Jobba kvar eller ta en utbildning?

Nougat

Trådstartare
Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra.

Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på universitetet, har Personalvetare, Systemvetare och förskolelärare som dem översta utbildningarna med start i januari.

Fyller 28 nu i december, jobbar i stall och har en egen dräktig häst.

Är så kluven på vad man ska göra?, utbilda sig i 3-3,5 år och kunna ha häst vid sidan som hobby eller fortsätta att jobba och ha det som nu, jobbar 6 dagar i veckan (5 dagar i veckan i samma stall), full fart hela tiden ( både positiv och negativt) 🤗

Fattas 1,5 hp för att jag ska få CSN igen, men tänker att den bör man kunna läsa upp på 4 veckor, så skulle behöva hålla mig flytande i 1 månad isåfall.

Om jag kommer in på någon av dem 2 översta valen blir det en flytt upp till Örebro hållet, kan då bo hos en kompis och ha hästen uppstallad i ett mer inriktat avelsstall, och kan då jobba av stall-hyran mot att hjälpa till i stallet typ 4 gånger i månaden. Win-win 🐴👋

Har tänkt att troligen sälja fölet , så tanken är att behålla stoet för ridning och tävling (mera avel längre fram)

Om jag kommer in på 3 e valet som är i Gbg, funderar jag på om man kan göra som Örebro-upplägget och isåfall ta tåget ner dem dagarna man ska ev ses iom Corona?, Gbg har gått ut med att VT är på distans,man kan ju isåfall söka till Örebro till HT21 isåfall och kunna vara kvar där uppe.

Hade kunnat plugga första månaden och jobba kvar samtidigt den månaden för att klara poängen ifall man kom in i Gbg också som ett alternativ och flyttat upp i feb.🧐😅

Eller hur ska man göra? 😳
 
Vad finns det för utvecklingspotential för dig med hästarna? Vad har du för utbildning? Skulle det gå att utvecklas inom hästnäringen, eller känns det som att där du är, är där du kommer vara om 10 år också? I så fall hade jag valt att plugga.

Mina år på universitetet är absolut några av de bästa åren i mitt liv. Så utvecklande och roligt. Kan absolut rekommendera att plugga.
 
Jag tänker att det beror på vilken framtid du vill ha. Vill du ha det okej nu eller ha det lite tuffare i några år för att få det bättre sen? Har ditt nuvarande jobb någon utvecklingspotential?

Har själv gått på universitet vilken inte bara gav mig en utbildning utan var utvecklande. Har också en bättre levnadsstandard och bättre möjligheter att få vettiga jobb än vad jag hade innan.
 
Tänker du nångång skaffa barn? Då tänker jag jobba 6 dgr i veckan blir mkt.
Kan du livnära dig på hästar? Annars hade jag skaffat en utbildning och vettigt jobb och ha hästar som hobby

Har tänkt att skaffa barn någon gång längre fram i tiden, därav jag tänker att det kan vara bättre med ett mer vanligt jobb och hästar som hobby 😇
 
Vad finns det för utvecklingspotential för dig med hästarna? Vad har du för utbildning? Skulle det gå att utvecklas inom hästnäringen, eller känns det som att där du är, är där du kommer vara om 10 år också? I så fall hade jag valt att plugga.

Mina år på universitetet är absolut några av de bästa åren i mitt liv. Så utvecklande och roligt. Kan absolut rekommendera att plugga.

Gymnasiet på utökad nivå (läste mer poäng än vad man behövde)

känns som jag skulle vara kvar på samma plats som nu rent jobb-mässigt

tanken med egna hästen efter föl-tiden är att komma ut och tävla.
 
Jag tänker att det beror på vilken framtid du vill ha. Vill du ha det okej nu eller ha det lite tuffare i några år för att få det bättre sen? Har ditt nuvarande jobb någon utvecklingspotential?

Har själv gått på universitet vilken inte bara gav mig en utbildning utan var utvecklande. Har också en bättre levnadsstandard och bättre möjligheter att få vettiga jobb än vad jag hade innan.

ingen större utvecklingspotential på jobbet jag har nu, känns mer som att satsa på en bra utbildning och därmed bättre jobb och lön än vad jag har just nu , låter mer lockande 🤩
 
Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra.

Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på universitetet, har Personalvetare, Systemvetare och förskolelärare som dem översta utbildningarna med start i januari.

Fyller 28 nu i december, jobbar i stall och har en egen dräktig häst.

Är så kluven på vad man ska göra?, utbilda sig i 3-3,5 år och kunna ha häst vid sidan som hobby eller fortsätta att jobba och ha det som nu, jobbar 6 dagar i veckan (5 dagar i veckan i samma stall), full fart hela tiden ( både positiv och negativt) 🤗

Fattas 1,5 hp för att jag ska få CSN igen, men tänker att den bör man kunna läsa upp på 4 veckor, så skulle behöva hålla mig flytande i 1 månad isåfall.

Om jag kommer in på någon av dem 2 översta valen blir det en flytt upp till Örebro hållet, kan då bo hos en kompis och ha hästen uppstallad i ett mer inriktat avelsstall, och kan då jobba av stall-hyran mot att hjälpa till i stallet typ 4 gånger i månaden. Win-win 🐴👋

Har tänkt att troligen sälja fölet , så tanken är att behålla stoet för ridning och tävling (mera avel längre fram)

Om jag kommer in på 3 e valet som är i Gbg, funderar jag på om man kan göra som Örebro-upplägget och isåfall ta tåget ner dem dagarna man ska ev ses iom Corona?, Gbg har gått ut med att VT är på distans,man kan ju isåfall söka till Örebro till HT21 isåfall och kunna vara kvar där uppe.

Hade kunnat plugga första månaden och jobba kvar samtidigt den månaden för att klara poängen ifall man kom in i Gbg också som ett alternativ och flyttat upp i feb.🧐😅

Eller hur ska man göra? 😳

Tror bara du själv kan känna vad som är rätt för dig just nu men att jobba med hästar är tufft och väldigt slitsamt i längden. Förr eller senare så tror jag att kroppen säger ifrån på ett eller annat sätt.
Jag har jobbat många år med hästar (15+ år🙈), först på stuteri och sedan på akuten på en hästklinik men inombords alltid haft en dröm att utbilda mig till läkare.
Har tvekat länge då åren med lägre inkomst skrämt (och fortfarande kanske lite skrämmer) mig. Kroppen sa iallafall till slut stopp efter allt för många kalla vintrar och 7 dagars jobb/vecka. Längtan efter drömyrket tog över och 37 år gammal har jag nu snart tagit mig igenom första terminen på Läkarprogrammet. Att börja studera är det absolut bästa beslut jag någonsin tagit☺️
Ville nog bara säga att det är ljuvligt att ha förmånen att utbilda sig trots att man provat på arbetslivet ett tag. Hästar finns kvar och möjligheten att jobba med dem också om suget efter det skulle finnas kvar sen

Rent praktiskt så är i princip allt på distans för vår del nu och kommer så vara under våren också. Det skulle absolut fungera att bo en bit bort från skolan som läget är just nu.

Lycka till!
 
Tror bara du själv kan känna vad som är rätt för dig just nu men att jobba med hästar är tufft och väldigt slitsamt i längden. Förr eller senare så tror jag att kroppen säger ifrån på ett eller annat sätt.
Jag har jobbat många år med hästar (15+ år🙈), först på stuteri och sedan på akuten på en hästklinik men inombords alltid haft en dröm att utbilda mig till läkare.
Har tvekat länge då åren med lägre inkomst skrämt (och fortfarande kanske lite skrämmer) mig. Kroppen sa iallafall till slut stopp efter allt för många kalla vintrar och 7 dagars jobb/vecka. Längtan efter drömyrket tog över och 37 år gammal har jag nu snart tagit mig igenom första terminen på Läkarprogrammet. Att börja studera är det absolut bästa beslut jag någonsin tagit☺
Ville nog bara säga att det är ljuvligt att ha förmånen att utbilda sig trots att man provat på arbetslivet ett tag. Hästar finns kvar och möjligheten att jobba med dem också om suget efter det skulle finnas kvar sen

Rent praktiskt så är i princip allt på distans för vår del nu och kommer så vara under våren också. Det skulle absolut fungera att bo en bit bort från skolan som läget är just nu.

Lycka till!

Ja, det är slitigt att jobba så många dagar i stall, jobbat i 7 år på heltid i stall, och fått 2 ryggskott under den tiden 😏😳 varav det sista va för 2 år sedan och krävde starkare smärtlindring.

Känner av att ryggen blir trött dem dagarna man ska fylla på strö i alla boxarna ( 14 st)

På ett sätt känns det som man är taskigt mot nuvarande arbetsgivare, om man kommer in, så får man ju säga till på en gång och så har dem 1 månad på sig att hitta ny personal... fast är ju egentligen inte mitt problem och det är 1 månads uppsägningstid. Fast ändå 🧐😳

Har dessutom löst
sig med sommarjobb när jag skulle plugga isåfall, och får ju in mer buffert när en av hästarna är såld. ( Har tänkt att behålla 1 häst)

Är det dära 1,5 hp som skräms mer, tänk om jag inte skulle klara det kravet och inte få CSN?

Fast läste i somras in 7,5 hp med betyg VG.

😏
 
Ja, det är slitigt att jobba så många dagar i stall, jobbat i 7 år på heltid i stall, och fått 2 ryggskott under den tiden 😏😳 varav det sista va för 2 år sedan och krävde starkare smärtlindring.

Känner av att ryggen blir trött dem dagarna man ska fylla på strö i alla boxarna ( 14 st)

På ett sätt känns det som man är taskigt mot nuvarande arbetsgivare, om man kommer in, så får man ju säga till på en gång och så har dem 1 månad på sig att hitta ny personal... fast är ju egentligen inte mitt problem och det är 1 månads uppsägningstid. Fast ändå 🧐😳

Har dessutom löst
sig med sommarjobb när jag skulle plugga isåfall, och får ju in mer buffert när en av hästarna är såld. ( Har tänkt att behålla 1 häst)

Är det dära 1,5 hp som skräms mer, tänk om jag inte skulle klara det kravet och inte få CSN?

Fast läste i somras in 7,5 hp med betyg VG.

😏

Glöm inte bort att arbetsgivaren inte kan neka dig tjänstledighet för att studera. Nu är i och för sig tiden rätt knapp, men det kanske kommer ett annat tillfälle där det blir aktuellt. Då kan du ansöka om ledighet för studier mer än ett halvår före och det ger både dig trygghet med jobb direkt efter studier och arbetsplatsen god tid att hitta en vikarie.
 
Väljer du att plugga till förskollärare finns goda chanser för anställning under studietiden pga bristen på utbildad personal.
Jag påbörjar min sjunde (och sista) termin i januari. Jag fick en fast anställning i samband när jag sökte till utbildningen. Får själv bestämma vilka veckor jag vill jobba på sommaren, fullt friskvårdsbidrag, några semesterdagar, betald litteratur och betald bensin för pendling.
Värt att kolla upp om du vill studera till förskollärare!
 
Jag hade pluggat, det är aldrig för sent att börja, men det blir svårare för vart år. Helt plötsligt är man uppbunden på andra vis, både vart man bor och i sin ekonomi.
 
Har du frågat CSN om de kan göra ett undantag för lån och bidrag trots att du saknar poäng? Jag läste in en del kurser på poängen som fattades för mig och jag fick både bidrag och lån trots att det egentligen fattades 2 poäng. Var i och för sig nästan 10 år sedan så reglerna kanske är hårdare nu.

Jag valde att plugga och har aldrig ångrat det. Hade aldrig orkat jobba i stall i längden och jag vill ha mer frihet i mitt liv med var jag bor och var kan flytta än vad hästjobb ger. Dessutom kan du ju ta uppehåll från både utbildning och jobb framöver om du blir sugen på att jobba med hästar igen.
 
Låter som ett bra alternativ för dig att plugga, tycker jag! Hästjobb är väldigt slitigt i längden som flera andra skriver. Många som inte klarar av det fysiskt ett helt arbetsliv.
 
Mejlat CSN och hört om dem kan betala ut bidrag och lån ändå, trots att det fattas 1,5 hp, tänker att dels så bör det gå snabbt att läsa upp och dels så gav dem mig fel information i somras, när dem först sa att jag hade klarat kravet för mer CSN ,till att säga att det fattas 1,5 hp.

Det är ju inte mycket poäng som fattas ju,inom första månaden så är det ju fixat.

Är bara jag som tänker alla dessa ”tänk om...” 😳 som tex.tänk om jag inte klarar tentan på första försöket, kan inte hålla mig flytande utan inkomst så länge.

Tack för bra input 🙏
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 662
Senast: Mabuse
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 908
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 945
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp