Jobba hemifrån?

iNHALE

Trådstartare
Om man vill jobba hemifrån iaf en majoritet av tiden och ha ett relativt välavlönat jobb (30k + före skatt), vad ska man jobba med då?

Börjar mer och mer känna att jag vill och behöver förändring i livet. Trivs bra med mitt nuvarande jobb men känner mig begränsad ekonomiskt och skulle älska att jobba hemifrån iaf en del av tiden. Tyvärr är det fullständigt omöjligt med mitt nuvarande jobb av förklarliga skäl.

Har ingen komplett högskoleutbildning, saknar C-uppsatsen för att kunna kvittera ut en kandidat som beteendevetare. Är nog villig att utbilda mig men känner mig inte motiverad att gå allt för långa utbildningar. Har idag ett tekniskt yrke där processövervakning är en stor del och har en nischad specialutbildning för just detta yrket som tyvärr inte går att applicera på speciellt mycket annat.
 
Sålänge du har ett kontorsarbete med mycket jobb vid en dator och inte mängder av fysiska besök med kunder, så torde de flesta yrken kunna vara aktuella.

För min del hade jag som konstruktör inom industrin kunnat jobba hemifrån majoriteten av tiden, men i och med kulturen på företaget så är det inte tillåtet ens nu med restriktionerna som råder. Det knorras om att vi får sitta hemma 2-3 dagar i veckan. De vill att vi ska vara på plats för att hjälpa produktion med saker vi hade löst över telefon. De med höga befattningar vill inte själva jobba hemifrån och då blir det nog lätt så.
Som väl är så finns det andra positiva saker med arbetsplatsen, men just att leva upp till restriktionerna om hemarbete har fungerat kasst.

Därmed sagt så gäller det också att hitta ett företag som tycker att hemarbete är en bra idé och att det jobbas för att möjligheten ska finnas där.
 
Sålänge du har ett kontorsarbete med mycket jobb vid en dator och inte mängder av fysiska besök med kunder, så torde de flesta yrken kunna vara aktuella.

För min del hade jag som konstruktör inom industrin kunnat jobba hemifrån majoriteten av tiden, men i och med kulturen på företaget så är det inte tillåtet ens nu med restriktionerna som råder. Det knorras om att vi får sitta hemma 2-3 dagar i veckan. De vill att vi ska vara på plats för att hjälpa produktion med saker vi hade löst över telefon. De med höga befattningar vill inte själva jobba hemifrån och då blir det nog lätt så.
Som väl är så finns det andra positiva saker med arbetsplatsen, men just att leva upp till restriktionerna om hemarbete har fungerat kasst.

Därmed sagt så gäller det också att hitta ett företag som tycker att hemarbete är en bra idé och att det jobbas för att möjligheten ska finnas där.

Det här tror jag är viktigt att tänka på, företagskulturen. För även om man har ett yrke med alla möjligheter att kunna jobba hemifrån, så är det långt ifrån säkert att det är tillåtet från arbetsgivarens sida.

Jag hoppas dock att pandemin öppnat ögonen för många företag där de har positioner där arbetsuppgifter absolut lämpar sig för hemarbete att börja tillåta detta.
 
Jag håller med övriga, kolla YH-utbildningar till yrken som passar att göra framför dator. Viss varning dock för t ex CAD-projektering och ev andra yrken som kräver mer kräm i systemen än man vanligen kan få till hemma. På mitt företag så har CAD-projektörerna till stor del varit tvungna att arbeta på kontoret, alternativt så har de arbetat hemifrån på tider när andra sover. Det handlar inte bara om att allt tar längre tid via VPN, det kan också blir en del problem p g a längre svarstider.
 
Jag har ett jobb där det tidigare har varit svårt att jobba hemifrån. Godkänd anledning är typ att man har ett sto som ska föla eller liknande. Nu ska alla jobba hemifrån och det fungerar riktigt bra. Jag tror att företaget kommer tillåta hemarbete några dagar i veckan i fortsättningen. Det är få personer som vill tillbaka till kontoret. Jag skulle gärna vara på kontoret 2 dagar i veckan, enbart för att få umgås lite med kollegorna. Det och tillgången till skrivare/post är enda fördelarna med att vara på plats för min del.
 
Om man vill jobba hemifrån iaf en majoritet av tiden och ha ett relativt välavlönat jobb (30k + före skatt), vad ska man jobba med då?

Börjar mer och mer känna att jag vill och behöver förändring i livet. Trivs bra med mitt nuvarande jobb men känner mig begränsad ekonomiskt och skulle älska att jobba hemifrån iaf en del av tiden. Tyvärr är det fullständigt omöjligt med mitt nuvarande jobb av förklarliga skäl.

Har ingen komplett högskoleutbildning, saknar C-uppsatsen för att kunna kvittera ut en kandidat som beteendevetare. Är nog villig att utbilda mig men känner mig inte motiverad att gå allt för långa utbildningar. Har idag ett tekniskt yrke där processövervakning är en stor del och har en nischad specialutbildning för just detta yrket som tyvärr inte går att applicera på speciellt mycket annat.

Ar du beteendevetare kanske ett jobb/karriar i HR ite ligger alltfor langt borta? ar ju ett kontorsjobb, sa hemarbete en majoritet av tiden borde vara mojligt pa de flesta foretag?
 
Sålänge du har ett kontorsarbete med mycket jobb vid en dator och inte mängder av fysiska besök med kunder, så torde de flesta yrken kunna vara aktuella.

För min del hade jag som konstruktör inom industrin kunnat jobba hemifrån majoriteten av tiden, men i och med kulturen på företaget så är det inte tillåtet ens nu med restriktionerna som råder. Det knorras om att vi får sitta hemma 2-3 dagar i veckan. De vill att vi ska vara på plats för att hjälpa produktion med saker vi hade löst över telefon. De med höga befattningar vill inte själva jobba hemifrån och då blir det nog lätt så.
Som väl är så finns det andra positiva saker med arbetsplatsen, men just att leva upp till restriktionerna om hemarbete har fungerat kasst.

Därmed sagt så gäller det också att hitta ett företag som tycker att hemarbete är en bra idé och att det jobbas för att möjligheten ska finnas där.
Ditt sista stycke är centralt här. Jag tror det är väldigt ovanligt att arbetsgivare tillåter sina anställda att jobba hemifrån en majoritet av tiden även om jobbet faktiskt kan utföras på distans. Även med hänsyn taget till att situationen kan vara en annan efter pandemin.
 
UX-designer? Tänker du bör ha nytta av både beteendevetandet samt erfarenhet av ett tekniskt jobb. Du behöver kunna ha kontakt med folk som använder det du designar, men beroende på vad det är kan även det skötas på distans.

Edit: Handlar alltså om användbarhet mer än om snygga saker, inser att ordet "designer" kan få många att dra öronen åt sig om de inte känner att de har en artistisk ådra. :p "UX (user experience)" är en bred term och man kan jobba med mycket därunder. :)
 
Någon form av programmering är väl bland de säkraste korten när det kommer till bra lön och möjlighet till hemarbete. Kanske att man får vara beredd på att starta eget och vara underkonsult och/eller projektanställd. Beroende på typ av programmering får man väl dock vara beredd på ”konstant jour” och bitvis obekväma arbetstider. Men kör man mer på frontend/ux eller liknande blir det väl i regel något mindre sånt än om man kör backend.
 
Jag håller med övriga, kolla YH-utbildningar till yrken som passar att göra framför dator. Viss varning dock för t ex CAD-projektering och ev andra yrken som kräver mer kräm i systemen än man vanligen kan få till hemma. På mitt företag så har CAD-projektörerna till stor del varit tvungna att arbeta på kontoret, alternativt så har de arbetat hemifrån på tider när andra sover. Det handlar inte bara om att allt tar längre tid via VPN, det kan också blir en del problem p g a längre svarstider.

Såhär upplever jag det inte som caddar en hel del. Har alltid kört via min laptop och det funkar fint :) Men det kanske är nått speciellt område du jobbar inom?
 
Jag håller med övriga, kolla YH-utbildningar till yrken som passar att göra framför dator. Viss varning dock för t ex CAD-projektering och ev andra yrken som kräver mer kräm i systemen än man vanligen kan få till hemma. På mitt företag så har CAD-projektörerna till stor del varit tvungna att arbeta på kontoret, alternativt så har de arbetat hemifrån på tider när andra sover. Det handlar inte bara om att allt tar längre tid via VPN, det kan också blir en del problem p g a längre svarstider.

Ja, stämmer även hos oss. Det går att arbeta hemifrån i nödfall, men det skulle krävas stora investeringar för att få det att fungera likvärdigt. Men jag tänker att det också beror på vilken typ av CAD och komplexitet i design och verktyg det gäller.
 
Tack för alla förslag! Egen firma är tyvärr inte intressant i dagsläget, alldeles för mycket jobb. Programmering däremot är ju intressant och något att överväga.
 
Ja, stämmer även hos oss. Det går att arbeta hemifrån i nödfall, men det skulle krävas stora investeringar för att få det att fungera likvärdigt. Men jag tänker att det också beror på vilken typ av CAD och komplexitet i design och verktyg det gäller.
Såhär upplever jag det inte som caddar en hel del. Har alltid kört via min laptop och det funkar fint :) Men det kanske är nått speciellt område du jobbar inom?
My mistake att bara tänka på större objekt eftersom det är där jag verkar. Om man arbetar med något litet som bara man själv arbetar med (och kanske t o m ryms/är möjligt att ladda ner lokalt) så är det förstås möjligt. Men om man arbetar i större projekt och all projektering (i 3D) sker direkt mot en server där det finns många filer som man behöver ha koll på hela tiden så är det svårt. Projektering av infrastruktur, industri, sjukhus eller liknande större byggnader ska man inte räkna med fungerar hemifrån annat än i undantagsfall.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp