"Jobba av stallhyran"-är det lagligt?

Silverstjerna

Trådstartare
Hej, har letat efter ett svar på detta. Undrar om denna vanliga metod i inackorderingsstall. Frågorna är:

-Vad gäller med skatt och avgifter och liknande om man får gratis stallplats mot att hjälpa till i stallet? (Dvs, det är inte en anställning, utan är något man gör där man är inackorderad)
-Är det någon skillnad på eventuella regler, om man driver ett eget företag? (Som inte har något med stallplatsen att göra)

Får man ens göra så här? Det är så många som gör det. Är det egentligen så, att alla de som gör tjänster mot reducerad stallhyra/gratis stallplats, egentligen borde ha ett anställningsavtal?
(Jag vill inte diskutera några moraliska aspekter, jag vill veta vad som gäller skattepliktigt osv, om man gör sig skyldig till något slags svartjobb genom detta?)
 
Hej, har letat efter ett svar på detta. Undrar om denna vanliga metod i inackorderingsstall. Frågorna är:

-Vad gäller med skatt och avgifter och liknande om man får gratis stallplats mot att hjälpa till i stallet? (Dvs, det är inte en anställning, utan är något man gör där man är inackorderad)
-Är det någon skillnad på eventuella regler, om man driver ett eget företag? (Som inte har något med stallplatsen att göra)

Får man ens göra så här? Det är så många som gör det. Är det egentligen så, att alla de som gör tjänster mot reducerad stallhyra/gratis stallplats, egentligen borde ha ett anställningsavtal?
(Jag vill inte diskutera några moraliska aspekter, jag vill veta vad som gäller skattepliktigt osv, om man gör sig skyldig till något slags svartjobb genom detta?)
"Värdet av en tjänst är skattepliktigt om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst."
https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html
 
Jag har varit inhyrd i ett stall i ca 10 år. Hyra, inklusive hö och alla fodringar, in/utsläpp, 700kr :rofl: men så hände det att ägaren åkte på semester i tre månader och lämnade träningen av hans häst åt mig också :D så vi hade ett win-win avtal kan man lugnt säga. När jag hade två hästar tror jag att jag betalade 1000 för båda :rofl: mvh kan aldrig någonsin hyra in mig någonstans igen
 
Hur fungerar då kollektivstallet?
Jag uppfattade frågan som att man hade en hyresavgift och då betalade hyran med arbete istället för pengar.

Nu kan jag för lite om kollektivstall, men är det inte till del en fråga om att man delar på gemensamt arbete då, istället för att det är ett betalningsmedel. Och organisationsformer typ ekonomisk eller ideell förening (?) där man utför arbetet utifrån andra förutsättningar än som en direkt motprestation i form av betalning?
Lämnar vidare till någon annan att svara utifrån specifika förutsättningar...
 
Hittar faktiskt inga avtal där det framgår att ex. "inackorderingen åtar sig in och utsläpp mot reducerad hyra a' x kr", så det verkar inte vara okej? Om det räknas som en skattepliktig för mån är det väl å andra sidan inte konstigt..
 
Har funderat på samma sak. Intressant tråd.

Har också en lite relaterad (?) fundering. Min ena häst får nu lite lusern då och då, handlar inte om många kilo i månaden och jag tänkte swisha min kompis/"stallägare" nån femtiolapp för att täcka kostnaden för lusernet. Funderade på om det är lagligt egentligen, hon borde kanske fakturera mig 50kr om man ska vara strikt? Och nu kommer en superdum fråga: om tanken är att jag bara ska betala självkostnadspris, kan hon verkligen fakturera mig den faktiska kostnaden för lusernet, behöver hon inte lägga på moms också?

MVH,
Stereo med noll koll
 
Glömde tillägga; inte något stallet själv skrivit ihop, utan ett avtal nedladdat som är utformat enligt juridiskt korrekta ändamål
 
Kan du visa ett ex på ett sånt, där det framgår i själva avtalet att tjänster ger reducerad hyra?
Förstår inte inlägget du skrev, förklara gärna
I ett kollektiv stall får man inte reducerad hyra utan delar på arbetet.


De ifrågasatte om det finns avtal som heter "avtal för kollektivstall" och jag svarade på frågan. Vad i svaret förstår du inte? Tilläggas kan att det står var och en fritt att döpa ett avtal till vad man vill och eftersom det finns många kollektivstall finns det många avtal på det temat.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en stallgäst som sagt upp sina stallplatser. Hen har flyttat sina hästar från gården. Hen betalar inte sin stallhyra för sista...
Svar
19
· Visningar
3 934
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 094
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag håller på att projektera för ett inackorderingsstall och har därför flöjt en del trådar på detta forum med stort intresse. Just...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 614
Senast: Invinciblestables
·
S
Hästmänniskan Alternativ 1: Om jag som privatperson hyr ut boxplatser till andra privatpersoner i ett stall jag och min familj äger vilka sketteregler...
Svar
2
· Visningar
8 745
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp