Jobb - lyxproblem och ren ångest!

MiniLi

Trådstartare
Säg att ni tar examen efter en lång utbildning och helt plötsligt står med två jobberbjudanden. Det ena är tryggt, välkänt och säkerligen jätteroligt och utvecklande. Det andra är nytt, spännande, lite risky och antingen inte alls bra eller superbra.

Hur resonerar du?

/Hög ångest över lyxproblem
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Jag hade valt det trygga alternativet för att jag är en säkerhetsnarkoman :D
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Första jobbet efter examen; Ta det som är välkänt så att du kan ha det i CV sedan.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Första jobbet efter examen; Ta det som är välkänt så att du kan ha det i CV sedan.

Båda kommer vara meriterande i CVt. Det är mer för min personliga utveckling som det skiljer sig åt egentligen.
Garanterad utveckling eller risky halvkass/superbra.

Tack båda för svar!
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Men om det mer spännande jobbet inte fungerar så finns det väl andra trygga jobb sen ändå?
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Det kommer också göra lite olika påverkan på mitt privatliv. Det trygga jobbet gör att livet kan rulla på precis som vanligt. Det andra skulle göra att även privatlivet förändras, inte nödvändigt till det sämre men helt klart förändrat.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Men om det mer spännande jobbet inte fungerar så finns det väl andra trygga jobb sen ändå?

Ja det lär det finnas!

Å andra sidan - om det trygga inte skulle kännas bra i längden finns säkert spännande jobb längre fram också..

Åh så svårt!
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Lägger till.
Fram tills nyligen så skulle jag sagt att det trygga jobbet är mitt drömjobb i dagsläget. Men så kom det där andra och bara kändes så himla spännande.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Jag som precis nästan höll på att bestämma mig för det trygga :p
Kommer vara gråhårig innan måndag när jag ska lämna besked :nailbiting:

Sitter här hemma och pratar med mig själv och hunden som en annan tok :o:D
Hade aldrig trott att det skulle bli såhär komplicerat.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Du vet vad du får med det trygga jobbet, testa det andra! :D
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Det kommer också göra lite olika påverkan på mitt privatliv. Det trygga jobbet gör att livet kan rulla på precis som vanligt. Det andra skulle göra att även privatlivet förändras, inte nödvändigt till det sämre men helt klart förändrat.

Jag är ingen trygghetsnarkoman, men jag kan se flera skäl att välja det trygga alternativet:

1. Det är tufft att gå från studier till heltidsarbete, det ger för de flesta ett litet stresspåslag och man brukar inte orka så mycket mer än att jobba under en inkörningsperiod. Inte så att du inte skulle klara av det mer risky jobbet, men det kan bli onödigt tufft med tanke på att du har hundar som du vill hinna och orka med att träna och tävla.

2. Ett tryggt arbete som ger ett garanterat bra utveckling är garanterat både bra för självförtroendet och för CV:t.

3. Det kommer alltid att finnas risky spännande och utvecklande arbeten i framtiden som kan passa när du känner dig helt varm i kläderna.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Eftersom det är första jobbet skulle jag nog gå på det trygga! Där kan du meritera dig för nästa ...

Men du får väl göra upp en lista med plus- och minuskolumner och se var du landar :)
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Haha. Jag tackade nej till åtskilliga jobb... tills jag fick det där erbjudandet. Hellre en utmaning än trygghet. Livet är kort. :p

Haha ja alltså det är väl inte så att det trygga jobbet kommer vara tråkigt. Det är också utmanande, men inte på samma sätt som det andra..

Du vet vad du får med det trygga jobbet, testa det andra! :D

:D

Jag är ingen trygghetsnarkoman, men jag kan se flera skäl att välja det trygga alternativet:

1. Det är tufft att gå från studier till heltidsarbete, det ger för de flesta ett litet stresspåslag och man brukar inte orka så mycket mer än att jobba under en inkörningsperiod. Inte så att du inte skulle klara av det mer risky jobbet, men det kan bli onödigt tufft med tanke på att du har hundar som du vill hinna och orka med att träna och tävla.

2. Ett tryggt arbete som ger ett garanterat bra utveckling är garanterat både bra för självförtroendet och för CV:t.

3. Det kommer alltid att finnas risky spännande och utvecklande arbeten i framtiden som kan passa när du känner dig helt varm i kläderna.

Just nu är jag inne på ditt spår. Det trygga jobbet skulle med all sannolikhet passa mig jättebra, jag skulle förmodligen trivas superbra och jag skulle helt klart ha möjligheter att utvecklas.
Det är dessutom enklare med mitt privatliv, både som du är inne på men också för att det inte kräver en massa förändringar som flytt/lång pendling osv.

TACK! Ni som svarat!
Jag gick ut på powerwalk med hunden och lyckades svettas bort ångesten. Det lutar åt det trygga jobbet, men jag ska sova på saken innan jag bestämmer mig helt :)

(Det blir egentligen lite konstigt när jag kallar det för det trygga jobbet, men enklast så i det här sammanhanget när jag inte känner för att gå in på detaljer)
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Eftersom det är första jobbet skulle jag nog gå på det trygga! Där kan du meritera dig för nästa ...

Men du får väl göra upp en lista med plus- och minuskolumner och se var du landar :)

Jag har gjort en mental plus/minuslista och kommit fram till att det välkända och trygga nog väger över!
Det kommer bli utmanande så det räcker och blir över ändå att komma ut i arbetslivet. Behöver nog inte riskera att stå där med en tjänst som inte riktigt fungerar.

:)
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Ja, med tanke på att det är första jobbet så blir det säkert utmanande så att det räcker.

Grattis förresten! Fantastiskt att ha ett jobb direkt efter utbildningen :)
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Mitt tips är att fatta ett beslut i huvudet och känn efter hur det känns. Dvs tänk dig att du ringt och tackat ja till det jobb du "valt" - hur känns det?

Jag brukar oftast kunna känna när ett beslut är taget om det är det "rätta". Det brukar kännas som en lättnad. Har man mentalt tagit "fel" beslut brukar det kännas avigt och då bestämmer man sig istället för det andra.

Sen får du vara beredd på att oavsett vad du väljer vara beredd på att du om du får en dålig dag på det jobb du väljer kommer känna att du borde valt det andra alternativet, hur bra det än känns i övrigt. Det är nästan oundvikligt när man är i ett sånt läge att kunna välja.

Nu vet jag inte vad du utbildat dig till och vad du är för person men när jag började mitt första jobb tog det 1-2 månader (eller ännu längre?) innan jag slutade önska att jag inte jobbade med något förutsägbart som ett jobb i växel eller liknande. Det får nog räknas som normalt att kännas så och det beror inte på att man valt fel jobb.
 
Sv: Jobb - lyxproblem och ren ångest!

Tack! Det känns väldigt bra!
Hade aldrig trott att jag skulle vara såhär populär med flera intervjuer och tjänster på kort tid :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 355
Senast: Enya
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 658
Senast: Imogen
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 018
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har ingen koll på någonting kring det här, och behöver all hjälp jag kan få, så jag provar att fråga här. Jag är sjukskriven 50%...
Svar
18
· Visningar
7 482
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp