Jobba i matbutik

Mirre

Trådstartare
Såg att affären här söker folk, funderar på att söka det men tänkte höra om någon jobbar med det här och kan dela lite erfarenheter?
Har inga erfarenheter alls av den typen av jobb, hur stressigt är det? Mycket tunga lyft (säger väl sig själv att det är iof)?
Trivs ni med jobbet?
Om inte, varför?
Vad tycker ni är bra/ dåligt med att jobba i butik?
 
Jag har jobbat i en butik, men inte i en matbutik. Den butiken jag jobbade i hade öppettider måndag-fredag 9-18 och lördagar 10-14 under lågsäsong. Under högsäsong (typ slutet av mars till midsommar) var det öppet 9-15 lördagar och 10-14 söndagar, utöver de vanliga öppettiderna på vardagar. Nu var flödet av kunder, och därmed också hur mycket vi hade att göra, olika om det var hög- eller lågsäsong, det var dessutom oftast mest att göra vid lunch (folk stack iväg och gjorde ärenden på lunchen) och efter klockan 16 fram till stängning (folk stannade till efter jobbet). På morgonen/förmiddagen var det ganska så stendött i butiken normalt sett. För mig var det inte speciellt mycket tunga lyft, men det var mest för att jag saknade truckkort och därmed "slapp" vara i den delen där de mesta lyften förekom.

Jag gillade det inte, men dels så ville jag egentligen aldrig jobba där och dels så ogillar jag starkt att jobba helger. Det som däremot var ett plus var att det gick att boka in typ veterinärtid eller hovslagare en dag när man var ledig, eftersom vi inte jobbade alla vardagar. Negativt var att i alla fall i den butikskedjan får ingen utöver butikschefen jobba heltid. De flesta av mina kollegor jobbade 70 procent, men den tjänsten jag fick var i grunden en heltid som hade delats på två personer, så att det alltid skulle vara en av oss där, och vi jobbade därmed bara 50 procent. Man klarar sig inte på 50 procent rent ekonomiskt. Särskilt under högsäsongen kändes det trots det som att jag var på jobbet hela tiden, men det syntes inte i lönekuvertet (jag fick ha ett annat deltidsjobb vid sidan av för att försörja mig, så jag jobbade tolv dagar i sträck, ledig söndag, jobbade tolv nya dagar i sträck under den perioden), lågsäsong blev det sen ledigt varannan helg och varje söndag.

OB-tillägget kickade heller inte in förrän om det var efter klockan 12 eller 14 på lördagar, så under hela lågsäsongen när man inte jobbade söndagar hade vi typ noll extra för att jobba en lördag. Vi hann aldrig få något OB för kvällarna heller. Men jag vet kompisar som jobbat på typ Maxi eller motsvarande med längre öppettider och de tjänar rätt bra på att jobba helg.
 
Det är jättelängesen men plus för möjligheten till flexibelt schema och OB. Skulle nog inte jobba i liten butik utan hellre då en större så allt inte är så sårbart.
 
Såg att affären här söker folk, funderar på att söka det men tänkte höra om någon jobbar med det här och kan dela lite erfarenheter?
Har inga erfarenheter alls av den typen av jobb, hur stressigt är det? Mycket tunga lyft (säger väl sig själv att det är iof)?
Trivs ni med jobbet?
Om inte, varför?
Vad tycker ni är bra/ dåligt med att jobba i butik?
Hur stressigt beror på vad det är för typ av affär och vilken avdelning man är på.
Jag trivdes till en början på senaste jobbet men pga olika saker så vantrivdes jag på slutet och sa upp mig.
Man bör gilla människor och att prata med massa olika folk varje dag. En del berättar hela sin livshistoria och en del bara skäller på en.
Jag tycker att du helt klart ska söka om du känner att det skulle vara intressant
 
Jag har jobbat i 21 år i samma matvarubutik. Det är en mindre butik men inte jätteliten. Jag hade ju aldrig varit kvar så länge om det inte var ett okej-jobb. Men det är väldigt stressigt och mycket tunga lyft, tråkigt att jobba varannan helg men det är de pengarna man lever på, handeln har bra OB (dubbelt betalt). Börjar vara sugen på annat jobb, jag jobbar dock inte heltid och har eget företag vid sidan om så är inte bara i butik. Man blir ganska less på människor i perioder, vi har dessutom väldigt varmt inomhus sommartid och en tungjobbad lojal.
 
Jag jobbar i en matbutik och jag äääälskar det! 😍

Det är en ganska liten butik så nästan alla gör allt så att säga. Ibland är det döstressigt (typ söndag fm 😅) men för det mesta är det chill! 😁 Det är bra arbetstider (öppet 8-21 varje dag) och såklart är det mkt pga mina kollegor som jag trivs så bra. Så om man hamnar på rätt ställe så är det toppen! 🥰
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 067
Senast: zinnia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 949
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 712
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp