Jobba fast man tar ut pension.

Otherside

Trådstartare
Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt där delar är A-skattade och andra delar i mitt företag, enskild firma, F-skatt.

Hur fungerar detta nu? Jag betalar väl fortfarande, via skatt och egenavgifter, in till min pension? Betyder det att pensionen höjs under årens lopp? Eller dras mindre från min inkomst till pensionen - som jag alltså börjat ta ut (sedan 2 månader tillbaka)?
 
Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt där delar är A-skattade och andra delar i mitt företag, enskild firma, F-skatt.

Hur fungerar detta nu? Jag betalar väl fortfarande, via skatt och egenavgifter, in till min pension? Betyder det att pensionen höjs under årens lopp? Eller dras mindre från min inkomst till pensionen - som jag alltså börjat ta ut (sedan 2 månader tillbaka)?

Här finns lite info
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/ta-ut-pension/ta-ut-pension-och-fortsatta-jobba
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/hur-mycket-pension-far-jag/jobba-som-pensionar
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: enough
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 864
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 496
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp