Jobb (lång tråd)

pepp

Trådstartare
Visste inte vad jag skulle lägga för vettig rubrik.

Gäller städbranschen.

Ska försöka göra det kort O_o
Jobbat åt samma företag (A) i 14 år, varit inhyrd till annat företag (B) i 5 år.

B har nu sagt upp avtalet med A så jag får gå om 1.5 vecka.
Allt har funkat jättebra på företag B, inget missnöje nånstans.

Har sagt till A att jag inte kan köra runt hela stan igen då jag kör pappas bil (äger ingen egen och vill inte äga, pappa vill inte att ännu en bil ska bli förstörd)

Att jag gärna tar större ställen i stan då jag bor där och lätt kan promenera in.

På detta skrev en kollega idag att hen blivit varslad (varit lika många år som jag)
Men att folk som varit kortare tid än hen får vara kvar.
Får de göra såhär?

Kollegan vill hemskt gärna vara kvar på företaget och kan tänka sig köra runt som hen gör nu.

Jag har varit i kontakt med min arbetsledare och funderar eventuellt på att ta min kollegas varsel för att stämpla och aktivt söka nytt jobb.

Har som det ser ut nu 3 månaders uppsägningstid, min arbetsledare trodde dock att de kunde lova mig 1 månad istället.

Att jag isåfall stannar kvar i sommar och samtidigt söker nytt.
(Pappa kunde gå med på en kortare tid med bilen)

Så rörigt inlägg. Känner mig så rörig i huvudet.

Hur hade ni gjort i min sits?
Har aldrig varit arbetslös, aldrig gått på en riktig arbetsintervju... känner mig ärligt talat livrädd.
 
Har ni någon facklig representant? Det beror lite på vad ni har för avtal och hur anställningarna ser ut, men om alla är tillsvidare så borde de som är "sist in" åka först om de behöver varsla folk på grund av arbetsbrist.

Vet inte riktigt, jag är inte med i facket :o (kollegan är)

Både hen och jag är fast anställda sen länge.
Hen försökte kontakta facket idag, utan resultat, ska försöka igen imorgon.

Jag är konstigt nog inte varslad, jag som står utan ställen att städa.. fattar ingenting.
Har alltid också hört "sist in - först ut"
 
Vet inte riktigt, jag är inte med i facket :o (kollegan är)

Både hen och jag är fast anställda sen länge.
Hen försökte kontakta facket idag, utan resultat, ska försöka igen imorgon.

Jag är konstigt nog inte varslad, jag som står utan ställen att städa.. fattar ingenting.
Har alltid också hört "sist in - först ut"

Fast det kan ligga annat bakom med.

Det är inte så svart och vitt som alla tror.

Jag arbetar själv inom lokalvården och är driftledare ( typ arbetsledare).

Dom kan bland annat inte kräva att ni använder privat bil om det inte är skrivet mm mm

Se till att gå med i facket för din egen skull och gå för sjutton inte med om något utan att ha egen fördel av det. Kortare uppsägningstid hade jag aldrig accepterat.
 
Fast det kan ligga annat bakom med.

Det är inte så svart och vitt som alla tror.

Jag arbetar själv inom lokalvården och är driftledare ( typ arbetsledare).

Dom kan bland annat inte kräva att ni använder privat bil om det inte är skrivet mm mm

Se till att gå med i facket för din egen skull och gå för sjutton inte med om något utan att ha egen fördel av det. Kortare uppsägningstid hade jag aldrig accepterat.

Var med tidigare, men aldrig behövt facket (förrän nu?) tyckte det var för dyrt.
Ska nog gå med i det fack som kollegan är med i isåfall.

Måste förtydliga, det är jag som själv vill ha 1 månads uppsägningstid istället för 3 för att underlätta vid jobbsök (just nu vill jag bara bort)
 
@ainasoja
Är det facket eller mitt företag som har koll på avtalen?

Känner att jag har noll koll på nånting när allt varit frid och fröjd i 14 år...
 
Generellt gäller ju sist in, först ut. Dock finns det alltid vissa möjligheter till undantag. Däremot undrar jag om det är möjligt att "byta" varsel med någon, då måste man nog ha väldigt bra koll på listorna.
Svår sits, helt klart. Jag skulle då inte vilja säga upp mig, särskilt inte innan jag hittat något nytt.
När jag bytte jobb, var det på pappret jag som sade upp mig, men då fick jag sju månader arbetsbefriad uppsägningstid.
 
Generellt gäller ju sist in, först ut. Dock finns det alltid vissa möjligheter till undantag. Däremot undrar jag om det är möjligt att "byta" varsel med någon, då måste man nog ha väldigt bra koll på listorna.
Svår sits, helt klart. Jag skulle då inte vilja säga upp mig, särskilt inte innan jag hittat något nytt.
När jag bytte jobb, var det på pappret jag som sade upp mig, men då fick jag sju månader arbetsbefriad uppsägningstid.

Nä det är just det där med att stå "tom" jag inte vill. Ska sätta mig ner imorgon och söka lite jobb jag sett..

Enligt min arbetsledare gick det att byta så, hur vet jag inte. Men isåfall kommer jag kräva att ha allt skriftligt så jag inte hamnar i nån skit.
 
@ainasoja
Är det facket eller mitt företag som har koll på avtalen?

Känner att jag har noll koll på nånting när allt varit frid och fröjd i 14 år...
Facket står på din sida.
Företaget ser till sin egen vinning.

Du ska alltid ha kontakt med facket när det finns olika tolkningar och inte acceptera och säga ja tack till det företaget säger.

Om du inte fått något varsel eller någon uppsägning så är du inte uppsagd!
Att du inte får städa på företag B säger inget om din anställning hos A.

Du är - om jag fattat dig rätt - fortfarande anställd men har inga arbetsupppgifter?
 
Du är - om jag fattat dig rätt - fortfarande anställd men har inga arbetsupppgifter?

Tack för informationen! Mycket nyttig :)

Exakt så, de bad mig komma in den 25:e på kontoret så fick de ta det därifrån (med min "egen" bil såklart... gah)
 
Men varför ska du säga upp dig om du inte har nytt jobb? Och med extra kort uppsägningstid dessutom? Om det inte kommer att funka med ditt nya uppdrag så sök jobb och säg upp dig när du fått ett nytt. Då kan du också försöka förhandla om kortare uppsägningstid, ta ut semester eller liknande. Annars är nog de flesta beredda på att man kan ha 3 mån uppsägningstid. Om du trivdes på den plats du var på så kan du ju börja med att söka på det företag som tar över där. Om du säger upp dig själv så riskerar du karens på a-kassan. Säger du upp dig nu och går om en månad så är det i juli. Då skrivs inte många anställningsavtal och få tar emot nyanställda mitt i semestern (om det inte är vik)
 
Men varför ska du säga upp dig om du inte har nytt jobb? Och med extra kort uppsägningstid dessutom? Om det inte kommer att funka med ditt nya uppdrag så sök jobb och säg upp dig när du fått ett nytt. Då kan du också försöka förhandla om kortare uppsägningstid, ta ut semester eller liknande. Annars är nog de flesta beredda på att man kan ha 3 mån uppsägningstid. Om du trivdes på den plats du var på så kan du ju börja med att söka på det företag som tar över där. Om du säger upp dig själv så riskerar du karens på a-kassan. Säger du upp dig nu och går om en månad så är det i juli. Då skrivs inte många anställningsavtal och få tar emot nyanställda mitt i semestern (om det inte är vik)

Hade inte reflekterat över det första utan tänkt att det är svårare att få nytt jobb med 3 månaders uppsägningstid?

Har inte sagt något slutgiltigt än, utan gör det på måndag.
Får jag 1 månads uppsägning så stannar jag kvar tillsvidare, hittar jag nytt jobb så säger jag upp mig då.

Jag trivdes väldigt bra på tidigare ställe och de med mig.
Tiden kommer dras ner med 5 timmar så jag är inte sugen på hoppa på det tåget!
 
Eller så är det tingen som talr och det är dags att göra nåt annat - det där kan du ju och lära sig nya saker i helt nytt yrke är en spännande utmaning det med!
Så hur som, att se det som en möjlighet strärker din possition. Någon 1,5v uppsägning har du knappast så har de inget uppdrag åt dig får de väl sätta dig på skolbänken eller annat under uppsägningstiden som borde vara ett antal månader eller nåt halvår eller så.
 
Eller så är det tingen som talr och det är dags att göra nåt annat - det där kan du ju och lära sig nya saker i helt nytt yrke är en spännande utmaning det med!
Så hur som, att se det som en möjlighet strärker din possition. Någon 1,5v uppsägning har du knappast så har de inget uppdrag åt dig får de väl sätta dig på skolbänken eller annat under uppsägningstiden som borde vara ett antal månader eller nåt halvår eller så.

Jo jag ser det lite så som ett tecken.

De skulle skrapa ihop diverse olika ställen som jag skulle åka runt på (vilket jag sagt att jag inte kan eller vill)

Sen kanske de inte kunde fylla ut mitt schema helt till en början, men att jag ändå skulle få fullt betalt.

Uppsägningstiden är nog 3 månader, men jag ser det mer positivt om det bara är 1 om jag söker jobb.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 459
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag går i tankarna på att söka nytt jobb. Hur tas det emot om man anonymiserar nuvarande arbetsgivare på sitt CV? Det är lite känsligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 273
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 164
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel
Dagbok Jag velar mycket fram och tillbaka, om jag borde söka jobbet eller inte. Det låter egentligen som ett riktigt lyxproblem (vilket det...
Svar
3
· Visningar
567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp