Jobba 8-17

Gimlan

Trådstartare
Jag har alltid jobbat natt eller skift, sällan/aldrig raka veckor och 8-17. Kommer jobba så framöver (med viss flex - tror jag och vill försöka få ihop så jag kan jobba till 16 de dagar jag ska till hästen). Så hur gör ni hästmänniskor som jobbar så? Låter otroligt tungt att få ihop det, men jag antar att det går.

Hästen går på lösdrift, har en dag i veckan som jag måste till stallet och var sjätte söndag. Hästen kan gå och såsa till dödagar utan att må alls illa, men jag vill rida henne ca fem dagar vecka.

Några tips och trix?
 
Om stallet ligger i närheten/på väg till jobbet- gå upp tidigt och rid innan någon dag så du får en kväll ledigt. Annars åk direkt till stallet efter jobbet. Man förlorar lätt en halvtimme när man ska hem om och byta om...
 
Om stallet ligger i närheten/på väg till jobbet- gå upp tidigt och rid innan någon dag så du får en kväll ledigt. Annars åk direkt till stallet efter jobbet. Man förlorar lätt en halvtimme när man ska hem om och byta om...
Pendling 40 min till jobbet, stallet 12 min åt andra hållet så innan jobbet är kört - och det är det oavsett - jag är morgontrött :p
 
Ah ok, så är det svårare! Men planering och effektivitet är A och O och så får man acceptera att det blir sena kvällar. Passa på att rida på helgen och låt hästen få fler fridagar mitt i veckan.
 
Jag jobbar så (fast jag slutar 16) och med en massa pendling. Det är INTE kul. Hade det inte varit det perfekta jobbet så hade jag aldrig orkat. Nu ser det dock ut som att jag kommer att ta hem mina ponnys och det löser allt :) Men annars är väl fasta dagar då man motionerar hästen det bästa. Kan man vara hästfri de andra dagarna så står man nog ut. Kan du dessutom arbeta in lite tid på flexen så är det ju bra, det kan du använda de dagar du ska rida.

Hade jag varit du så hade jag ridit fyra dagar i veckan, men med en långtur på söndagen. Då kan man vara ledig på måndagen med gott samvete :) Fredagarna brukar jag vara helt slut på, då vill jag vara hästfri.
 
Jag har alltid haft det sådär ( inte nu dock) Pendlade upp till 1 timme på eftermiddagen. Jag har alltid haft med mig stallkläderna och åkt direkt till stallet och bytt om där.
En macka brukade jag äta medans jag kör. Kom hem runt 20-20:30 på kvällen. Så inget annat hinns med på vardagar.
 
8-17 låter ju underbart..
Jag jobbar 12-19 och åker till stallet efter jobbet... Visst blir det lite drygt att komma hem 22-23 men det funkar..
så att sluta 17 hade ju varit en dröm :P
 
Jag har det så, jobb 8-17 (med viss flex) och 40 min pendling. Jag brukar vara på jobbet ca 07:30, tar inte 1h lunch och ser till att jobba effektivt -och kommer därför oftast iväg hemåt vid 16. Dock alltid beredd att stanna längre.
Jag åker från jobbet och direkt till stallet (ridkläderna i bilen), gör vad jag ska där och sedan hem till sambon, äter, duschar, går och lägger mig.

För att det ska funka så står jag i ett stall där fodringar och in- och utsläpp ingår, vi har bara utsläppsjour var 6-7e helg. Tidigare stod jag i ett stall med mer åtaganden, insläpp och lunchfodring på vardagar tex = funkade inte, höll på att stressa ihjäl mig.
 
Jag har alltid jobbat natt eller skift, sällan/aldrig raka veckor och 8-17. Kommer jobba så framöver (med viss flex - tror jag och vill försöka få ihop så jag kan jobba till 16 de dagar jag ska till hästen). Så hur gör ni hästmänniskor som jobbar så? Låter otroligt tungt att få ihop det, men jag antar att det går.

Hästen går på lösdrift, har en dag i veckan som jag måste till stallet och var sjätte söndag. Hästen kan gå och såsa till dödagar utan att må alls illa, men jag vill rida henne ca fem dagar vecka.

Några tips och trix?

Jag jobbar ungefär de tiderna och förstår inte problemet :confused: Ibland mockar eller rider jag en häst innan jobbet, oftast inte. Det är inga problem för mig iaf att hinna med stallskötsel och ridning av två hästar, och vad jag förstår ska du "bara" rida en häst? Vad ska din tid mer räcka till?
Jag har eget stall och sköter allting själv, inga inackorderingar.
 
Jag jobbar ungefär de tiderna och förstår inte problemet :confused: Ibland mockar eller rider jag en häst innan jobbet, oftast inte. Det är inga problem för mig iaf att hinna med stallskötsel och ridning av två hästar, och vad jag förstår ska du "bara" rida en häst? Vad ska din tid mer räcka till?
Jag har eget stall och sköter allting själv, inga inackorderingar.

Det beror ju på hur långt det är mellan jobb, hem o stall. Har man hästarna hemma och nära till jobbet så hinner man ju med att rida på morgonen, men vilken tid rider du då om du ska vara på jobbet kl 8? Tänker att hästarna ska hinna äta frukost, rida och själv göra sig i ordning och åka till jobbet innan 8.
 
Det är väl pendlingen som ställer till det antar jag?
Jag jobbar typ 9-18. Ca 30 min hem, sen ytterligare 30 till stallet. Brukar vara i stallet strax före 20. Klar strax före 22.

Vill jag göra nåt annat på en vardag så köper jag mockning eller får hjälp av stallkompis/medryttare.
 
Jag har alltid haft det så. Visst, mörkaste månaderna blir det inte nån ordning med ridningen nu för tiden, men annars hade jag hunnit rida varje dag om jag hade behövt.

Jag käkar antingen precis innan jag lämnar jobbet eller i bilen. Har hästarna på lösdrift, där jag har fordring två vardagar, resten av dagarna behöver jag inte åka till stallet om jag inte vill. Men jag brukar hinna rida och fodra på 2-2,5 timme, så jag är oftast hemma innan 19.
 
Det beror ju på hur långt det är mellan jobb, hem o stall. Har man hästarna hemma och nära till jobbet så hinner man ju med att rida på morgonen, men vilken tid rider du då om du ska vara på jobbet kl 8? Tänker att hästarna ska hinna äta frukost, rida och själv göra sig i ordning och åka till jobbet innan 8.

Jag har ca 30 min pendling inkl lämna på dagis enkel väg.
Jag ger tillräckligt med grovfoder så att hästarna har kvar på morgonen så jag behöver inte vänta på någon ättid, rider vid 6.
 
8-17 låter ju underbart..
Jag jobbar 12-19 och åker till stallet efter jobbet... Visst blir det lite drygt att komma hem 22-23 men det funkar..
så att sluta 17 hade ju varit en dröm :P

Varför rider du inte innan?
När jag börjar 12 brukar jag rida bägge hästarna på morgonen.

För mig är kontorstider asdrygt. Jag blir fruktansvärt trött och mörkret vintertid gör mig döless. Förstår inte riktigt hur jag klarade av det under alla år jag gick i skolan men uppenbarligen så går det.
 
Alltså dygnet har ju alltid lika många timmar och om du jobbade lika många timmar per dygn i skift så går det ju uppenbarligen :D

Jag jobbar 8 h dag o kväll och 9 h natt. För mig är det ljusa timmar som är lyxen. Stalla 9-12, 15-18 och antingen före eller efter sömn nattveckorna som standard är heeeelt underbart! Pga det hade jag haft väldigt svårt att jobba 8-17.
 
Lägg hästens vilodagar på jobbdagar, och rid alltid lördag-söndag (vilket är det jag utgår från att du kommer vara ledig). Om din plan är att rida fem dagar/vecka, rid typ måndag, låt hästen vila tisdag, rid onsdag-torsdag, låt den vila igen på fredag (då får du dessutom fredagskvällen ledig!) och rid sen lördag-söndag. Eller hur det nu passar dig bäst. I och med att du har lösdrift behöver du väl inte ens åka ut till stallet de dagar hästen vilar?

Nu vet jag inte hur ni gör med fodring i ditt stall, men i de stall jag har stått i har det nästan uteslutande varit packa hö i Ikea-kassar, och då är det guld värt att packa hela veckans ranson på söndagen, när man är ledig. Packa hö är så dödens tråkigt, och det kan vara skönt att "bara" göra det en dag och "slippa" resten.

Jag kommer jobba kontorstider när jag börjar jobba efter avslutade studier, och till en början kommer jag ha pendling på en halvtimme till och från jobbet (kommer med allra största sannolikhet flytta det första ekonomin återhämtat sig efter csn-terrorn den utsätts för just nu), men stallet ligger på vägen så jag kommer stanna där när jag åker hem. Om jag flyttar till stan (nu utgår jag från att det är där jag kommer jobba, de flesta jobb inom min bransch finns där) kommer jag ju ha gångavstånd till jobbet och ungefär 10 minuters biltur till stallet.

Jag ser faktiskt bara fördelar med att jobba kontorstider om man har häst. Alla träningar och tävlingar ligger kvällar och helger, så det underlättar att automatiskt vara ledig då. Hovslagaren står i samma stall, så hon kan komma när som helst, det är i så fall eventuella veterinärbesök men då får man väl ta ledigt eller försöka få en så sen tid som möjligt på dagen. Jag har jobbat oregelbundet om somrarna, och jag hatar det. Jag hatar att aldrig vara ledig när "alla andra" är lediga, jag hatar att inte veta om jag är ledig den och den dagen när den tävlingen är, och jag har också så långt att åka till stallet att det inte finns på kartan att hinna rida innan ens om jag börjar senare (jobbade ungefär 10-19) om man ska hem och duscha innan jobbet sen, plus att jag är morgontrött. Visst, då får man också ta att aldrig kunna rida i dagsljus mer än på helgerna vinterhalvåret, men att slippa kvällar, helger och storhelger överskuggar definitivt för mig.
 
Jag har alltid jobbat natt eller skift, sällan/aldrig raka veckor och 8-17. Kommer jobba så framöver (med viss flex - tror jag och vill försöka få ihop så jag kan jobba till 16 de dagar jag ska till hästen). Så hur gör ni hästmänniskor som jobbar så? Låter otroligt tungt att få ihop det, men jag antar att det går.

Hästen går på lösdrift, har en dag i veckan som jag måste till stallet och var sjätte söndag. Hästen kan gå och såsa till dödagar utan att må alls illa, men jag vill rida henne ca fem dagar vecka.

Några tips och trix?

Det går ;) Men man slits, det känns i kroppen trots att jag bara är 23!
Jag jobbar oftast 8-16 och är då hemma ca 16:30, måste äta något innan jag åker till stallet och har ca 30 min dit vilket gör att jag brukar vara där ca 17:30 (känns segt att det redan gått 1½ timme sedan man slutade). Har bara en häst numera så det går rätt fort, mockar och rider på drygt 1 timme och har 30 min hem igen så jag brukar vara mellan 19 och 20, vilket jag får anse vara tidigt jämfört med tidigare då jag ofta vara hemma vid 21.30 ...
 
Jobbar kontorstider och har alltid gjort.
Trivs kanon med detta, bara vardagar, aldrig röda dagar, alltid lediga helger.

Behöver aldrig tänka på att jag missar träningar/tävlingar för att jag måste jobba kvällar/helger.


Kör direkt till stallet efter jobb. Byter om där, även om hemmet ligger mellan stallet och jobbet.
Är i stallet någongång mellan 16,30-17,00 och hemma absolut senast 19,30 om jag verkligen slöar.
Har ca 7 minuter hemifrån till jobb, och ca 15-20 minuter från jobb till stallet.

Två vardagar i veckan är jag inte i stallet, då får jag hjälp med mockningen. Helt underbart att ha två vardagskvällar fria utan att behöva ha medryttare.
 
Jag jobbar dagtid och planerar min och hästens vecka utifrån helgen. Min längsta dag på jobbet är onsdag och då har hästen vilodag och jag rider alltid lör-sön. Ridturer som tar lång tid sparar jag till helgen och rider lite kortare pass i veckan. Saker som jag inte gör varje gång jag är i stallet fixar jag på helgen (t.ex. putsa utrustning, slänga ner hö osv) för att vara så effektiv som möjligt i veckan. Är oftast hemma runt åtta och det känns helt okej!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 311
Senast: Miiikaela_
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 023
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 668
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 112
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp