå. Trodde inte chefen skulle schemalägga mig dagtid en vardag för det har aldrig hänt förut, hon vet att jag har skola och har min familj i en annan stad.

Men samtidigt har hon lagt mig på så många timmar att det motsvarar en 70% tjänst istället för en 10% som jag har i vanliga fall. Oavsett hur hon skulle schemalägga mig så kvarstår faktum att jag inte har tid att arbeta så många timmar. Men vet inte hur jag ska lägga fram det nu när schemat redan är satt.
 
@em-pirre Jag skulle snarare se de som att det är förmannens ansvar att fråga om man kan jobba extra under storhelger, speciellt om man är anställd på så pass få timmar som TS. Om det inte går att följa det rullande schemat så ska väl det också informeras om innan schemat läggs så att de anställda kan planera.
Är det dessutom extra pass utöver ordinarie arbetstid så ska den anställde absolut frågas först!

@Surrealistiskt Säg till chefen som det är. Du trodde inte du skulle jobba iom att det inte var din vecka så nu har du planer och kan tyvärr inte.
 
Om du har kontrakt på fyra timmar per vecka och inte får någon info om att det kommer behövas extrapersonal så tycker jag inte att du har någon skyldighet i det läget. Förklara att du är verkligen ledsen men att du bara vill jobba enligt schemat, du hinner helt enkelt inte gå upp så pass mycket i tid.
 
Det är verkligen inte fel att säga emot om passen! Chefen måste ju såklart fråga först eller åtminstone erbjuda ett schema som du kan tacka ja/nej till. Så har vi iallafall med extrapersonal (som bara jobbar t.ex helger) och då ringer man eller smsar och frågar om de vill ha passen/ta någon annans tjänst. Man kan ju inte bara skriva upp och sen tro att personen ska jobba.:crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 482
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 506
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 382
Senast: Soapbubble
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 123
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp