Jobb som inte kräver utbildning

KattenMedHatten

Trådstartare
Jag sitter fast lite i mitt jobbsökande, och behöver tips på arbeten som inte kräver någon utbildning... :)

Skriv allt du kommer på, så skulle jag bli väldigt glad. :D
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Om du söker jobb som säljare brukar man få en "snabbutbildning" där på 2 veckor först, så det kan vara en idé

Om du menar utbildning som gymnasie så kan en del snabbmatskedjor kräva att du skall ha gått det för att få jobb.
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Jag menade mer yrkesutbildning/universitetsutbildning :)
Gymnasiet har jag gått, och jag har även läst på universitetet men bara fristående kurser. :)
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Väktare brukar företaget betala utbildningen om de är i behov av personal.

Receptionist? Städare. Vissa tjänster inom vården eller testaurangbranchen kanske funkar?
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Mataffärer
Klädaffärer
Personlig assistent
Hemtjänsten
Äldreboende
Resturanger (disk/servitris)
Städjobb
Telefonsäljare
Brevbärare
Kioskar/Gatukök
Cafeer
Dagis
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning


Eh, va? Det är 3,5 års universitetsstudier för att bli förskollärare och behörig att arbeta på förskola.
Barnskötare, som är ett yrke som är på väg att försvinna, har även de utbildning.

Visserligen kan man hoppa in och vicka lite timmar utan utbildning. Men vill man ha nåt mer fast och veta hur mkt man kommer jobba är det utbildning som gäller om man ska jobba inom någon form av skolverksanhet.
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Starta eget företag inom det man redan är bäst på behöver inte nödvändigtvis någon utbildning.
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Mataffärer
Klädaffärer
Personlig assistent
Hemtjänsten
Äldreboende
Resturanger (disk/servitris)
Städjobb
Telefonsäljare
Brevbärare
Kioskar/Gatukök
Cafeer
Dagis

Fast man får iprincip aldrig en fast tjänst på verken "dagis" alltså förskola, hemvården eller på äldreboende utan relevant utbildning dvs förskollärare vs sköterska, undersköterska och läkare.

Dock finns det goda chanser för timvik men det är nog lika för de allra flesta yrken om man är bra på det man gör och att arbetet inte innebär någon typ chef position. Timvik i sig kan ju leda till att man faktiskt vill utbilda sig.

Till TS

Vägen till anställning går ju ofta genom Timvik speciellt om man inte har utbildning så fundera vad du kan vara intresserad av och gå dit och be om att bli uppskiven på vikarie lista.

Nu håller jag på att utbilda mig men innan utbildning var jag nästan aldrig utan arbete även om jag på papper var arbetslös. Det gick så lång att när ev.arbetsgivare frågade efter mitt nr på arbetsförmedlingen bad arbetsförmedlingen dem att titta efter någon annan för dem tyckte att jag redan hade så mycket (gissa om jag vart arg när detta kom fram :rage: )

Ställen jag vikarierat (både Tim vik och längre vik) är förskola, Förskoleklass, låg och högstadiet+ anställning som flyktingmottagare inom skolan och hade då själv hand om förberedelseklass och svenska som andra språk.
Jag har också vikarierat på hemvården, jobbat i butik (som på ica och som florist) jag har varit Assistent, Lokalvårdare, häst/stallskötare media/annonsförsäljare. You name it, har provat på det mesta och hade då endast gymnasieutbildning som bil-lackerare.

(Och efter att nu ha pratat om halva mitt cv :o )

Självklart fins det säkerligen möjlighet till vik även inom yrken som bygg,mek och chaufförsyrken(kräver ju dock ofta speciella körkort men många ha ju diverse bokstäver på körkortet som de inte använder så du kanske är en av dem) det beror helt vart ditt intresse ligger.

Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Kundtjänst
Stalljobb (även typ gris och kostall tror jag?)
Här i DK har många företag en Piccolo eller Piccoline men aldirg hört om det i Sverige.
Lagerjobb
Packa/sortera post
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

De jobb jag kan komma på har redan nämnts. Men det finns många fler som bara kräver väldigt korta utbildningar. Truckkort är snabbt gjort om du har bra hand med maskiner tex. Beroende på vad du läst på gymnasiet krävs ibland väldigt få extra kurser för att få samma kompetens som en praktisk linje. Kan ju vara värt att kolla med närmsta komvux? (Vet en kompis som läste upp till uska på någon månad tex).
Är du intresserad av att utbilda dig lite för att få ett jobb?
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Jag tänkte precis tillägga det! :D Det är absolut inte så att jag inte vill utbilda mig, jag kan tänka mig att plugga i fem år till om det är så. ;) Det är mest att jag inte riktigt har hittat det jag verkligen vill göra än så därför har jag inte hoppat på någon utbildning än. :) Men jag håller på att leta reda på vad jag egentligen vill göra, så nu är det mest att jag letar jobb så att jag kan få mat på bordet. ;)
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Det finns en hel massa yrkesutbildningar på 1-2 år som jag skulle rekommendera dig att kolla på.
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Jag tänkte precis tillägga det! :D Det är absolut inte så att jag inte vill utbilda mig, jag kan tänka mig att plugga i fem år till om det är så. ;) Det är mest att jag inte riktigt har hittat det jag verkligen vill göra än så därför har jag inte hoppat på någon utbildning än. :) Men jag håller på att leta reda på vad jag egentligen vill göra, så nu är det mest att jag letar jobb så att jag kan få mat på bordet. ;)

Tycker du tänker klok. som exempel På nya förskollärarutbilningen är det inte praktik först slutet av andra terminen detta innebar för vår del att det vart ett massavhopp där efter ett år av folk som trott att det var förskollärare dem ville bli men när de väl kom ut på praktik fick de en annan uppfattning och hoppade då av när dem redan dragit på sig ett år av studieskulder.
Det är nog bäst att prova på yrket först innan man söker utbildning :D
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

Jag jobbar som platschef och har ingen utbildning.
Att börja längst ner och ge järnet kan göra att man klättar många steg!
 
Sv: Jobb som inte kräver utbildning

*kl*
Oftast (dock inte alltid) kräver städjobb erfarenhet/utbildning/körkort.

Doglover - utbildad lokalvårdare (sry)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 377
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp