Jobba hemifrån

DarkInNight

Trådstartare
... Har jobbat hemifrån nu ett tag och det börjar kännas på.

Jag är trött, känner mig sliten och oengagerad och tycker helt enkelt inte att jobbet är lika kul som innan.
Till stor del tror jag att det beror på att så många på min arbetsplats fortfarande är kvar på kontoret, det har skapat slitningar mot oss som jobbar hemifrån.

Fler som jobbar hemifrån?
Hur tycker ni att det fungerar?
Hur är upplägget på er arbetsplats?
 
Jag har jobbat hemifrån sen november 2018, jag har i princip inga nära kollegor och har sedan ungefär ett år tillbaka bara kontakt med kanske 2-3 personer i jobbrelaterade frågor per vecka (utöver mail då). Jag h-a-t-a-r det. Det är så ensamt, demotiverande och kräver en form av mental styrka och disciplin som jag inte har. Enda anledningen att jag står ut är att jag vet att det är tidsbegränsat (till nästa höst) och kommer öppna upp andra möjligheter för mig sen.

Jag vet faktiskt inte vad som är värst, att ha kollegor och ett sammanhang som är "out of reach" iom hemmaarbete eller att veta att det inte finns över huvud taget.
 
Jag kanske inte är rätt person att svara då jag inte jobbar hemma pga corona utan har gjort det i flera år pga att upplägget på min arbetsplats är så. Alla jobbar hemifrån utom ett par st som hyr ett kontor någonstans.

Mig passar det ypperligt att jobba hemifrån, trivs jättebra med det men jag förstår ju att det inte passar alla. Sen är det säkert skillnad om man vanligtvis har en arbetsplats att gå till.
 
... Har jobbat hemifrån nu ett tag och det börjar kännas på.

Jag är trött, känner mig sliten och oengagerad och tycker helt enkelt inte att jobbet är lika kul som innan.
Till stor del tror jag att det beror på att så många på min arbetsplats fortfarande är kvar på kontoret, det har skapat slitningar mot oss som jobbar hemifrån.

Fler som jobbar hemifrån?
Hur tycker ni att det fungerar?
Hur är upplägget på er arbetsplats?
Ja, 2 dagar i veckan ca. Andra lite mer, vissa lite mindre. Men det är bara några enstaka som jobbar nästan bara hemifrån (de kommer in typ 1 dag på 2 veckor). Och några enstaka som inte gör det alls, utan är på kontoret varje dag

Det finns i princip ingen som kan jobba uteslutande hemifrån pga arbetets art.

Det fungerar hyfsat, men det är också slitsamt och blir inte alls samma push i projekten.

Eftersom det hållit på sedan mars 2020 är vanan ganska hög, och mycket har hittat nya lösningar och sätt att fungera, men vissa saker är svårare att få till.
 
Senast ändrad:
Jag har jobbat hemifrån sen oktober-november 2020. Är inne på kontoret en dag i veckan. Det passar mig perfekt! Jag vet inte varför, men jag tycker det är skönt att vara hemma, att inte bli störd hela tiden, slippa konflikter mellan kollegor osv.
Men jag fattar att folk tycker det är jobbigt att sitta hemma. Men jag trivs verkligen jättebra och skulle mer än gärna vilja fortsätta med det.
 
Jag jobbar hemifrån, mer eller mindre på heltid, sedan mars förra året. Senast jag var in på kontoret var i augusti.

Hos oss är alla beordrade hemarbete, så även om jag skulle åka in till kontoret blir jag ensam där. Nu pendlar jag en bra bit så för mig är det bara skönt att slippa åka.

Saknar det sociala samspelet med kollegorna, men i övrigt passar det mig utmärkt att jobba hemifrån. Gjorde det någon dag i veckan redan innan pandemin och kommer fortsätta göra det även efteråt.
 
Jag har jobbat hemifrån på heltid sen mars 2020 och älskar det. Men så har jag en arbetsplats med ett funktionellt upplägg på den fronten också, bl.a pga internationellt samarbete.

Vi startar varje dag med ett kort morgonmöte, t.ex. Inte så mycket för att gå igenom dagen (även om det väl är det ”officiella” :D) utan det blir mest allmänt trevligt tjatter. Typ som om vi skulle mötas vid kaffemaskinen på kontoret på morgonen. Sen har vi konstanta dialoger i en gruppchatt, plus videosamtal vid behov, så man känner sig aldrig ensam.

När det kommer till struktur och disciplin har jag ett kontorsrum hemma, det är där jag jobbar och aldrig gör något annat. Ser även till att jag har ”arbetskläder” på mig. Sen tar jag mycket pauser och känner jag mig trött och omotiverad tar jag en rejäl paus och går ut i skogen med hundarna en timme eller så.

Men det absolut viktigaste tror jag är just samtalen vi har, att det inte bara blir ”seriöst jobbsnack” utan att man kan ha lite vardagssamtal och skämta även i chattar/videosamtal, för det är ju något man generellt gör om man är på samma plats.

De där ”naturliga” sociala pauserna man oftast får på en arbetsplats tror jag nämligen det är viktigt att försöka ta med hem. Det blir ju liksom trevliga avbrott, energihämtning och rent krasst (ofta) kortar ned mängden fokuserade arbetstimmar om man är 8 timmar + lunch på kontoret. Om man då hamnar i ett läge där man både tappar det sociala och helt plötsligt sitter och jobbar fokuserat 8 h i sträck tror jag det kan bli tufft.

Sen är det olika hur man fungerar, jag vet t.ex såna som körde på med sin normala morgonrutin - upp och fixa sig i ordning, sen gå ut och gå en kort sväng för att ”gå till jobbet”. Sen samma typ av promenad när det var dags att ”gå hem”.
 
Jag har jobbat hemifrån hela mitt liv så jag upplever mao ingen skillnad i covid-tider. Jag älskar den livsstilen, både för att den passar mig perfekt men också för att jag vant mig vid det här laget...! Jag försöker pallra mig upp före 8 om morgnarna, även om det inte alltid fungerar, men jobbar också ofta helger, sena kvällar etc så jag har inga arbetstider, bara deadlines (vilket kan vara nog så pressande...).

Många jag känner skulle bli galna av att leva så, men jag kan inte tänka mig nåt annat.
 
... Har jobbat hemifrån nu ett tag och det börjar kännas på.

Jag är trött, känner mig sliten och oengagerad och tycker helt enkelt inte att jobbet är lika kul som innan.
Till stor del tror jag att det beror på att så många på min arbetsplats fortfarande är kvar på kontoret, det har skapat slitningar mot oss som jobbar hemifrån.

Fler som jobbar hemifrån?
Hur tycker ni att det fungerar?
Hur är upplägget på er arbetsplats?
Jag har jobbat hemifrån på heltid sen mars -20. Vi hade liten lättnad under hösten -20 när vi fick vara på kontoret någon dag i veckan, men när smittsiffrorna gick åt fel håll blev det hemarbete till 100% igen.

För mig går det i vågor hur jag trivs med situationen, och här spelar såklart pandemiångest in också. Det är bekvämt att jobba hemma av rent personliga skäl, det är lättare att få ihop mitt liv med tränande tonåringar som behöver skjuts, hantverkare, leverantörer, den egna träningen osv. Men det är väldigt ensamt ibland och när det behövs snabba puckar i arbetet för felsökning eller kreativa diskussioner så märker jag att det är en nackdel att sitta hemma. Likaså att det inte går att läsa av kollegor lika lätt, och det går inte att ventilera saker lika enkelt när något är jobbigt. Vardagsmotionen av att cykla till och från jobbet saknar jag också! Samtidigt ska jag inte klaga, det är skönt att vara skyddad från smitta på arbetsplatsen och ledningen bryr sig om hur vi har det.

Jag längtar efter det nya normala när jag kan vara inne på jobbet några dar i veckan och jobba hemifrån resten av tiden, det tror jag blir kanon!
 
Jag har jobbat hemifrån ett drygt år och jag gillar det inte. Eller rättare sagt, jag gillar det inte på heltid. Förhoppningsvis blir det ca 50/50 från nästa år. Har en del pendling som samtidigt är skön att slippa.

Just det sociala småpratet saknar jag och det får vi inte riktigt till trots mycket möten.

Alla jobbat hemifrån med få undantag.
 
Jag har jobbat hemifrån sen mars 2020. I början trivdes jag jättebra med det! Jag fick nästan ångest av tanken på att behöva gå tillbaka till kontoret. Nu över ett år senare så trvis jag fortfarande. MEN! Jag ser fram emot att vi får böjra jobba på kontoret igen. Men jag är glad att jag inte kommer tvingas vara där fem dagar i veckan. Troligtvis blir det ungefär 50/50 hemma och på kontoret och det känns lagom.
 
... Har jobbat hemifrån nu ett tag och det börjar kännas på.

Jag är trött, känner mig sliten och oengagerad och tycker helt enkelt inte att jobbet är lika kul som innan.
Till stor del tror jag att det beror på att så många på min arbetsplats fortfarande är kvar på kontoret, det har skapat slitningar mot oss som jobbar hemifrån.

Fler som jobbar hemifrån?
Hur tycker ni att det fungerar?
Hur är upplägget på er arbetsplats?
Jag jobbar hemifrån på heltid och har gjort sen pandemistart (eller första månaderna var jag föräldraledig..). Alla mina kollegor jobbar hemifrån också. Jag tycker det är både skönt och effektivt, tycker mig få till en mkt bättre vardag med mina små barn utan att behöva åka till jobb, vara på plats speciella tider (har jag väl iofs aldrig behövt, men tycker det blir ännu mer påtaglig när ”ingen” ser när jag jobbar). Tycker det har skapat en mkt bättre harmoni i livet, fasar lite för att gå tillbaka till kontoret igen -trots att jag gillade det innan pandemin.
 
Har inte arbetat hemma på heltid alls sedan pandemin startade, som minst en dag på kontoret varannan vecka. Lite olika till och från. Har insett att jag vill tro att jag vill jobba hemma på heltid, men egentligen trivs jag nog allra bäst på kontoret 2-3 dagar per vecka,

Då med utgångspunkt att jag bytt jobb, men även där jag är nu är det trevligt att se lite folk ett par dagar per vecka. Vill dock inte alls gå tillbaka till kontoret 5 dagar i veckan (om man har uppgifter som går att utföra på annan plats), ser inte riktigt vitsen.
 
Nu har jag ju inte jobbat under pandemin. Men jag har jobbat ensam på arbetsplatser och det var smått vidrigt.
Jag är i stort behov av interaktion med andra människor. Jag stannar både fysiskt och intellektuellt utan bollplank. Jag blir kort sagt dum i huvudet. Även om arbetsuppgifterna är intressanta så måste jag ha den där kommunikationen för att inte stanna av i huvudet.

Kanske skulle det vara annorlunda om jag hade en partner att prata med under dagen.

/mvh flockdjuret
 
Jag jobbar både på plats och på distans, oftast båda två samma dag. Vilket jag tycker är jättejobbigt, hade hellre gjort bara det ena.

Jag blir så väldigt mycket mer effektiv hemmifrån. Ingen som stör, jag kan fokusera, min arbetsplats/arbestställning är ungefär 300ggr bättre än på jobbet. Det sociala tycker jag inte alls är svårt att sköta digitalt heller, men med caveat att det mesta av min önskade sociala interaktion sker i stallet, inte på jobbet. Även i vanliga fall.
 
Vi här hemma i stort sett allihop sedan pandemin drog igång. Det känns på sätt och vis skönt, tycker jag, att det är lika för alla med liknande mina uppgifter. Dock har ju en del kollegor naturligt - utifrån arbetsuppgifter och ”relation” - mer kontakt med varandra än med andra (till skillnad från när alla är fysiskt samlade på samma ställe och alla vid något tillfälle pratar med alla, har gemensamma fikaraster etc.) så jag tycker det känns lite trist med allt man missar, d.v.s. sådant som kanske inte är direkt knutet till specifikt mina arbetsuppgifter.

Jag har kontakt med de jag behöver ha direkt kontakt med vad gäller jobbet. De jag jobbar närmast pratar jag fortfarande en hel del med (telefon, mail och Teams) men saknar den spontana kontakten; att bara bolla en fråga eller snappa upp något, eller kunna snicksnacka om allt annat som inte bara har med jobbet i sig att göra. Andra kollegor har jag bara sporadisk ofta mailkontakt med om något som rör ett specifikt jobbärende, men sällan något ”socialt prat” i övrigt. Och somliga har jag i princip ingen kontakt med alls.

Jag tycker att det har sina fördelar också att sitta hemma och jobbet i sig blir ju utfört, men det är som att vara i innesluten i en total jäkla bubbla alltså, speciellt som den sociala rörelsefriheten ju är i princip precis lika begränsad vad gäller fritiden.
 
Jobbar hemifrån på heltid sen mars förra året. Det passar mig utmärkt har haft andra jobb tidigare där jag har jobbat hemifrån men på nuvarande arbetsplats var det väldigt restriktivt innan covid.

Jag brukar gå upp, äta frukost, dusca klä på mig och sen börja arbeta. Vid 08.30 har vi daglig avstämning sen brukar vårt team ha en puls där vi går igenom ärenden och lägger upp dagen.

Tar förmiddagsrast nån gång mellan 9.30-10 ca en kvart. Då brukar jag köra ett kortare pass med antingen gympa på svtplay eller egna övningar med kroppen som motstånd. Tar lunch runt 12 eftermiddagsrast ca 15.

Vi har chattgrupp där kan man skriva när som helst under dagen så hela teamet ser det. Då får man lätt någon man kan ringa och bolla ett ärende eller fråga med.

Själv har jag alltid älskat att jobba hemifrån det är lugnt och tyst och jag tar kontakt med någon när jag har behov av det. Ställer såklart upp för kollegor med när de behöver hjälp. Men det är klart att det inte passar alla. Själv överväger jag starkt att byta jobb om jag inte får jobba hemifrån sen med till större delen.
 
Har mer eller mindre jobbat hemifrån helt sedan april 2020. Ärligt talat är det hur skönt som helst - hade lätt kunnat jobba hemifrån resten av livet.

Har häst i kollektivstall så jag träffar ju folk ändå.
 
Har bara jobbat hemifrån sedan januari 2021 och då två dagar i veckan hemma och resten på plats. Valde från början rullande schema vilka dagar jag skulle vara hemma men det var krångligt att hålla reda på så det blev måndag och fredag hemma varje vecka.
Jobbar bara 4 timmar om dagen, anställd med lönebidrag, hjälpmedel från AF så jag har alltså funktionshinder. Vad jag har märkt är att jag orkar mer de dagarna jag väl är på plats, eller inte mer under längre tid än 4 timmar utan hjärnan är skarpare unde den tiden jag jobbar. Det känns lite som om någon slags hjärndimma har lättat lite och givit plats för min tänkande hjärna igen. Jag ger ju tyvärr allt på jobb och har inte så mycket kvar sedan, men sedan jag började jobba hemma känns det som om jag kan fullfölja tankar på ett helt annat sätt än tidigare. Förut var det mest jobba-sova-äta mitt liv bestod av- mest sova/vila.

Den negativa sidan av det är att jag blir lätt stressad, glömmer bort pauser, ingen kollega som påminner mig eller jag den, om att vi ska fika, inget kort snack om inget och allt då och då in emellan, utan jag jobbar och känner stressen hänga över mig på något vis. Det har också blivit värre än vanligt med just det under den senaste tiden så jag tänkte jag skulle dra i handbromsen.

Har jobbat hemma hela veckan och i dag var första dagen jag var på jobbet, det var SÅ skönt alltså! Att träffa folk och ha någon att prata med. Jag är världens eremit, ÄLSKAR ensamhet! Det enda botemedlet mot det är att träffa folk och prata, för samtidigt är jag en människa och människor är flockdjur överlag. Det krockar!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 655
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 639
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp