Jobb vs. Fritid

fryckan

Trådstartare
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)
 
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)
Eftersom jag måste jobba för att ha råd med en fritid jag vill ha så värderar jag ett jobb jag tycker är roligt och utvecklande högre än någon extra h fritid om dagen. Jag hade alltså valt det jobb som jag allt annat lika hade velat ha!
 
Det är väl fullt normala arbetstider och inte överdriven pendling? Jag har ca 30 min dörr till dörr, men så ska det ju matcha med tåg och sånt. Jag går hemifrån vid 6 och är hemma igen innan 17 på en 8 timmars arbetsdag och tycker jag har massor med fritid. Nu har jag prioriterat ett roligt jobb, man spenderar så mycket tid på jobbet att jag känner att jag vill trivas och tycka det är kul. Det ställer mindre krav på en innehållsrik fritid tycker jag och nöjer mig med att ha aktiviter ett par dagar i veckan.
 
Jag bytte från ett jobb dit jag hade 15 min på cykel till mitt nuvarande som jag har 1 h pendling till och jag kunde inte vara mer nöjd!
Jag vantrivdes så på mitt gamla jobb att det inte längre var värt närheten. Jag känner mig trots längre dagar piggare och gladare nu!
 
Hur lätt har du att hitta bättre jobb än det du har nu? Om du tror att det är lätt för dig att hitta ett bättre jobb med mindre restid så finns det ju ingen anledning att haka på det här? Om det däremot är svårt så borde ju det bättre jobbet vara värt att pendla lite längre för, framförallt eftersom du inte trivs på nuvarande jobb.
 
Det är väl fullt normala arbetstider och inte överdriven pendling? Jag har ca 30 min dörr till dörr, men så ska det ju matcha med tåg och sånt. Jag går hemifrån vid 6 och är hemma igen innan 17 på en 8 timmars arbetsdag och tycker jag har massor med fritid. Nu har jag prioriterat ett roligt jobb, man spenderar så mycket tid på jobbet att jag känner att jag vill trivas och tycka det är kul. Det ställer mindre krav på en innehållsrik fritid tycker jag och nöjer mig med att ha aktiviter ett par dagar i veckan.

Skrev då inget om överdriven pendling men det andra jobbet ger ca 1,5 h mindre fritid per dag och det är därför jag väger för - och nackdelar.
Edit : det är egentligen pendlingstiden i kombo med arbetstiden som är kruxet. Hade jobbet slutat 16 hade jag inte tvekat för få hade jag inte varit hemma så sent.
 
Senast ändrad:
Hur lätt har du att hitta bättre jobb än det du har nu? Om du tror att det är lätt för dig att hitta ett bättre jobb med mindre restid så finns det ju ingen anledning att haka på det här? Om det däremot är svårt så borde ju det bättre jobbet vara värt att pendla lite längre för, framförallt eftersom du inte trivs på nuvarande jobb.
Just nu ligger det faktiskt flera jobb ute inom mitt yrkesområde vilket är väldigt ovanligt. Vanligtvis rör det sig om kanske 1-2 per år. Jag har rätt bra chanser att få något av de jag sökt men ansökningstiden har precis gått ut/ska gå ut på flera så jag vet ju inte nåt med säkerhet kring dem.
 
Jag värderar min fritid jättehögt. Vill inte ha ett jobb där jag aldrig är ledig eller där jag inte har tid att göra det jag vill på dagen. Jag jobbar för att kunna leva, jag lever inte för att jobba. Hade jag inte behövt finansiera mitt liv genom jobb hade jag aldrig jobbat, så enkelt är det.

Spelar ingen roll om jag tycker att mitt jobb är roligt och tillfredsställande, jag har hellre semester och är ledig ändå.
 
Skrev då inget om överdriven pendling men det andra jobbet ger ca 1,5 h mindre fritid per dag och det är därför jag väger för - och nackdelar.
Nä det gjorde du inte, men jag skrev min syn om att det var normala till bra arbetstider och en normal pendlingstid och att jag tycker jag har gott om fritid med nästan samma upplägg och att mitt roliga jobb väger upp den något längre resvägen. Du frågade ju efter hur vi resonerade och jag ser inte riktigt problemet eftersom det varken är konstiga arbetstider eller överdriven pendling om du inte trivs på ditt nuvarande jobb.
 
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)
För mig låter det som vanliga arbetstider och vanlig restid. Något som jag iofs undvikit, mitt yrkesval handlade delvis om friare arbetstider.

Sen tar jag inte mitt sömnbehov på lika stort allvar som du. Jag hade snarare tyckt mig ha bortåt sex timmar efter jobbet i det läget.
 
För mig personligen är fritiden helig, när den fungerar dvs (nu med skadade hästar i snart 2 år kan jag lika gärna jobba varje dag eftersom jag inte har nåt större socialt liv där jag bor). Men min fritid är även dyr, ensamstående med två hästar som jag varit ett antal år, så är jag ödmjuk inför att min inkomst väger tungt. För att orka dra in pengarna måste jag trivas med mitt jobb så jobbet är även en form av intresse för mig. Och det måste vara arbetstider som möjliggör det jag tycker om att göra då jag är ledig. För mig är skiftgång tex en förutsättning, finns inget värre för mig än att jobba kontorstider. Skiftgången har dessutom den fördelen att själva ob-tillägget helt finansierat en av hästarnas månadskostnad i flera år. Dagtidsjobb skulle mao för mig inneburit att jag inte orkat göra hälften av det jag gjort, eller ens finansiera det fullt ut.

Nu har jag bara en häst kvar men har skaffat hund. Det ger mig ett annat ekonomiskt utrymme. Men jag gör inte avkall på mitt behov av att vara ledig på dagtid, den tid jag la på att rida en häst till lägger jag nu på hundens träning och aktivering.

För mig är pendla otänkbart, jag har som max pendlat 15 min enkel väg med bil. Jag avskyr att slösa bort tid på att pendla, så jag har sett till att bosätta mig i närheten av där jag jobbat. Dessutom är det en säkerhetsaspekt i att slippa pendla långt efter nattskift. Åka kollektivt med mina arbetstider går inte där jag bott.

Det finns nog inget entydigt svar på din fråga. Allt är en fråga om egna prioriteringar, och hur mkt det positiva väger upp försämringarna och vice versa.
 
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)
Personligen tycker jag att 7.30-16 är en mkt bättre tid att jobba än 8-17. Skulle jag sluta kl 17 och sen ha lång pendling efter det skulle jag inte orka ngt mer den dagen (har haft det precis så). Då blir veckan bara en lång resa mot helgen och så vill jag inte ha det under ngn längre period om jag har en valmöjlighet. Så nej, jag hade inte bytt OM det inte innebär en enormt mkt roligare tjänst och mkt högre lön. Men då ska det vara en rejäl skillnad mot förra jobbet på båda parametrarna. Bara lite hade inte fått mig att byta. Jag får rysningar bara av tanken på en sådan vardag (färgad av tidigare erfarenheter).
 
Personligen tycker jag att 7.30-16 är en mkt bättre tid att jobba än 8-17. Skulle jag sluta kl 17 och sen ha lång pendling efter det skulle jag inte orka ngt mer den dagen (har haft det precis så). Då blir veckan bara en lång resa mot helgen och så vill jag inte ha det under ngn längre period om jag har en valmöjlighet. Så nej, jag hade inte bytt OM det inte innebär en enormt mkt roligare tjänst och mkt högre lön. Men då ska det vara en rejäl skillnad mot förra jobbet på båda parametrarna. Bara lite hade inte fått mig att byta. Jag får rysningar bara av tanken på en sådan vardag (färgad av tidigare erfarenheter).
+ 1 på den.
Jag undviker aktivt att söka jobb som innebär 08.00-16.30 t.ex. 08.00-17.00 hade jag ALDRIG sökt. Vill absolut inte ha 1 timmes lunch, totalt onödigt i mitt fall.
 
Personligen tycker jag att 7.30-16 är en mkt bättre tid att jobba än 8-17. Skulle jag sluta kl 17 och sen ha lång pendling efter det skulle jag inte orka ngt mer den dagen (har haft det precis så). Då blir veckan bara en lång resa mot helgen och så vill jag inte ha det under ngn längre period om jag har en valmöjlighet. Så nej, jag hade inte bytt OM det inte innebär en enormt mkt roligare tjänst och mkt högre lön. Men då ska det vara en rejäl skillnad mot förra jobbet på båda parametrarna. Bara lite hade inte fått mig att byta. Jag får rysningar bara av tanken på en sådan vardag (färgad av tidigare erfarenheter).
Precis så känner jag. Hade jag slutat 16 hade jag inte tvekat.
Jobbet är roligare och ger nog bättre betalt men det måste vara ganska mycket bättre betalt för att jag ska få mer pengar att ha efter att de ökade omkostnaderna är betalda. Tur jag kan fundera igenom det här lite.
 
Jag har ett jobb nu som jag vill bort ifrån. I dagsläget har jag 25 min pendling dörr till dörr där jag jobbar 7.30 - 16.

Igår var jag på intervju för ett nytt (bättre) jobb där jag skulle få ca 45 min pendling dörr till dörr med tiderna 8-17. Jag skulle då alltså vara hemma strax innan 18 vilket ger drygt fyra timmar innan jag måste sova. Detta ger ökad kostnad i form av bränsle och att min hund måste in på dagis men troligen kan jag få upp lönen några tusen.

Jag värderar min fritid högt så därför funderar jag på om jag skulle palla detta. Jag har jobb nu och ska på en annan intervju som ligger ca 10-15 min imorgon så jag sitter inte i sjön på något sätt.

Hur skulle ni resonera? :)

Jag skulle utgå från hur hunden mår på dagis - funkar det så låter det ju som ett bättre jobb, funkar det inte för hunden så får jag leva med det jag har nu.
 
Jag håller med om precis det som @Idas skriver. Man är på jobbet väldigt många timmar. För mig är det otroligt viktigt att jobbet är kul och funkar. Jag har, när frågan ställts på sin spets, flyttat till där jobbet är istället för tvärtom.
 
För mig är trivseln på jobbet också väldigt viktig. Slutade för några år sen ett välbetald jobb för att jag vantrivdes under en längre tid och är idag nöjdare även fast jag är fattigare.
 
Jag vill ha kul på jobbet, det är viktigt. Jag åker gärna längre inom rimliga gränser om det ger mig något. Men har jag lång resväg är min förtroendearbetstid ännu viktigare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har sedan ett par år tillbaka jobbat som hundförare inom bevakningsbranschen. Anledningen till att jag kom in på den banan var för...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 922
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 330
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag har lite problem med att välja mellan tre olika jobb. Inget utav dem är riktigt spikat ännu, men risken finns att jag måste välja...
Svar
11
· Visningar
909
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 313
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp