Jobba bort avundsjuka

Lupino

Trådstartare
Hur ska man jobba med sig själv när man lätt blir avundsjuk?

Jag lever ett tämligen privilegierat liv så borde vara tacksam. Men vi har en del personer i bekantskapskretsen som lever ett synnerligen priviligierat liv. De köper/gör precis vad de önskar och ger sina barn möjligheter som vi inte kan matcha alls. Nu pratar vi i stort sett gräddan av Sverige och vi har alltså det synnerligen gott ställt själva, men i jämförelse...

Jag växte upp under väldigt enkla förhållanden där mycket avundsjuka frodades bland ”alla”. Vet inte om det har präglat mig?

Jag kan inte alls glädjas åt andras framgång, utan blir skadeglad när de som (till synes) fullständigt bara surfar genom livet ibland möter något misslyckande.

Jag tycker själv att avundsjuka och skadeglädje är en fula egenskaper och inser också att världen ser ut som den gör och den enda som kan ändra sig är jag. Men hur gör man?
 
Jag tycker att det är sunt att ha en viss illvilja inför de stora klasskillnaderna. Så jag skulle nog vända på tankarna i huvudet, lära om så att jag istället för att vara avundsjuk på människorna vara arg på systemet. Jag har aldrig haft stora problem med avundsjuka, men däremot skuld för att jag själv har fått mycket serverat i livet. Då har jag försökt tänka som ovan.

Däremot så har jag varit lite avundsjuk på andra sätt. Avundsjuk på vänner i min närhet med fungerande familjer, t.ex, men jag försöker att komma ihåg att jag har det bra på sätt som de inte har. Jag har massor att vara glad för som få andra får uppleva. Jag tror nog att du, om du letar lite, också har saker i livet som de här bekanta i ditt liv inte har. Upplevelser, människor, känslor, perspektiv. Saker bara du kan vara tacksam för. Fokusera på den tacksamheten istället, kanske?
 
Stanna upp (ctrl/alt/delete) och omvärdera. Börja titta på vad DU har som du uppskattar, och strunta i vad andra har vare sig det är mer eller mindre än vad du har.

Berätta för dig själv och din man vad du uppskattat mest under dagen, och fråga honom vad som varit bäst idag. Börjar reflektera mer.
 
Jag känner ofta som du. För mig tror jag det grundar sig i att jag känner att jag har så mycket drömmar och kapacitet som jag inte kan utnyttja pga en funktionsnedsättning. Så jag kan lätt bli missunnsam när jag ser andra som gör det som jag också vill! Och det verkar gå hur lätt som helst. Är sällan avundsjuk på pengar och lyx, men förstår din känsla.

Jag försöker ofta tänka att det INTE är så som det ser ut på sociala medier eller vad bekanta berättar. De berättar inte om allt det dåliga, utan bara resultatet av allt slit, en kort glimt av lycka i en kaotisk dag osv. Jag kan omöjligt veta att de fått allt serverat på silverfat, även om det ser ut så. De flesta glider ju inte fram på livet helt oproblematiskt. Även fast det kan verka så.
Och sen tänker jag; jag gör det jag kan med det jag har. Det finns säkert folk som är avundsjuka på mig.
 
Spontant så tänker jag att det kanske handlar om en egen känsla av otillräcklighet. Att man är missnöjd med eller osäker på sig själv och riktar det utåt. Jag vet om att många har det väldigt mycket bättre än jag, men hade jag velat ha det lika bra hade jag fått ta mig i kragen. Och det tar jag inte gjort. Det betyder på sätt och vis att jag har VALT min situation.

Jag tror btw inte att det är bra för barn att inte tänka ekonomiskt. Får jag ut någåt arv så kommer det gå till en bostad till sonen, men utöver det får han lära sig att hushålla med pengar som han får tjäna själv. Barn måste lära sig att vänta på det de vill ha.
 
Jag tror man präglas mycket av dem man umgås med. Vi umgicks tidigare med flera familjer där den materiella hetsen var stor, och både jag och min man blev påverkade. Det var liksom inte fint att vara nöjd.

En situation där min dotter kom i kläm gjorde att vi avsa oss allt umgänge med dem och idag känner jag att vi borde gjort det mycket tidigare. Så skönt att slippa dem och allt runtomkring!
 
Hur ska man jobba med sig själv när man lätt blir avundsjuk?

Jag lever ett tämligen privilegierat liv så borde vara tacksam. Men vi har en del personer i bekantskapskretsen som lever ett synnerligen priviligierat liv. De köper/gör precis vad de önskar och ger sina barn möjligheter som vi inte kan matcha alls. Nu pratar vi i stort sett gräddan av Sverige och vi har alltså det synnerligen gott ställt själva, men i jämförelse...

Jag växte upp under väldigt enkla förhållanden där mycket avundsjuka frodades bland ”alla”. Vet inte om det har präglat mig?

Jag kan inte alls glädjas åt andras framgång, utan blir skadeglad när de som (till synes) fullständigt bara surfar genom livet ibland möter något misslyckande.

Jag tycker själv att avundsjuka och skadeglädje är en fula egenskaper och inser också att världen ser ut som den gör och den enda som kan ändra sig är jag. Men hur gör man?

Försök att slå bort de tankarna. Min erfarenhet är att ens eget liv blir bättre när det även går bättre för de i ens närhet. Framgångar sprider sig. När det går bra för dina vänners barn som förhoppningsvis är bekanta med dina barn ökar även möjligheten att det går bra för dina. Så var glad för dina vänners framgångar.

En kultur där man klankar ner på varandra tenderar att leda till att alla hålls nere. En anledning till varför så många fastnar i arbetarklassen.

"They hate you if you're clever and despise a fool"
John Lennon
 
Senast ändrad:
Jag tror man präglas mycket av dem man umgås med. Vi umgicks tidigare med flera familjer där den materiella hetsen var stor, och både jag och min man blev påverkade. Det var liksom inte fint att vara nöjd.

En situation där min dotter kom i kläm gjorde att vi avsa oss allt umgänge med dem och idag känner jag att vi borde gjort det mycket tidigare. Så skönt att slippa dem och allt runtomkring!

Materiell hets ska inte blandas ihop med framgång. Ofta leder materiell hets till misslyckande då det blir fel fokus och onödiga utgifter som gör det svårt att bygga och bibehålla förmögenhet.
 
Försök att slå bort de tankarna. Min erfarenhet är att ens eget liv blir bättre när det även går bättre för de i ens närhet. Framgångar sprider sig. När det går bra för dina vänners barn som förhoppningsvis är bekanta med dina barn ökar även möjligheten att det går bra för dina. Så var glad för dina vänners framgångar.

En kultur där man klankar ner på varandra tenderar att leda till att alla hålls nere. En anledning till varför så många fastnar i arbetarklassen.

"They hate you if you're clever and despise a fool"
John Lennon
Menar du att arbetarklass är ngt negativt för dig? För mig står arbetarklass för grunden i vårt samhälle =positivt
 
För många är det samma sak. Framgång som inte syns, räknas inte.

Jag tänker nog tvärtom, framgång som måste synas för andra för att ha sitt värde är ingenting att att eftersträva. Jag gillar mer framgång som har värde för andra mer konkret.

Jag tänker att man måste slå sig till ro med det faktum att det alltid finns människor som har mer eller mindre ekonomisk frihet. Eftersom de med lägsta lönerna i vårt land , ändå ligger bland topp 2 procent i världen - så befinner man sig ändå på toppen av den stegen, så länge man får lön.

Sen spelar det i praktiken väldigt liten roll för mig, i mitt liv, vilken ekonomisk frihet andra människor har.

Men jag har aldrig haft någon större förmåga att känna avundsjuka på det sättet alls, så jag är nog fel person att lösa problemet...
 
För övrigt tror jag inte att människor ”surfar” genom livet bara för att de har ekonomisk frihet. Vi har alla våra demoner. Jag avundas inte de som känner ett behov av att köpa dyra prylar, för att känna sig respekterade av andra. Som tvunget måste berätta om hur dyr en pryl var att köpa. Det i sig måste vara en jobbig tankemodell att leva i, oavsett om man har pengar eller inte.
 
Personlig utveckling/aktivt jobba på sig själv. Träna på att fokusera på sig själv och sitt eget välmående, det ger absolut inget att surt blänga mot vad andra "har". Det finns en utmaning som går ut på att inte gnälla/klaga på något, ens i huvudet, i 30 dagar, kommer en klagotanke upp måste man börja om från noll och de som klarat det säger att det förändrat livet. Man kan ju börja med något kortare, en vecka, en dag etc. Börja träna hjärnan att gå i positiva cirklar.
 
Intressant tråd och något jag själv tänkt på.
Avundsjuka som vi alla bär på i olika grad. Kanske finns det en anledning till det evolutionärt.
Däremot uppfattar jag att avundsjukan lättare stagnerar människor än att lyfta dem och föra dem framåt i livet.

Har aldrig varit avundsjuk på folks materiella eller arbetsrelaterade tillgångar och framgångar. Där kan jag mer titta på inspiration/tips. Och kan idag konstatera att det ändå gått hyfsat för mig.
Vad gäller en mer personlig avundsjuka är det där jag jobbat på. Den är värdelös, motbjudande och äcklig. Något jag helst skulle vilja skrynkla ihop till en hård boll och kasta in i papperskorgen.
Om vi ska analysera varför dessa känslor kommit och fortfarande ibland dyker upp är det nog en blandning av:

1. Har och har aldrig haft en egen förebild.
2. Personligt mående för stunden.
3. En inpräntat känsla av att inte vara värd det.

Hur har jag jobbat på dessa?
Jag har undvikit sociala medier i den bemärkelsen att jag aldrig läser folks inlägg utan går direkt till det jag ska leta efter.
- tänker om. Listar alla grejer JAG har. Och då i form av människorna i mitt liv.
- är fullt medveten om att alla familjer inte lever i ett rosa skimmer 24/7 utan att de kan ha det tufft på sitt sätt.
Framförallt att försöka ändra på den viktigaste punkten. Den att jag aldrig kommer att fixa en familj.
Sen är jag rädd för den dagen man går isär. Tänk om man får en galning om halsen som hotar och förstör. Sådant orkar inte jag ha i livet.
 
Personlig utveckling/aktivt jobba på sig själv. Träna på att fokusera på sig själv och sitt eget välmående, det ger absolut inget att surt blänga mot vad andra "har". Det finns en utmaning som går ut på att inte gnälla/klaga på något, ens i huvudet, i 30 dagar, kommer en klagotanke upp måste man börja om från noll och de som klarat det säger att det förändrat livet. Man kan ju börja med något kortare, en vecka, en dag etc. Börja träna hjärnan att gå i positiva cirklar.
Tänkte direkt att det där låter jättejobbigt.
Dvs jag klagade på en gång :rofl:
 
Jag använder en kombination av en intellektuell och en känslomässig introspektiv approach till mig själv när jag har känslor som inte gagnar situationen, men ändå driver mina tankar.

Dels så avsätter jag tid (borta från den triggande situationen) att undersöka öppet inom mig vad motsatta känslan kan vara (generositet, tacksamhet, glädje...) i just den situationen. Det kan variera. Sedan försöker jag aktivera den känslan inom mig genom att minnas något tillfälle när jag kände den spontant. Sedan stärker jag upplevelsen/minnet av motsatsen genom att tänka, känna, återuppleva den situationen. Sedan flyttar jag fokuset mer och mer från minnet till känslan, tills (med träning) känslan kan finnas utan minnet. Till sist spelar jag upp den situation som fick mig att känna den destruktiva känslan, men liksom utifrån motsatsen, och fantiserar kring hur jag skulle agera och tänka i samma situation, men utan den jobbiga känslan.

Sedan, när situationer kommer som triggar min tex avundsjuka så noterar jag det. Pausar och ser omdet går att välja tankar, ord och agerande som hör ihop med motsatskänslan.

Det är jättespännande och funkar! Avinstallera mjukvara som sabbar livet och installera sådan som funkar. Ibland tar det mycket tid att tex klura ut motsatsen/motgiftet, ibland tar det tid att kunna aktivera känslan utan hjälp av ett minne, men för mig har det varit så värt!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hunden väckte mig mellan kl 3-4 härom natten och ville gå ut. Förr i tiden så var det alltid husse som vaknade om hunden behövde gå ut...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: vallhund
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 536
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I självmedkänslearbetet finns det två saker som jag har stannat upp kring för att fundera extra på för närvarande. Först så gäller det...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp